تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۶۴
تعداد بازدید: ۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
نخستین شهرک آبزیان کشور با ظرفیت تکثیر سالیانه 50 میلیون قطعه ماهی دریایی در استان بوشهر ساخته می شود.
به گزارش مارین نیوز، مجری طرح احداث نخستین شهرک آبزیان با بیان اینکه احداث این شهرک با چهار زیر مجموعه پرورش ماهی در قفس با ظرفیت 20 هزار تن در سال، کارخانه تولید خوراک آبزیان با ظرفیت 40 هزار تن در سال، کارگاه تکثیر ماهیان دریای با ظرفیت سالانه 50 میلیون قطعه ماهی دریایی و کارخانه عمل آوری محصولات آبزی با ظرفیت 20 هزار تن در دست اقدام است، اظهار داشت: احداث شهرک آبزیان سبب خودکفایی و رونق صنعت شیلات در کشور می شود. 
سید پیمان توسلی افزود: احداث این شهرک 60 هکتاری در سواحل بوشهر تاثیر بسزایی در حمایت از بخش خصوصی فعال در صنعت پرورش ماهی دارد و ضمن افزایش تولید سرانه ماهی در کشور، زمینه اشتغال خوبی را برای مردم این استان فراهم می‌کند. 
مدیر عامل شرکت پروتئین گستر سینا یادآور شد که این شرکت موافقت اصولی لازم را برای پرورش ماهی در قفس در سواحل خلیج فارس و دریای خزر اخذ کرده است.
توسلی گفت: پرورش ماهی در قفس از روش هایی است که قابلیت تولید منظم در شرایط مناسب پرورشی بدون آلوده کردن محیط زیست را دارد که با هزینه سرمایه گذاری پایین، بازدهی اقتصادی مناسبی را برای سرمایه گذاران خواهد داشت.
مجری طرح شهرک آبزیان افزود: روند منظم و قابل برنامه ریزی تولید محصول به روش پرورش در قفس می تواند صنایع متعددی مانند کنسروسازی، تولید پودر ماهی و بسته بندی را توسعه داده و ضمن بازدهی بیشتر این صنایع، از نوسان های رایج در بازار محصولات شیلاتی جلوگیری ‌کند.
وی با بیان اینکه در این روش آخرین تکنولوژی کشورهای اروپایی در صنعت پرورش ماهی در قفس مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در بخش آزمایشی این طرح بچه ماهی از استرالیا وارد شده و پس از طی یک دوره پرورش 6 ماهه از سایز 50 گرم به سایز700 گرم تبدیل و آماده عرضه به بازار می‌شود. 
توسلی شیوه پرورش ماهی در قفس را روشی نوپا در ایران توصیف کرد و افزود: در سال‌های ابتدایی انتظار بومی‌سازی، انتقال دانش فنی و تکنولوژی وجود ندارد، اما به علت تاکید بنیاد مستضعفان، درصددیم که از ابتدای امسال ساخت بخش‌هایی از سازه‌ها و تولید بچه ماهی را به تناسب کشور بومی‌سازی کرده تا واردات را در این زمینه کاهش دهیم.
مجری طرح احداث نخستین شهرک آبزیان با بیان اینکه این سازه‌ها در آب‌های خلیج‌فارس نصب شده است، گفت: ظرفیت کل پروژه به میزان 1500 تن با 12قفس به ‌عنوان پایلوت با حجم 125 تن شروع شده است و تا پایان امسال تکمیل می شود.
این مقام مسئول در بنیاد مستضعفان گفت: برای توسعه بازارهای صادراتی محصولات تولیدی در منطقه و جنوب شرقی آسیا با کشورهای روسیه و استرالیا مذاکراتی انجام و اقدام های لازم برای آغاز صادرات محصولات شیلاتی به این کشورها آغاز شده است.
وی با ترسیم چشم اندازی از گسترش صنعت پرورش آبزیان در قفس در سطح جهان گفت: اکنون بیش از 62 کشور در زمینه پرورش آبزیان در قفس مشغول به فعالیت هستند.
به گفته مدیر عامل شرکت پروتئین گستر سینا وابسته به بنیاد مستضعفان، مجموع تولید جهانی آبزیان به روش جدید در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته به طوری که از 4.3 میلیون تن در سال 2005 به حدود 10 میلیون تن در سال 2025 افزایش می یابد.
بر اساس این گزارش، سازمان شیلات ایران در پایان برنامه ششم توسعه میزان پرورش ماهان دریایی در قفس را در کشور بیش از 200 هزار تن در نظر گرفته که بخشی از آن به بازارهای صادراتی اختصاص خواهد یافت و بخشی دیگر در داخل کشور به فروش خواهد رسید.
در شیوه تولید ماهی در قفس، به جای تولید آبزیان در حوضچه های پرورشی، در قفس های بزرگی که دریا رهاسازی می شود، پرورش می یابند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: