تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۸۱
تعداد بازدید: ۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
مجری طرح کشت و پرورش ماکروجلبک گفت: محصول تولیدی (آگار) هم اکنون از خارج کشور وارد می شود و مهمترین دستاورد این طرح می تواند قطع وابستگی به واردات باشد نمونه آزمایشگاهی آگار تولید شده کاملاً اقتصادی و قابل رقابت است.
به گزارش مارین نیوز، مجری طرح کشت و پرورش ماکروجلبک با اشاره به ضرورت فعالیت های فناورانه در حوزه دریا گفت: کشور ایران و به طور کلی منطقه خاورمیانه جزء مناطق نیمه خشک و کم آب دنیا محسوب می شود، لذا ضرورت استفاده از آبهای دریایی در چنین شرایطی دو چندان است. آبهای دریایی زمینه های مناسبی برای آبزی پروری و تولید فرآورده های زیستی محسوب می شود.
محمود نفیسی بهابادی با اشاره به اقدامات انجام شده در سطح بین الملل اضافه کرد: دریا منابع بسیار عظیمی دارد که بسیاری از جنبه های آن کاملاً ناشناخته است و لزوم انجام این قبیل طرح ها ضروری است. در زمینه پرورش جلبک ها کارهای زیادی در کشور های آسیایی جنوب شرقی انجام شده و استخراج آگار نیز صورت گرفته است ولی در کشور ما سابقه کار تجاری ندارد.
وی افزود: مواد استفاده شده در تولید آگار ساخت داخل بوده و از آب دریا و شهری در حداقل مقدار لازم استفاده گردیده است و آب تصفیه شده فقط در مرحله استخراج استفاده شده که این امر خود موجب کاهش چشمگیر هزینه تولید آگار گردیده است.
نفیسی گفت: محصول تولیدی (آگار) هم اکنون از خارج کشور وارد می شود و مهمترین دستاورد این طرح می تواند قطع وابستگی به واردات باشد نمونه آزمایشگاهی آگار تولید شده کاملاً اقتصادی و قابل رقابت است و با انجام این طرح قرار است به صورت پایلوت این تولید انجام شود.
مجری طرح با اظهار اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری، استانداری بوشهر و پارک علم و فناوری استان بوشهر حامیان این طرح بوده اند اضافه کرد: با انجام این طرح دانش فنی آن در کشور بومی می شود.

لازم به ذکر است، جلبک دریایی گراسیلاریا کورتیکاتا از گونه های بومی استان بوشهر است که استخراج آگار در مقیاس آزمایشگاهی از این گونه در نتیجه بهینه کردن شرایط استخراج صورت می گیرد. وجود عناصر معدنی ماکرو و میکرو ضروری مورد نیاز انسان و دام و گیاه در پیکره سلولی این گیاهان و وجود ترکیبات بیوپلیمری ارزشمند در دیواره سلولی آنها و همچنین از لحاظ دارا بودن ترکیبات پروتئینی، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، هورمون های گیاهی و آنتی اکسیدانها دارای ارزش غذایی می باشد که در چرخه غذایی و هرم انرژی اقیانوس ها که 71 درصد کره زمین را در بر دارند شامل می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: