تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۶۸
تعداد بازدید: ۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
پس از اتمام موفقیت آمیز مراحل ساخت و انتقال نخستین سكوی دریایی طرح توسعه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی، این سازه با ثبت رکورد کمتر از دو ساعت از زمان بلند کردن سکو در موقعیت استقرار پایه های سکوی فاز 22 این طرح در خلیج فارس نصب شد.
به گزارش مارین نیوز، مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در جریان عملیات نصب این سکو که روز جمعه (4 خردادماه ساعت 20:30) نصب شد، اظهار داشت: با اتمام عملیات حفاری در دریا و آماده سازی سكوی 22، مراحل نصب این سازه 2300 هزارتنی توسط شناور نصاب HL5000 انجام شد و پیش بینی می شود با راندن لوله های CRA و تکمیل عملیات هوک آپ (اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه ها) و راه اندازی توسط تیم های فنی ویژه تا پایان آبان ماه 97 به بهره برداری برسد. 


به گفته فرهاد ایزدجو، سکوی فاز 22، نخستین عرشه فراساحلی از میان 10 سکویی است كه در قرارداد همكاری مشترك شركت نفت و گاز پارس و شرکت صدرا، پس از پایان کار ساخت و پیش راه اندازی در یارد این شرکت، توسط جرثقیل بارج 5000 تنی HL بر روی شناور FLB124 بارگیری و بعد از عملیات مهاربندی و حمل، در موقعیت دریایی فاز ٢٢ نصب شد.
این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس به مشخصات فنی سکوی فاز 22 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در این سکو 33000 هزار اینچ-قطر عملیات لوله کشی، 82 هزار و 355 متر کابل کشی برق و ابزار دقیق و 3830 متر عملیات تیوبینگ انجام شده است. ضمن اینکه این سکو دارای 57 دستگاه تجهیزات مكانیكی و فرایندی است و در مراحل ساخت آن نیز 2 میلیون و 330 هزار نفر ساعت کار اجرایی صورت گرفته است. 

مهندسی، ساخت و اجرای ایرانی سکوی فاز 22 پارس جنوبی
ایزدجو با اشاره به اینکه سكوی 22، نخستین سکوی تولیدی و انتقال مواد هیدروكربوری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی است كه توسط متخصصان ایرانی به مرحله نصب درآمده است، عنوان نمود: با نصب و بهره برداری از این سكو، روزانه 500 میلیون فوت مكعب گازشیرین (14،2 میلیون متر مكعب) معادل یك دوم یك فاز استاندارد گازی پارس جنوبی به توان تولید گاز كشور افزوده خواهد شد. 
مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی پارس جنوبی افزود: تمامی مراحل مهندسی، ساخت و اجرای عملیات این سكو توسط شركتهای ایرانی انجام گرفته و بخش عمده ای از كالاها و تجهیزات مورد نیاز این سازه از منابع تولید كننده داخلی سفارش گذاری و تامین شده است.
ایزدجو با تاکید اجرای دستورالعمل های ایمنی در مرحله ساخت و نصب، در بخش کارفرما و پیمانکار اجرا کننده حوزه فراساحل این فازها گفت: راه اندازی گام به گام سکوهای این طرح نیز در قالب دستورالعمل های ایمنی ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران، صورت می گیرد.
وی در ادامه به وضعیت عملیات ساخت دیگر سکوهای اصلی و اقماری این طرح پرداخت و با اشاره به ساخت سه سكوی دریایی دیگر این فاز در شركت صنعتی دریایی ایران، افزود:درحال حاضر پیشرفت ساخت سكوی اقماری 24A، به 94,5 درصد و سكوهای اصلی 23 و اقماری 24B طرح توسعه فازهای 22-24 پارس جنوبی به ترتیب 91،2 و 84،2 درصد رسیده است.
مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی با بیان اینکه دو سکوی اصلی 22 و 23 به ترتیب با دو خط لوله 18 و 20 اینچ به سکوهای اقماری 24A و 24B و دو سکوی اصلی هم بوسیله دو خط لوله 32 اینچ به پالایشگاه طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی متصل می شود، افزود: گاز استخراجی ازاین سکوها پس از انتقال به پالایشگاه بخش خشکی، فراوری و به شبكه سراسری گاز تزریق می‌شود.

گفتنی است، طرح توسعه فاز های ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است. این پروژه از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و شركت پتروسینا آریا و در حال اجرا است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: