تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۲۸۷
تعداد بازدید: ۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
سکوی بهرگانسر به عنوان نخستین سکوی خلیج فارس کانون خلاقیت، استعداد و گنجینه‌ای از نیروهای پرتلاش و خستگی‌ناپذیر است که با پتانسیل بالا و نبوغ مثال‌زدنی خود به شکوفایی و رفاه ملت بزرگ ایران می‌اندیشند.
به گزارش مارین نیوز، سکوی بهرگانسر در شمال غربی خلیج فارس و به فاصله 56 کیلومتری از بندر امام حسن در استان بوشهر واقع شده است. این سکو نخستین تاسیسات بهره‌برداری از میادین دریایی در خلیج فارس مشتمل بر دو میدان بزرگ نفتی بهرگانسر و هندیجان به مجموع مساحت 64 كیلومتر مربع است. با توجه به برخورد موشک و آسیب‌دیدگی سکو در زمان جنگ تحمیلی، عملیات بازسازی و راه‌اندازی دوباره آن توسط کارکنان تلاشگر سكو و منطقه بهرگان انجام شد و با تغییرات كمی نسبت به قبل وارد مدار تولید گردید.
به منظور آشنایی بیشتر با کارکنان متخصص سكو، نشستی صمیمی با حضور مهندس باحقیقت رییس سکو، روسای واحد تعمیرات و برخی از واحدهای این سكو برگزار و تلاش کردیم از زبان آنان برخی از كارهای مختلف سكو و راز موفقیت سال 96 را جویا شویم.

 
جناب آقای باحقیقت؛ ضمن تشكر از شما، به عنوان نخستین پرسش، لطفا كلیاتی در مورد مدیریت سكو و ارتباط سازمانی آن با منطقه را بیان کنید؟
با سپاس، شكل‌گیری همه امور در مجتمع بهرگانسر تابع سیاست‌های كاری منطقه است. داشتن برنامه زمان‌بندی، دستورالعمل انجام، شناخت كار و انجام كار گروهی و پشتیبانی مناسب منطقه رمز موفقیت این چند سال سکوی بهرگانسر بوده است. وقتی در كنار عوامل فوق، ارزیابی ریسك درستی از كار داشته باشید علاوه بر ایمنی، در سرعت انجام آن نیز موثر خواهد بود.
مطمئنا در مجموعه‌ای كه اهداف سازمان و مدیریت منطقه به درستی به مجموعه انتقال داده شود و تفویض اختیار و اعتماد به سرپرستان و كارشناسان باشد موفقیت 100 درصد است. وقتی همه واحدهای پشتیبانی، تداركات، تعمیرات و مهندسی به وظایف خود آشنا و در كاری كه در سكو در حال انجام است خود را سهیم و دارای مسئولیت بدانند، نمی‌توان حرفی از عدم انجام یا ناموفق بودن در كار زد. از پیگیری خرید، مهیا نمودن متریال، هماهنگی در ارسال، تا در اختیار گذاشتن شناور توسط عملیات دریایی؛ مشاركت و پشتیبانی تعمیرات منطقه، مشاوره‌های فنی اداره مهندسی بهره‌برداری، پیگیری‌ها و هدایت درست مجتمع سروش و نوروز، دغدغه‌های ایمنی، نظارت‌های بازرسی و حفاظت فنی و سایر واحدهای منطقه زمینه‌ساز یك كار موفق در سكو خواهد بود.
وقتی كه خدمات و پزشك سكو در كنار واحدهای بهره‌برداری، تعمیرات، چاه‌پیمایی و ایمنی سكو خود را موظف به همكاری و همیاری می‌دانند آیا می‌توان به چیزی جز موفقیت و به پایان رساندن آن در زمان پیش‌بینی شده فكر كرد؟ این حمیت گروهی ضمانتی بر انجام كارها با امكانات منطقه و سكو است.
 
جناب آقای مهندس؛ این به اصطلاح «حمیت گروهی» چطور شكل گرفت؟
این حمیت و غیرت گروهی کارکنان سكو چندین سال است كه آغاز شده و داشتن مجموعه‌ای فنی با كمترین تغییر در كنار انتصاب روسای تعمیرات سكو كه مورد قبول و حمایت مدیریت سكو هستند باعث شده روند اجرایی امور شكل مناسب به خود بگیرد. به‌گونه‌ای كه همه واحدهای تعمیراتی سكو دوشادوش بهره‌برداری، با علاقمندی و حداكثر توان برای رفع مشكلات در سكو تلاش می‌كنند و در صورت نیاز از همكاران پرتوان تعمیرات منطقه كمك گرفته می‌شود.
 
اگر صحبت خاصی باقی مانده است بفرمایید.
مجموعه مدیریتی سكو مخالف با ایده‌های جدید نیست و هر ایده‌ای با پشتوانه علمی و اجرایی قوی قابل طرح و حمایت است. ما یاد گرفته و تجربه كرده‌ایم كه با توجه به امكانات و داشته‌ها می‌شود كارهای بزرگ انجام داد. شاید مقداری از كیفیت كار تغییر كند ولی كار شدنی است. ما در سکوی بهرگانسر توانسته‌ایم نقشه راه خوبی در همه زمینه‌ها ایجاد كنیم. بنابراین هر آنچه كه در توان مجموعه باشد برای انجام كارها به كار خواهیم بست و از منطقه نیز كمك می‌گیریم. خوشبختانه مدیریت منطقه به‌ویژه رییس منطقه و رییس عملیات تولید، حامی تفكرات و ایده‌های قابل اجرا و اعتقاد به صنعت داخلی  هستند كه این فرصت را بایستی مغتنم شمرد.
نگاه مجموعه به تعریف شكل جدید از وظایف بر اساس توانایی‌ها است. كار كردن با کارکنان جوان و تحصیل‌كرده نیاز به تغییر قالب كار دارد. بنابراین تلاشمان این است كه نفرات، فقط خود را نیروی عملیاتی نبینند و شكل مهندسی به كارهای خود دهند. این رویه باعث می‌شود همكاران پس از مدتی احساس نكنند كار تكراری و یكنواخت شده است. در پایان از همه همكارانم در تمام واحدها، تشكر فراوان دارم، قدردان زحماتشان هستم و امیدوارم این همه ایثار، تعهد و همكاری برای همكاران پیمانكاری، قراردادی و خدماتی دیده شود و شاهد بهتر شدن وضعیت حقوقی و معیشتی این قشر از همكاران نیز باشیم.
 
در ادامه با مهندس محمود پورغلامی معاون سکوی بهرگانسر نیز گفت‌وگویی داشتیم که نظر خوانندگان گرامی را به آن جلب می‌کنیم:
لطفاً در مورد عملکرد تیم تعمیراتی و وضعیت كلی سكو توضیح بفرمایید؟
در توفیقات تیم تعمیرات سکوی بهرگانسر همین بس که با توجه به شرایط خاص و نیاز شدید به بازسازی با داشتن كمترین زمان شات‌دان و توقف تولید در طول سال، همچنین با توجه به حفاری چاه‌های جدید در میدان بهرگانسر و هندیجان و در سرویس قرار گرفتن چاه‌های جدید، خوشبختانه نه تنها كاهش تولید نداشته‌ایم بلكه با افزایش قابل توجه تولید در سال 96 مواجه شدیم و از این نظر در حفظ جایگاه خود در شركت نفت فلات قاره كاملاً موفق بوده‌ایم.
 
با توجه به تلاش‌های بسیار خوب کارکنان سكوی بهرگانسر در تثبیت تولید، ابتكار عمل را چگونه به دست گرفته‌اید؟
ابتكار عمل کارکنان سكوی بهرگانسر در كارهای تعمیراتی به صورت ایمن و بدون حادثه موجب تحسین مدیریت و مسئولان منطقه بهرگان شده و این موضوع در جلسات اخیر نیز به صورت شفاف بیان شده كه جای تشكر دارد. بنابراین توجه به تلاش‌های کارکنان سكو كه از نگاه مسئولان منطقه بیان می‌شود تاثیر بسیار زیادی در روحیه این همكاران دارد.
 
در صورت نیاز به قطعه با توجه به تحریم‌ كالاهای صنعتی چه تدبیری اندیشیده‌اید؟
قطعات مورد نیاز برای تجهیزات موجود در سكو در سیستم ثبت سفارش خرید شركت نفت فلات قاره با مشخصات فنی ثبت شده و با پیگیری، همكاری و مشاوره با شركت‌های داخلی ساخته و به سكو منتقل می‌شود. البته شركت‌های داخلی بایستی برای ساخت قطعات در ارتباط مداوم با متقاضی باشند.
 
هنگام گفت‌وگو با رییس و معاون سكو، صحبت از نقش مثبت واحد تعمیرات شد، كه ما را ناگزیر می‌كند پرسش بعدی را از رییس تعمیرات سكو بپرسیم.
جناب آقای مهندس امیدی ضمن تشكر از شما، لطفا در مورد تعمیرات سكوی بهرگانسر توضیح دهید.
با تشكر، واحد تعمیرات سكوی بهرگانسر مشتمل بر واحدهای مكانیك، ابزار دقیق، برق و تهویه و توربین است كه واحد مكانیك آن خود به دو بخش تعمیرات عمومی و كارگاه جوشكاری تقسیم می‌شود. سكوی بهرگانسر تلفیقی از سكوی قدیم و جدید است. در واقع بخشی از تجهیزات سكوی قدیم هنوز در سرویس هستند، 7 سكوی اصلی و 20 سكوی فرعی مسلما برای تداوم تولید پایدار نیازمند پیش‌بینی و آینده‌نگری است. تلاش شده با برنامه‌ریزی در كنار كارهای پروژه‌ای سكو، از تعمیرات پیشگیرانه و كارهای روزمره تعمیراتی غافل نشویم. چرا كه اعتقاد داریم نقش اساسی برای داشتن تولید پایدار انجام تعمیرات پیشگیرانه و كار با آمار و اطلاعات نگهداری است.
 
چند مورد از كارهای انجام شده در سال گذشته این سكو را به طور خلاصه عنوان نمایید.
كارهای بزرگی در سال گذشته انجام گرفته كه استدلال فنی خوبی پشت هر كدام وجود دارد. اتصال ورودی و خروجی پمپ‌های صادرات ترش و شیرین، تعویض پمپ‌های صادرات ترش و تعمیر پمپ‌های قدیمی كه نتیجه آن داشتن 6 پمپ سالم صادرات شد، تعویض رایزرهای قدیم برخی از چاه‌ها، ایجاد فلولاین چاه‌های جدید در هندیجان و بهرگانسر، دیزل ژنراتور سكوی قدیمی و پمپ‌های آتش‌نشانی سكوهای مسكونی و تولید جدید، احیاء 836 باطری سیستم UPS و چندین كار دیگر در سال 96 انجام شده است.
این عملیات‌های پرمخاطره و همراه با ریسك توسط نفرات پرتلاش سكو و با پشتیبانی و حمایت كامل واحدهای مختلف منطقه بهرگان انجام شده است و از این بابت از مدیریت منطقه بهرگان، رییس و معاون عملیات تولید، رییس و معاون تعمیرات منطقه بهرگان، رییس و معاون مجتمع سروش و نوروز، رییس و معاون تعمیرات مجتمع سروش و نوروز، واحد مهندسی بهره‌برداری، واحد حفاظت فنی، واحد بازرسی فنی، واحد چاه‌پیمایی، واحد ایمنی منطقه بهرگان، انبار و تداركات كالا، دفتر تعمیرات دریا، امور اداری و خدمات منطقه، واحد ICT  منطقه، واحد حراست منطقه بهرگان، واحد درمانگاه،  روسای سایر سكوهای منطقه بهرگان، همچنین روابط عمومی منطقه كه در به ثمر نشستن این مهم ما را یاری كردند تشكر ویژه می‌كنم. امیدوارم در كنار این همت و پشتیبانی، در زمینه مطالبات به حق همكاران پیمانكاری و قرارداد مدت موقت نیز گام‌های مثبتی برداشته شود.

اجازه می‌خواهم سه پرسش متفاوت از مهندس برزگر معاون تعمیرات سكوی بهرگانسر داشته باشم.
جناب آقای مهندس، در حال حاضر اولویت اصلی تیم تعمیراتی سكو چیست و چقدر در آماده نگهداشتن چاه‌ها موفق بوده‌اید؟
خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های سكو برای آینده كاملا مشخص است. همانطوری كه رییس سكو گفتند تلاشمان برنامه‌ریزی برای انجام كارهاست چرا كه كارها مشخص و فقط نیازمند تامین متریال است. در حال حاضر با توجه به وجود دو دكل حفاری در میدان‌های نفتی بهرگانسر و هندیجان، تیم تعمیراتی تلاش خود را در زمینه درخواست متریال آماده‌سازی و نصب خطوط جریانی چاه‌های جدید، در جهت افزایش تولید سكو معطوف داشته و در این زمینه با توجه به تجارب چاه‌های قبلی ساخت خطوط جریانی با وجود كمبود نیروی انسانی واحد مكانیك هرچه زودتر صورت می‌گیرد.

با توجه به تشكیل تیم تعمیراتی مجرب در این سكو چقدر توانستید از تخصص نیروهای خارجی بی‌نیاز باشید؟
ما لازمه موفقیت را در داشتن تجهیزات و دانش می‌دانیم و در این راستا تلاش كردیم به نحوی كمبودهای تجهیزات را جبران كنیم. حتی كارگاه تراشكاری راه‌اندازی و كارهای جزیی را در سكو انجام دادیم. وقتی به تك‌تك نفرات تعمیرات و بهره‌برداری نگاه می‌كنم همه حرف‌هایی برای گفتن دارند ولی به دلیل كمبودها و محدودیت‌های منابع، نمی‌توان برخی كارها را انجام داد یا انجام آنها مشمول زمان می‌شود.
متخصصان و كارشناسان شاغل در سكوی بهرگانسر تاكنون همه مشكلات و معضلات را با تكیه بر توان داخلی مرتفع ساخته‌اند و خوشبختانه در همه زمینه‌ها این تیم تعمیراتی با پشتیبانی واحدهای تعمیرات از آمادگی خوبی برخوردار است و می‌تواند در هر منطقه‌ای نیاز باشد با كمال میل و تعامل با هم‌افزایی تجارب مفید خود، سیستم را به‌روز نگهدارد.
 
جناب آقای مهندس در پایان به عنوان جمع‌بندی صحبت‌های مسئولان سكو اگر ناگفته‌ای مانده بفرمایید؟
در این مصاحبه از كلیه واحدها یاد کردید اجازه می‌خواهم به‌طور ویژه از زیرمجموعه‌های این واحدها مانند كارگاه مركزی منطقه بهرگان، واحد ساختمانی، تعمیرات مخازن و نیروگاه منطقه كه به طور مستقیم در تمام كارها همكاری داشته‌اند تشكر نمایم.
 
یقینا موفقیت در هر اقدامی نیازمند داشتن عوامل اجرایی توانا و مجرب است، در این ارتباط پرسش‌های دیگرم را از سرپرستان كارگاه مكانیك و یكی از مسئولان نوبتكاری سكوی بهرگانسر به نمایندگی از سایر دوستان بهره‌برداری می‌پرسم.
ضمن معرفی خود، در زمینه نحوه همكاری در پروژه‌های مختلف اجرا شده، تثبیت و افزایش تولید سكو برایمان توضیح دهید.
حیدر اسفندیاری هستم. كارم را در سال 1384 از فاز 4 و 5 عسلویه آغاز كردم و سال 1387 به استخدام شركت نفت فلات قاره ایران درآمدم و تاكنون در سكوی بهرگانسر مشغول كار هستم.
سعید بخت‌آزما هستم و این افتخار را دارم كه از  سال 1386 به استخدام شركت نفت فلات قاره در‌آمده‌ام و از سال 87 در سكوی بهرگانسر مشغول به فعالیت هستم.
خوشحالیم كه بگوییم تعمیرات مكانیك سكوی بهرگانسر با بهره‌گیری از عزم جدی، تعهد و تخصص كلیه همكاران و پشتیبانی واحد تعمیرات مكانیك و كارگاه پمپ منطقه فعالیت‌های چشمگیری در سال 96 انجام داده كه بخشی از این كارها عبارتند از:
  1. بررسی فنی، كارشناسی، تهیه نقشه و ساخت اسپول‌های پیگ‌لانچر خط دریایی 16 اینچ انتقال نفت از سكوی بهره‌برداری بهرگانسر به خشكی.
  2. بررسی فنی و كارشناسی و تهیه نقشه مربوط خطوط جریانی چاه‌های 17 و 18 واقع بر روی سكوی اقماری 08 میدان هندیجان در كمترین زمان ممكن، به طوری كه بررسی چاه شماره 17 هندیجان در كمتر از 15 ساعت با همكاری 11 نفر از کارکنان سكو انجام گرفت.
  3. آماده‌سازی، برشكاری و جوشكاری برای تغییر مسیر فلولاین تست و تولید چاه‌های  7 الی 14 روی سكوی 07، همچنین طرح و برنامه‌ریزی برای نصب سكوی جدید 07 هندیجان با همكاری گروه تعمیراتی كشتی چمپیون در كمترین زمان ممكن و بدون كاهش تولید و با ایمنی بسیار بالا.
  4. بررسی فنی و كارشناسی برای انتقال نفت ترش از هدر پمپ‌های انتقال نفت ترش به هدر پمپ‌های شیرین نفت شیرین كه شامل تهیه نقشه ایزو‌متریك، برآورد متریال برای ساخت اسپول 12 اینچ بدون شات‌دان ساخته و نصب شد و هم‌اكنون در سرویس قرار دارد.
  5. بررسی فنی و كار كارشناسی برای تعویض الكتروپمپ‌های انتقال نفت و جانمایی الكتروپمپ 310 كیلوواتی  فلو سرو به  نحو احسن صورت گرفت و اكنون در سرویس قرار دارد.
  6. تعمیرات اساسی دیزل پمپ آتش‌نشانی سكوهای مسكونی و تولید و تعمیر پمپ و عیب‌یابی از اسپول‌های آن، همچنین نصب و راه‌اندازی مجدد آنها كه در كمترین زمان ممكن صورت گرفت.
  7. تعمیرات سالیانه دو تفكیك‌كننده نفت ترش، یكی پس از دیگری به منظور افزایش راندمان و بهره‌وری بیشتر و ترسیم فرآیندی سكو شامل ایزوله مكانیكی، بازرسی، شستشو و در نهایت در سرویس آوردن در كمترین بازه زمانی.
  8. آماده‌سازی فابریكت، جوشكاری برای تعویض رایزر 4 اینچ چاه شماره 4 هندیجان به دلیل پوسیدگی و جلوگیری از نشت نفت در دریا مطابق با زمان پیش‌بینی شده انجام شد.
  9. آماده‌سازی مسیر، فابریكت و جوشكاری برای تعویض رایزر 4 اینچ مسیر 1 و 2 چاه شماره 5 هندیجان در سكوی مرکزی و اتصال آن به منیفولد اصلی انجام گرفت.
  10. تعویض بخشی از ولوهای رینگ آتش‌نشانی سكوهای مسكونی، تولید نفت و گاز.
  11. تعویض كامل رایزر چاه شماره 6 بهرگانسر.
  12. آماده‌سازی خط لوله جریانی چاه‌های 4 و 19 بهرگانسر در كمترین زمان.
 در ادامه خدمت یکی دیگر از مهندسان تیم تعمیراتی سکو رسیدیم و از وی خواستیم ضمن معرفی خود در خصوص وظایف و چگونگی موفقیت تیم صحبتی داشته باشد.
جناب آقای مهندس؛ به عنوان نخستین پرسش، در بخش‌های قبلی مصاحبه همكاران تعمیرات كارهای زیادی را كه به انجام رسانده‌اند برای ما شرح دادند. می‌خواستیم بدانیم جایگاه بهره‌برداری سكو در این كارها كجاست؟
بنده مجتبی صاحبی مسئول نوبتكاری سكوی بهرگانسر و از سال 1385 در سكوی بهرگانسر مشغول كار هستم. ابتدا بایستی متذكر شوم بنده نماینده كلیه همكاران در این مصاحبه هستم. ببینید شروع هر كار تعمیراتی نیازمند آماده‌سازی اولیه است. نفر تعمیرات باید زمانی مشغول به كار شود كه دستگاه و سیستم معیوب برای تعمیرات آماده شده است. نمی‌خواهم با مقایسه كارها از ارزش هر قسمت كاری كم كنم ولی باید بدانیم آماده‌سازی یك كار برای تعمیرات، دشواری‌های فراوانی دارد. فقط بستن و ایزوله كردن نیست بلكه مسئولیت و دلهره است. دلهره از اینكه كار درست انجام شده باشد و خطری همكاران تعمیرات را در طول كار تهدید نكند. در حقیقت باید هم بهره‌بردار خوبی بود و هم با دانش ایمنی آشنایی داشت.
 
تقریبا با این توضیحات به نقش داشتن همكاران سكو در موارد اشاره شده دوستان تعمیرات آگاه شدیم، به طور ویژه آیا كاری در مجموعه بهره‌برداری و ایمنی سكو در دست انجام دارید؟
بله، خوشبختانه با مدیریتی كه سكو دارد در هر كاری مشاركت همه واحدها وجود دارد. به‌ویژه مشخص نمودن دستورالعمل‌های انجام كارها و ارزیابی ریسك، بر عهده بهره‌برداری سكو است. امكان ندارد پروژه‌ای تعریف شده باشد ولی دستورالعمل نحوه انجام مهیا نگردد. امسال تلاش زیادی برای به صفر رساندن آلودگی‌های محیط زیستی انجام شد، اصلاح سیستم درین سكو و سیستم پساب صنعتی برای جداسازی بیشتر آب، تنظیم دستورالعمل انجام كار در سكوی 07 كه با كمترین روز شات‌دان علاوه بر نصب تاپ‌سایت 07 چند كار مانند آماده‌سازی برای اتصال پمپ‌های ترش به شیرین برای نفرات تعمیراتی انجام گرفت. همچنین در زمینه مدیریت چاه‌ها نیز همكاری خوبی با دوستان كاربلد مهندسی بهره‌برداری منطقه داریم.
 
در پایان از رییس سکو، روسای واحدها و همه کارکنان پرتلاش سکوی بهرگانسر سپاسگزاریم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: