تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۴۵
تعداد بازدید: ۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فرصت ها و قابلیت های دریایی می تواند یکی از پیشران های اصلی توسعه سایر بخش های اقتصادی باشد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قابلیت های بخش دریایی می تواند بخش های مختلف اقتصادی مانند صنعت، بازرگانی، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری را به حرکت وا دارد البته توسعه ای که این حوزه ها را در بر بگیرد قطعا باید شامل حفاظت از محیط زیست دریایی و کنترل آلودگی آبها باشد، اظهار داشت: ایران 190 هزار کیلومتر مربع دریا در اختیار دارد که برخی از آنها آبهای بین المللی هستند، همچنین 200 بندر تجاری، نظامی، صیادی و 11 بندر اصلی تجاری در شمال و جنوب کشور دارد که ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه دریا محور است.
ضیاء الدین الماسی ادامه داد: فعالیت های گسترده دریانوردی، دریایی، خدمات بندری، تحقیقات، گردشگری دریایی و فعالیت های نظامی جایگاه قابل ملاحظه ای را در توسعه دریایی کشور ایجاد کردند بنابراین افزایش سهم این فعالیت ها می تواند دریا را به عنوان یک مزیت راهبردی برای توسعه کشور قلمداد کند و هزینه تجارت را کاهش دهد.
وی اظهار داشت: صیانت از علم محیط زیست دریایی نه فقط در قوانین ملی بلکه در قوانین بین المللی مربوط به دریاها نیز آمده که این نشان از اهمیت موضوع دارد.
الماسی گفت: کنوانسیون ملل متحد در زمینه حقوق دریاها، سازمان بین المللی دریانوردی، سازمان خواربار و بار جهانی، سازمان بین المللی کار و کمیسیون بین المللی اقیانوسی برخی از نهادها و سازمان هایی هستند که به محیط زیست در امور توسعه توجه ویژه دارند.
مدیر کل دفتر آلودگی دریا سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی جزو اهداف اصلی توسعه پایدار در دنیا شناخته شده است که به منظور دستیابی به حفاظت پایدار از دریاها و منابع دریایی، پیشگیری و کاهش قابل توجه انواع آلودگی دریایی به ویژه آلودگی های ناشی از فعالیت ها در خشکی ضرورت دارد.
وی ادامه داد: به ویژه یکی از این آلودگی ها فاضلاب های شهری و پسماندهای با منشا خشکی است که ضرورت دارد از اکوسیستم های دریایی و ساحلی با هدف جلوگیری از تاثیرات نامطلوب فعالیت های انسانی در مقابل این آلودگی ها حفاظت شود.
الماسی گفت: تقویت توان تاب آوری، افزایش دانش علمی، توسعه ظرفیت پژوهشی و انتقال فناوری های دریایی برخی از ضرورت های حفاظت و استفاده پایدار از منابع دریایی است.
وی افزود: بنا بر آمار سال 1390 جمعیت ساکن استان های ساحلی جنوبی کشور حدود 9 میلیون و 443 هزار و 941 نفر است که روزانه حدود هشت هزار و 20 تن پسماند خانگی تولید می کنند یعنی روزانه 937 گرم در مناطق شهری و 709 گرم در مناطق روستایی پسماند تولید می کنند که 75 درصد این پسماندها در استان خوزستان، 67 درصد سیستان و بلوچستان، 80 درصد هرمزگان و 97.5 درصد در بوشهر دفن می شوند.
الماسی تاکید کرد: بنابراین سهم بازیافت و مدیریت پسماند بسیار ناچیز است و به عنوان یکی از مخاطرات آلودگی دریا در مناطق ساحلی به حساب می آید که رفع هر چه زودتر آن باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا بتوان از این ظرفیت بزرگ دریایی در کشور به نحو مطلوبی استفاده کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: