تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۲۲
تعداد بازدید: ۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
نخستین سمپوزیوم بررسی جایگاه و نقش دانشگاه‌ ها و مراکز علمی در تحقق ماده 36 برنامه پنج ‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در زمینه نمک ‌زدایی آب دریا با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصین کشور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
به گزارش مارین نیوز، جمعی از پژوهشگران و متخصصین کشور در نشستی به بررسی جایگاه و نقش دانشگاه‌ ها و مراکز علمی در تحقق ماده 36 برنامه پنج ‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در زمینه نمک‌ زدایی آب دریا پرداختند که روز گذشته به همت انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف برگزار شد. 


معاون سابق امور آبفای وزارت نیرو در ابتدای این نشست تخصصی، سخنرانی خود را با موضوع "ظرفیت های قانونی در بهره برداری از آب دریا" ارائه کرد. 
علیرضا دائمی در بخشی از صحبت های خود به تشریح موقعیت نوار ساحلی جنوب کشور و استان های واقع در آن پرداخت و بر رفع نواقص و چالش ها به وسیله ی مباحث کارشناسانه تاکید کرد.


دائمی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آب کشور اذعان داشت: راهکارهایی که کشور در سه دهه گذشته پیش گرفته در این برهه زمانی پاسخگو نخواهد بود و باید به دنبال راهکارهای موثرتری برای حل این مشکل بود.

سید مصطفی هاشمی طبا یکی دیگر از سخنرانان کلیدی این نشست یک روزه بود که در صحبت های خود ضمن انتقاد نسبت به وضعیت زیست محیطی کشور، از ایجاد بحران آب ایران در سالهای آتی ابراز نگرانی کرد.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ با اشاره به برنامه ششم توسعه که بیش از یک سال از تصویب آن می گذرد، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه که برنامه ای ۱۲۴ ماده ای است تا کنون عملیاتی نشده و با گذشت یک سال و دو ماه از تصویب و ابلاغ آن، شاهد هیچ اتفاق مثمرثمری در این خصوص نبوده ایم.


وزیر سابق صنایع سنگین در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: ما در کشور با بحران های زیست محیطی جدی مواجه هستیم که متاسفانه در این خصوص خیلی کم کار و غافل بوده ایم و لازم است تا با تلاش مضاعف از این بحران ها خارج شویم.
هاشمی طبا در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: با امکانات و منابع کم هم می توان فعالیت های مفید و موثری انجام داد و امیدوار هستیم تا با تلاش دانشگاهیان و برگزاری چنین نشست های تخصصی، شاهد بهبود شرایط و عبور از بحران های موجود باشیم.

در ادامه این نشست تخصصی، نماینده دوره هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی، اظهار داشت: پایش علمی محدوده ای مورد فعالیت دانشگاهیان یکی از رسالت های آنان است و از عدم دخالت و ابراز نظر دانشگاهیان در خصوص راه های توسعه کشور انتقاد کرد.
احمدعلی کیخا گفت: مدیریت منابع آب و رویکرد توسعه ی آب کشور دچار مشکل است و باید اصلاح شود و با تفکری که این بحران را خلق کرده ایم نمی توانیم آن را حل کنیم.


ناظر مجلس در شورای عالی آب خاطرنشان کرد: بحران آب در کشور بیش از آنکه یک مشکل فنی باشد مشکلی اقتصادی و اجتماعی است و رفتار مردم و شهروندان در حوزه آب نیازمند اصلاح است.
وی که خود فارغ التحصیل در رشته اقتصاد آب از کشور استرالیا می باشد، بر مقوله آب مجازی در کشور تاکید کرد و افزود: آب مجازی مقوله ای مهم در اقتصاد آب در کشور است که این گونه موارد باید در دانشگاه ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
کیخا در پایان صحبت های خود از عدم مشارکت دانشگاهیان در حل مشکلات و چالش های کشور انتقاد کرد و گفت: این دانشگاهیان و پژوهشگران هستند که باید با طرح های کارشناسانه خود به ارایه راهکارهای اثربخش برای حل بحران ها بپردازند و طرح هایی برای نجات کشور از چالش ها و مشکلات را ارائه کنند.

در ادامه این نشست علمی پس از چهار سخنرانی کلیدی با موضوعات نمک زدایی در صنعت آب و فاضلاب، نقش تحقیقات کاربردی در مرحله طراحی آب شیرین کن های دریایی، مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی در توسعه فناوری های نمک زدایی و ماده ی ۳۶ برنامه توسعه از دیدگاه سرمایه گذار، پنل تخصصی با بحث آزاد و پرسش و پاسخ برگزار گردید و در پایان نیز جمع بندی نهایی از مباحث مطرح شده صورت گرفت.


شایان ذکر است، تبیین اهمیت بهره گیری از فناوری های نمک زدایی در تامین آب کشور و اجرای احکام قانونی، تعیین الزامات اجرای برنامه ششم توسعه در حوزه نمک زدایی، تعیین نقش دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در مدیریت انتقال فناوری های نمک زدایی آب، معرفی ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی در توسعه فنآوری ها، بومی سازی و تقویت اقتصاد دانش بنیان روشها و فرایند های نمک زدایی، جلب مشارکت برای همکاری های بین بخشی جهت عملیاتی ساختن اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه آب و بررسی نیاز کشور به یک مرکز تخصصی علمی در حوزه نمک زدایی با استفاده از تجربیات و فعالیت مراکز علمی و پژوهشی داخلی و بین المللی از جمله اهداف برگزاری این نشست یک روزه بود. 

بر اساس اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد شریف، بر اساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و با توجه به ضرورت ارتقای بهره‌ وری استحصال و مصرف بهینه آب و همچنین استفاده از آب‌ های غیر متعارف، دولت موظف شده است تا حداقل معادل 30 درصد از مصارف آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق نمک‌ زدایی و استفاده از آب دریا تامین کند. بر اساس تبصره یاد شده، مدیریت انتقال فناوری از طریق جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ ها و مراکز پژوهشی و شرکت های دانش‌ بنیان صورت خواهد گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: