تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۳۸
تعداد بازدید: ۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
نشست تخصصی واکاوی فرهنگ دریایی کرانه های جنوبی کاسپین، به مناسبت هفته بزرگداشت میراث فرهنگی با حضور استادان دانشگاه و صاحب نظران و علاقه مندانی از استان های مختلف در بندر آستارا برگزار شد.
به گزارش مارین نیوز، نشست تخصصی واکاوی منظر فرهنگ دریایی کرانه های جنوبی دریای کاسپین بعدازظهر شنبه با حضور معاونین میراث فرهنگی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، اساتید دانشگاه و علاقه مندان به بحث های باستان شناسی دریایی، زمین شناسی و جغرافیای تاریخی با هدف آگاهی و مروری بر روند پژوهش های باستان شناختی دریایی در دریای کاسپین و همچنین مناطق ساحلی استان گیلان در محل سالن اجتماعات شهرداری بندر مرزی آستارا برگزار شد. 


دبیر اجرایی نشست واکاوی فرهنگ دریایی کاسپین در آغاز این رویداد علمی، اظهار داشت: سابقه دریانوردی و کشتیرانی در ایران به هشت هزار سال قبل بر می گردد و ایرانیان آن روزگار با دست یافتن به تکنیک های دریانوردی، پرچمدار این رشته بوده اند.
مهدیس نجف زاده افزود: داده های علمی ارزشمندی در حاشیه دریای کاسپین (خزر) نهفته است اما از پنج و نیم میلیون سال قبل، نوسانات شدید آب نوار ساحلی، آثار را در زیر آب پنهان کرده و جستجوی آنها باید کیلومترها در داخل نوار ساحلی صورت گیرد.
وی ادامه داد: انسان ها قبل از پیشرفت در کشاورزی، حاشیه های دریا را به عنوان محل مناسب تامین غذا انتخاب کرده اند و استخوان های فوک دریایی کشف شده در مناطق ساحلی بهشهر، گویای این امر است و ساحل نشینان به تدریج بر دریا تسلط یافته اند.
استاد باستان شناسی دانشگاه آستارا بیان کرد: میراث فرهنگی دریایی، بخشی از تمدن اقوام و تعاملات و تبادلات فرهنگی منطقه ای و فرامنطقه ای را در خود دارد و دریای کاسپین به علت نقش راهبردی و ترانزیتی، از این منظر از اهمیت خاصی در جهان برخوردار است.
دبیر اجرایی نشست واکاوی فرهنگ دریایی کاسپین گفت: پژوهش های باستان شناسی زیر آب در کرانه های کاسپین از پیشینه زیاد برخوردار نیست و در این نشست با بازشناسی بخشی از هویت غنی تاریخی و جلوه های ملموس و غیرملموس آن، دریچه ای نو بر پژوهش های فرهنگ دریای گشوده می شود.


شهرستان آستارا شاهراه زمینی ارتباط جاده ابریشم
نجف زاده در ادامه باتاکید بر اینکه نام اصلی دریای خزر، کاسپین است، اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری این نشست، تحلیل میراث فرهنگی دریایی استان گیلان است و این حوزه بخشی از تمدن اقوام و تعاملات و تبادلات فرهنگی منطقه ای و فرا منطقه ای گیلان در دریای کاسپین به شمار می رود.
وی ادامه داد: شهرستان آستارا در غرب استان گیلان شاهراه زمینی ارتباط جاده ابریشم بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

برگزاری همایش های تخصصی در راستای برندسازی آستارا در حوزه گردشگری است
فرماندار آستارا در این نشست با دفاع از برگزاری چنین نشست های تخصصی در حوزه فرهنگ و تاریخ، اظهار داشت: فرهنگ دریایی یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد است که می تواند عاملی برای توسعه صنعت گردشگری دریایی در آستارا باشد.
یونس رنجکش سال ۹۷ را سال تکمیل زیرساخت های گردشگری شهرستان آستارا عنوان کرد و گفت: برگزاری همایش های تخصصی در آستارا در برند سازی این شهرستان گردشگرپذیر کشور و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می تواند اثرگذار باشد.
وی با تاکید بر استفاده کامل از ظرفیت های گردشگری استان گیلان در حوزه دریایی، تصریح کرد: از فرهنگ دریایی در حوزه گردشگری غفلت شده است.

وجود داده های علمی ارزشمند در دریای کاسپین
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز در این نشست، اظهار داشت: داده های علمی ارزشمندی در حاشیه دریای کاسپین نهفته است اما نوسانات شدید آب نوار ساحلی دریای کاسپین، آثار را در زیر آب پنهان کرده و جستجوی آنها باید کیلومترها در داخل نوار ساحلی صورت گیرد.
عبدالمجید نادری نوسانات تراز دریای کاسپین و داده های زمین شناسی و جغرافیای تاریخی را یادآورشد وگفت: تاریخچه و توسعه باستان شناسی دریایی و زمینی در ایران از قدمت بالایی برخوردار است.

برگزاری هفته فرهنگی گیلان در جمهوری آذربایجان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت دریا و نوار ساحلی در استان، اظهار داشت: شهرستان مرزی بندر آستارا از شهرستان های مستعد در حوزه گردشگری و بوم گردی استان به شمار می رود.
به گفته این مسئول برای پیشبرد اهداف گردشگری در سطح استان گیلان اقدامات لازم با مشارکت بخش خصوصی درحال انجام است .
حمید آذرپور شبانه روزی شدن گمرک مرزی آستارا در تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان را یادآورشد و گفت: هفته فرهنگی گیلان در کشور جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: طبیعت و دریا مواهب خدادادی و گرانقیمت برای استان گیلان هستند و بیش از ۸۰ درصد گردشگران ورودی از این زیبایی های طبیعی بازدید می کنند. 


شایان ذکر است، این رویداد یک روزه توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان و فرمانداری، اداره میراث فرهنگی و شهرداری آستارا برگزار گردید و اساتید دانشگاه ها در موضوعات میراث فرهنگی ساحلی (از آستارا تا هوسم)، کشتی غرق شده در ساحل لاهیجان، بازسازی نوسانات تراز دریای کاسپین، گنجینه های انسانی و دانش بومی جوامع ساحل نشین، واکاوی فرهنگ دریایی غرب مازندران، فرهنگ دریایی گیلان و پژوهش های باستان شناختی در لبه خزری ناحیه قفقاز سخنرانی نمودند. کارگاه آموزشی کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی دریایی با محوریت هدف ها، اصول و مسئولیت ها و کارگاه آموزشی باستان شناسی دریایی تجربی با نگاهی به ساخت قایق های سنتی در گیلان از بخش های دیگر این نشست یک روزه بود.

گفتنی است، شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از 18 و نیم کیلومتر ساحل دریای کاسپین برخوردار است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: