تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۴۲
تعداد بازدید: ۱۱۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی کشور گفت: قاعدتا توسعه فناوری ‌های مختلف، معطوف به تولید بازارهای مرتبط با آن فناوری ها و ایجاد گردش مالی در کشور است؛ فناوری صنایع دریایی در کشور به اندازه رفع نیازهای داخلی کشور و حتی فراتر از آن توسعه پیدا کرده است اما پشتوانه ‌های اقتصادی مورد نیاز متناسب با آن نیست.
به گزارش مارین نیوز، از قرن ‌ها پیش تاکنون، مجاورت با دریاها و رودخانه ‌های بزرگ به دلیل وجود آب برای زندگی و کشاورزی و همچنین ایجاد امکان تجارت و تأمین مایحتاج یکی از نکات برتری سرزمین‌ ها بر هم بوده است. ایران نیز با سواحل طولانی در جوار دریاهای بزرگ در شمال و جنوب، از لحاظ جغرافیایی دارای یک موقعیت ویژه تجاری است. نباید فراموش کرد که اقتصاد دریایی از اهمیت بین ‌المللی برخوردار است و به طور حتم کم‌ کاری در این حوزه تبعات زیادی را در بردارد، همچنین کشورهای فقیر دیگری هستند که موقعیت دریاهای اطراف آن ‌ها از لحاظ جغرافیایی، نسبت به ایران برتری به مراتب بالاتری دارد. 
معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی کشور با اشاره به چالش ‌های پیش روی این صنعت، اظهار داشت: هر چند مزایای صنایع دریایی در ایران فراوان است، اما غفلت، کوتاهی و عدم تعامل با کشورهای دیگر اثرات بدی را در تجارت جهانی بر جای خواهد گذاشت. 
مجتبی برجسته در خصوص مزیت‌ ها و فرصت‌ های کشور در حوزه دریا گفت: مزیت ‌های کشور در حوزه دریا بی ‌شمارند که شاید بتوان مهم ‌ترین آن ‌ها را شامل موارد وجود میادین عظیم نفت و گاز در دریاهای شمالی و جنوبی، ظرفیت ‌های بسیار بزرگ در حوزه صنایع شیلات، سواحلی زیبا در شمال و جنوب کشور با قابلیت فوق‌ العاده برای ایجاد و رونق صنعت سودآور توریسم دریایی، تولید برق و آب شیرین از انرژِی ‌های تجدید پذیر دریایی (محدود به برخی نقاط خاص)، وجود قشر تحصیل‌ کرده و نیروی کار ارزان برای توسعه صنایع کشتی‌ سازی، همجواری با کشورهای مختلف دریاهای کشور به منظور تأمین نیازهای این کشورها، حمل ‌و نقل کالا و مسافر به کشورهای حاشیه آب‌ های شمالی و جنوبی دانست. 

توسعه فناوری ‌های دریایی ضرورت دارد
این فعال حوزه دانش بنیان در مورد اهمیت و ضرورت توسعه فناوری ‌های دریایی عنوان کرد: قاعدتا توسعه فناوری ‌های مختلف، معطوف به تولید بازارهای مرتبط با آن فناوری ها و ایجاد گردش مالی در کشور است؛ این مطلب حتی در مورد صنایع پیشرفته نظامی نیز صادق است. 
وی اضافه کرد: شرایطی را فرض کنید که توسعه فناوری متناسب با پشتوانه ‌های اقتصادی مورد نیاز آن نیست؛ این شرایطی است که کشور در صنایع دریایی با آن روبرو است. 
معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی با اشاره به شاخص ‌های فناوری صنایع دریایی بیان کرد: در مورد تحصیلات آکادمیک که یکی از الزامات توسعه هر فناوری است، ایران دارای دانشگاه ‌های متعدد دریایی با دانشجویان و فارغ ‌التحصیلان فراوان در این زمینه و حجم تولید مقالات بسیار بالا است به گونه ‌ای که توانسته است ایران را به یکی از کشورهای برتر در این زمینه تبدیل کند. اما متاسفانه تولید مقالاتی بدون کاربرد صنعتی در داخل کشور و حتی بعضاً در خارج کشور، هدفمند نبودن تولید مقالات و تحقیقات انجام ‌گرفته، وجود ضعف جدی در تعریف پایان ‌نامه ‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی، همگی باعث شده است که توسعه فناوری در این عرصه بدون پشتوانه صنعتی لازم و عملاً بیهوده باشد. 
وی در ادامه افزود: این مطلب در مورد صنایع دریایی داخلی نیز صادق است. تقریباً هر زیرساختی برای ساخت انواع شناورهای سبک و سنگین از هر جنس و هر کاربردی در کشور وجود دارد. جالب است که بسیاری از این تجهیزات نیز از به‌ روزترین تجهیزات بین ‌المللی در این صنعت هستند. اما توسعه این صنایع نیز ازعدم توجه به زیرساخت ‌های نرم افزاری لازم رنج می ‌برد. این مطلب را می ‌توان به راحتی از مقایسه ظرفیت کاری و واقعی کارخانجات کشتی ‌سازی با ظرفیت اسمی آن ‌ها پی برد. 
برجسته خاطرنشان کرد: فناوری صنایع دریایی در کشور به اندازه رفع نیازهای داخلی کشور و حتی فراتر از آن، توسعه پیدا کرده است؛ ولی هیچگاه توسعه فناوری بدون ایجاد پشتوانه ‌های اقتصادی مناسب، نخواهد توانست تأثیر به خصوصی در اقتصاد کشور داشته باشد. 

به گزارش مارین نیوز، با توجه به موقعیت ویژه بندرعباس به عنوان بزرگترین بازار صنایع دریایی کشور، اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی کشور بهمن ماه 96 در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه، مدیران صنایع دریایی کشور، جمعی از مسؤولان در بندرعباس و صاحبان استارت ‌آپ‌ های دریایی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه و کارخانجات ایزوایکو برای حمایت از کسب‌ و کارهای فناورانه در حوزه صنایع دریایی راه اندازی و فعالیت خود را آغاز نمود.  

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Ukraine
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
شاید ما از نظر تعداد مراکز آموزشی و دانشجویان دریایی آمار بالایی داشته باشیم ولی متاسفانه در زمینه "فناوری دریایی" به هیچ وجه وضعیت خوبی نداریم و نه تنها به بلوغ نرسیده ایم بلکه نیازهای اولیه خود را هم پاسخگو نیستیم.

باید کمی از تعارفات کاست و واقعیات را بیان کرد. تولید مقاله به معنی دستیابی به فناوری نیست. شاهد مثال آن اینست که در بسیاری از فعالیتهای فراساحل وکشتی سازی، که در ایران ساخته میشوند، نقشه های آن بطور کامل از خارج خریداری میشوند وفقط کار ساخت اینجا انجام میشود یعنی ما کار طراحی نمیکنیم و این ضعف بسیار بزرگی است.

اگر این واقعیات تلخ را بپذیریم و از وادی شعار خارج شویم، آنوقت میتوانیم درست برنامه ریزی کنیم و چاله ها و حفره های فناوری را پوشش دهیم.

بنده در 10-15 سال گذشته با شرکتهای فراوانی سروکار داشتم که متاسفانه یک دهم آنچه ادعا میکنند هم دانش وفناوری ندارند و بعد از انعقاد قرارداد و گرفتن پروژه، کارفرما را به خاک سیاه می نشانند از ندانم کاریهای خود.

اگر روزی ایرانی ها بدانند و باور کنند که "به اندازه بود باید نمود!" آنوقت راه برای رفع مشکلات هموار شده و میفهمیم که چه کارهایی باید انجام شود.
ولی وقتی میگوییم ما خیلی بیشتر از نیازهای خود بلد هستیم،دیگر کاری نمی ماند که انجام دهیم!! و در واقع خود را فریب داده و به بیراهه رفته ایم.

به امید روزی که صنایع دریایی با بیان واقعیات به جنگ مشکلات برود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: