تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۲۱
تعداد بازدید: ۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
دبیر چهارمین جشنواره "دریا مسیر پیشرفت" گفت: تاریخ برگزاری جشنواره با نظر اعضا نهایی و بر اساس اینکه تداخلی با برنامه های دیگر و مشابه نداشته باشد، 1 الی 3 آبان ماه 97 تعیین شده است.
به گزارش مارین نیوز، اولین جلسه شواریعالی راهبردی و سیاستگذاری چهارمین جشنواره "دریا مسیر پیشرفت" با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری و اعضاء این شورا 23 اردیبهشت ماه در محل مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد. 


دبیر چهارمین جشنواره دریا مسیر پیشرفت در این نشست با بیان اینکه آخرین جلسه این ستاد اسفند 96 برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ برگزاری جشنواره با نظر اعضا نهایی و بر اساس اینکه تداخلی با برنامه های دیگر و مشابه نداشته باشد، 1 الی 3 آبان ماه 97 تعیین شده است. 
بهنام رضایی با بیان اینکه حضور پررنگ ارگانها در جشنواره اهمیت دارد، گفت: اگر برنامه ای وجود دارد که در این جشنواره می توان برگزار کرد به دبیرخانه اطلاع دهند. 
وی گفت: این جشنواره در 3 حوزه اصلی دانش آموزی، دانشجویی و صنعتی (طرح ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور) برگزار می شود که مسابقات ربات های زیر دریایی ROV، جشنواره دانش آموزی، مسابقات شناورهای هوشمند، طرح ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور، مسابقات جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی دریا و ایده بازار بخش های این جشنواره ملی است که هرکدام دبیرخانه مستقل دارند.  
رضایی افزود: شناسایی و معرفی اختراعات فناورانه، طرح ها و ایده های دانش بنیان، جذب سرمایه گذاری برای طرح های دانش بنیان و تجاری سازی، بسترسازی برای کاربردی کردن پژوهش و فناوری ها و همچنین شناسایی توانمندی های پژوهشی ها و فناوری دریایی در استانهای کشور  از اهداف این جشنواره در حوزه طرح و دستاوردهای فناورانه دریایی هستند. 
دبیر چهارمین جشنواره دریا مسیر پیشرفت گفت: حوزه دانشجویی نیز با اهداف تشویق دانشجویان برای کار با موضوعات مرتبط با دریا، ترویج مسائل علمی و فناوری در ساخت شناورهای هوشمند و ریاتهای زیر دریایی، توسعه خلاقیت و نوآوری در دانشجویان، آشنایی با امور مهندسی و ساخت و همچنین تربیت نیروهای متخصص و مساعدت و هدایت اشتغال دانشجویان برگزار می شود. 
رضایی با بیان اینکه حوزه دانش آموزی از اهمیت بالایی برخودار است، گفت: آشنایی دانش آموزان و خانواده ها با دریا و اهمیت آن برای کشور، هدایت  تحصیلی دانش آموزان نخبه و علاقه مند به سمت رشته های تحصیلی مرتبط با دریا، حمایت از طرح های خلاقانه (ابداعات و اختراعات) در بخش های مختلف مرتبط با دریا و تبدیل شدن امور دریا به یک موضوع مطرح در فعالیت های دانش آموزان از اهداف جشنواره است که در این بخش دنبال می کند. 
وی محورهای نهایی شده این جشنواره را دریا و حفاظت محیط زیست، جایگاه و اهمیت خلیج فارس، کشتی سازی، نقش استراتژیک دریا برای کشورها، جایگاه دریا در کشور ایران، مشاغل دریایی، دریا و صنعت توریسم و گردشگری، نقش دریا در تامین انرژی، دریانوردی، سکوهای دریائی، دریا و شهرهای ساحلی، دریا و تامین امنیت غذایی کشور، دریا و حماسه های دفاع مقدس و بنادر و حمل و نقل دریایی اعلام نمود. 
دبیر چهارمین جشنواره دریا مسیر پیشرفت با بیان اینکه ساختار ستاد برگزاری جشنواره شورای راهبردی و سیاستگذاری جشنواره، ستاد برگزاری جشنواره و دبیرخانه جشنواره را شامل می شود، گفت: جلسات هرکدام منظم برگزار و پیگیری ها توسط دبیرخانه ها انجام میشود. 
وی تبلیغات گسترده پوستر و بروشور جشنواره در نهادهای دریایی، ارسال ایمیل و پیامک به اساتید، دانشجویان، معلمان و دانش آموزان کشور و اعلام فراخوان جشنواره از طریق شبکه های مجازی، اعلام خبر فراخوان جشنواره در سایتهای خبری، بروز رسانی سایت جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، تولید محتوای علمی جهت راهنمایی شرکت کنندگان در سایت جشنواره و بخش نامه جشنواره در بخش دانش آموزی در مدارس با مشارکت وزارت آموزش و پرورش را از اقدامات اجرایی انجام شده در فاز 1و2 جشنواره برشمرد. 
رضایی اقدامات اجرایی در فاز 3و4 جشنواره را بازدید، سخنرانی علمی و کارگاههای آموزشی (دانش بنیان، دانشجویی و دانش آموزی)، جمع آوری و داوری استانی آثار، اقدامات ترویجی جشنواره، تشکیل کمیته های تخصصی و برگزاری اختتامیه، برگزاری نشست خبری جهت اعلام اختتامیه جشنواره، ارائه تندیس و لوح تقدیر به برگزیدگان جشنواره، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی شامل آثار منتخب، ارگانها و نهادهای دریایی، برگزاری کارگاه و سخنرانی‌های علمی و برگزاری مسابقات دانش آموزی و دانشجویی و ایده بازار اعلام نمود. 
وی اعلام داشت: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی شامل آثار منتخب، ارگانها و نهادهای دریایی و برگزاری کارگاه و سخنرانی‌های علمی از دیگر برنامه های این جشنواره هستند. 
دبیر چهارمین جشنواره دریا مسیر پیشرفت با بیان اینکه نمایشگاه توسط انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی و ستاد دریایی با مشارکت ارگانها و سازمانها و شرکتهای دریایی کشور برگزار می شود، گفت: سال گذشته بیش از 76 ارگان و شرکت دریایی کشور محصولات و دستاوردهای فناورانه خود را در سه حوزه دانش بنیان، دانشجویی و دانش آموزی ارائه دادند و از 8 محصول شرکتهای دانش بنیان دریایی رونمایی شد.  
وی اضافه کرد: امسال هم رونمایی محصولات دانش بنیان را خواهیم داشت و با تخفیف ویژه برای استاندارد سازی محصول و بسته حمایتی ویژه برای محصول از آنها حمایت می شود. 
رضایی با بیان اینکه کارگاه ها و سخنرانی های علمی جشنواره نیز با همکاری رده بندی ایرانیان و ارگانهای دریایی کشور در 3 حوزه صنعتی، دانشجویی و دانش آموزی برگزار می شود، گفت: سال گذشته 16 کارگاه در سه حوزه صنعتی، دانشجویی و دانش آموزی برگزار شد. 
وی با اشاره به اینکه امسال هم طبق روال گذشته حمایت ارگانها، سازمانها و شرکتهای دریایی به طرق مختلف چه مادی و چه معنوی را شاهد هستیم، اعلام داشت: نهادها، سازمان ها و ارگانهای دریایی می توانند با ارائه طرح و دستاوردهای فناورانه دریایی نهادهای همکار و مشارکت در تقدیر طرح ها، مشارکت در اهدای جوایز و حمایت از ایده های برتر مسابقه ملی ایده بازار دریایی، اهدای جوایز رویدادهای دانشجویی (شناورهای هوشمند، رباتهای زیردریایی، ایده بازار و جشنواره فیلم و عکس، اهدای جوایز رویدادهای دانش آموزی (آثار ترویجی جشنواره، شناورهای کنترل از راه دور، جکت های نفتی، رباتهای زیردریایی) و مشارکت در تبلیغات و اطلاع رسانی جشنواره در سایت ها و کانال های مرتبط آن ارگان با چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت مشارکت داشته باشند. 
دبیر چهارمین جشنواره دریا مسیر پیشرفت در پایان گفت: وب گاه جشنواره به آدرس irandarya.com به روزرسانی شده است و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت ضوابط بخش های مختلف به آن مراجعه نمایند.

این نشست با ارائه گزارشات دبیرخانه های مختلف و شنیدن نظرات و بررسی پیشنهادات حاضرین به پایان رسید. 

در این نشست نمایندگانی از وزارت آموزش و پروش، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، سازمان شیلات ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت خزر، شرکت کشتیرانی ج.ا.ا، شرکت ملی نفتکش ایران، موسسه رده بندی ایرانیان، انجمن صنفی دریانوردان ایران، اتحادیه مالکان کشتی، انجمن مهندسی دریایی ایران، منطقه آزاد قشم، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه هرمزگان و موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور حضور داشتند. 




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: