تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۶۲
تعداد بازدید: ۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
زمانی در گلستان 3000 تن ماهی استخوانی از دریا صید می‌شد، اما در سال‌های اخیر شاهدیم که میزان صید به کمتر از 300 تن رسیده است.
به گزارش مارین نیوز، میزان صید ماهی سال 96 در استان نسبت به سال ماقبل آن 10 درصد کاهش داشته است.
1420 صیاد پرده ساماندهی شده در استان اقدام به صید مجاز ماهی می‌کنند. این صیادان هر سال نسبت به سال قبل از آن پول کمتری دریافت می‌کنند، به طوری که امسال به طور متوسط هر صیاد پره در فصل صید که حدود 6 ماه زمان می‌برد، تنها 3 تا 4 میلیون تومان درآمد داشته است.
استان گیلان و مازندران را با ماهی سفید آن می‌شناسند و استان گلستان را با ماهی کپور آن. ماهی کپوری که روزی به وفور در بازار یافت می‌شد، امروز آنقدر کمیاب شده که قیمت آن به کیلویی 90 هزار تومان هم رسیده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان با اشاره به کاهش صید ماهیان استخوانی در استان، گفت: شیلات استان برای کمک به تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی و بازسازی ذخایر و کمک به سبد صید جامعه صیادی اقدام به تکثیر طبیعی، نیمه طبیعی و مصنوعی گونه‌هایی از قبیل ماهی کپور، سفید، کلمه و انواع ماهیان خاویاری می‌کند.
محسن یحیایی به تکثیر طبیعی ماهیان اشاره کرد و افزود: تکثیر طبیعی ماهی کفال در ماه‌های شهریور و مهر در داخل دریا انجام می‌گیرد. تکثیر طبیعی ماهی‌های سفید، کلمه، تلاجی، کپور، انوع ماهیان خاویاری و ... از اواسط اسفند ماه در داخل رودخانه‌ها انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به‌علت خشکسالی و سدسازی‌هایی که بر روی رودخانه‌ها انجام شد، رواناب مناسبی در رودخانه‌های استان بخصوص گرگانرود و قره‌سو نداریم و روند طبیعی تکثیر ماهی دچار مشکل شده است. از همین‌رو شیلات در جهت بازسازی ذخایر بخصوص ماهی کلمه اقدامات خود را انجام می‌دهد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان تصریح کرد: از بهمن‌ماه ماهی مولد در استخرهای مرکز بازسازی ذخایر سییجوال رهاسازی می شود که تکثیر طبیعی، غیر طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود. هم‌چنین در راستای تکثیر طبیعی ماهی کلمه، ماهی مولد را صید و آن را در رودخانه رهاسازی می‌کنیم.
یحیایی به تکثیر طبیعی ماهی کپور اشاره کرد و گفت: این ماهی از 10 تا 15 فروردین‌ماه به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کند و کار تکثیر در اردیبهشت ماه انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که سه مرکز بازسازی ذخایر در گلستان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 50 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در رودخانه‌های استان رهاسازی می‌شود.
یحیایی در ادامه اظهار کرد: ماهی علاوه‌بر مهاجرت تکثیری، مهاجرت تغذیه‌ای نیز به داخل رودخانه‌ها دارد. وقتی رودخانه‌های استان آب ندارند عملاً ماهی به سمت سواحل استان مهاجرت نمی‌کند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان افزود: هم‌چنین در سال‌های اخیر شاهد پس روی آب دریای خزر هستیم. این پس‌روی در سواحل استان گلستان چون‌که شیب کمتری دارند، مشهودتر است. پس روی آب دریا موجب خشک شدن تالاب گمیشان، یکی از مأمن‌های اصلی ماهی کپور شده است. علاوه‌بر این رودخانه اترک به‌عنوان زیستگاه اصلی تکثیر ماهی کپور نیز عملاً آب ندارد و ماهی کپور به آن مهاجرت نمی‌کند. این دو مسأله باعث شد ماهی کپور به سواحل ما نزدیک نشود.
وی، علت دیگر کاهش صید ماهیان را انجام صیدهای غیرمجاز دانست و گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته صیادان غیر مجاز گاهاً تا دو برابر صیادان مجاز ماهی صید می‌کنند. این صیادان ماهی‌های غیراستاندارد را برداشت می‌کنند.
یحیایی خاطر نشان کرد: سال گذشته 51 هزار رشته دام توسط نیروهای حفاظت منابع آبزیان از داخل دریا جمع شد که متوسط طول هر رشته دام حدود 18 متر است.
وی با اشاره به فعالیت بازارچه ماهی فروشان بندرترکمن، اظهار کرد: 70 تا 80 درصد ماهی هایی که به فروش می رود حاصل صید صیادان مجاز نیست.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان گفت: در فصل تکثیر طبیعی ماهی در رودخانه‌ها شاهدیم که صیادان غیرمجاز اقدام به دامگذاری در دهانه رودخانه‌های قره‌سو و گرگانرود می‌کنند. این موضوع تنها بدلیل مشکلات اقتصادی نیست، بلکه از فقر فرهنگی نشأت می‌گیرد. با این اقدامات امروز باید دید که چه به سر ماهی کپور آمده است؟!
یحیایی یادآور شد: در سال‌های اخیر قالب صید ماهی ما به میزان حدود 90 درصد، گونه کفال شده و ماهی سفید در رتبه دوم و سوم قرار گرفته که البته میزان صید آن بسیار کم است.
وی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی صیادان، گفت: ما برای کمک به صیادان به آن‌ها پیشنهاد کردیم که از طرح‌های جدید ما از جمله پرورش ماهی در قفس و پن، پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی و ... و در کنار آن از بحث‌های گردشگری استفاده کنند. علاوه‌بر این از صیادان خواستیم که وارد عرصه پرورش میگو در سایت گمیشان شوند که مورد استقبال آن‌ها قرار نگرفت.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان با اشاره به مشکلات بیمه‌ای صیادان، خاطرنشان کرد: در سال 88 هیئت دولت مصوبه‌ای داشت تا حق بیمه صیادان از 27 به 17 درصد کاهش پیدا کند اما این مصوبه اجرایی نشد. نیاز است مسئولان استانی بخصوص نمایندگان استان در این‌باره اقدام کنند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: