تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۶۹
تعداد بازدید: ۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
برنامه اکتشاف برای قرارداد اجرای امور اکتشاف دریایی در بخش ایرانی دریای کاسپین و اجرای تحقیقات ایروژئوفیزیک در ایران دو توافقنامه ای بود سازمان زمین شناسی ایران و شرکت سهامی زمین شناسی روسیه (رز ژئو) در سن پترزبورگ امضا کردند.
به گزارش مارین نیوز، برنامه اکتشاف برای قرارداد اجرای امور اکتشاف دریایی در بخش ایرانی دریای کاسپین و اجرای تحقیقات ایروژئوفیزیک در ایران دو توافقنامه ای بود که سازمان زمین شناسی ایران و شرکت سهامی زمین شناسی روسیه (رز ژئو Rosgeo) در حضور دیمیتری کوبیلکین وزیر منابع طبیعی و زیست محیطی روسیه و راضیه لک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران امضا شد. 


قرارداد همکاری‌ های جامع علوم‌ زمین، شامل دو سرفصل مهم است که زمین‌ شناسی دریایی و اکتشاف مواد معدنی به روش ژئوفیزیک هوایی از موارد شاخص آن است.
سازمان زمین شناسی روسیه در توافقنامه چهار ساله اکتشافی در کاسپین، قرار شده است اقدامات تحقیقاتی زلزله نگاری اجرا کند. در این قرارداد بنا بر این است که شناورهای نوین طرف روسی برای تحقیقات اکتشافی بستر دریا در اختیار کارشناسان ایرانی قرار گرفته و پس از قرارداد نیز مورد استفاده کارشناسان ایرانی قرار گیرد و در سند دوم نیز اجرای تحقیقات ایروژئوفیزیک در ایران پیش بینی گردیده و دوره اعتبار آن 3 سال اعلام شده است. 

سفیر ایران در روسیه در این نشست که با محوریت فعالیت‌ های این سازمان با همتایان روسی انجام شد، ابزار امیدواری نمود که سازمان زمین‌ شناسی ایران بتواند در حاشیه همایش اقتصادی سن پترزبورگ در قالب قراردادهایی، فعالیتهای اکتشافی و زمین‌ شناسی را در بعد بین‌ المللی گسترش دهد.
مهدی سنایی با توجه به فضای مثبت ایجادشده میان دو کشور، خواستار پیگیری جدی سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات معدنی درخصوص سرنوشت این همکاری‌ ها شد و تاکید کرد که در جایگاه مقام مسئول، مذاکرات لازم با طرف روسی را جهت تسهیل امور، انجام خواهد داد.
در ادامه این نشست، معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز با بیان اینکه سازمان متبوعش از اسفندماه سال گذشته تاکنون، طی مذاکرات صورت گرفته با شرکت روسی پیش‌ نویس اجرایی تفاهم‌نامه را تکمیل کرده است، جزییات آن را به اطلاع سفیر رساند. 
راضیه لک به اهمیت مسائل مورد مذاکره با طرف روس پرداخت و تاکید کرد: اهمیت مطالعات زمین‌شناسی و اکتشاف به خصوص در حوزه کاسپین جنوبی و مطالعات تحت الارضی آن بسیار زیاد بوده و متاسفانه تاکنون مطالعات شاخصی در این‌باره انجام نشده و امید است با همکاری طرف روسی، این تحقیقات کامل و سپس مورد بهره برداری کشور قرار گیرد.
در همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ که با حضور کشورهای بزرگ دنیا در روسیه برگزار شد، سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان نماینده تخصصی کشورمان در این رویداد جهانی حضور پیدا نمود. 

لازم به ذکر است، رز ژئو، یک شرکت هولدینگ دولتی زمین‌شناسی در روسیه است که تمامی مسائل اکتشافی و زمین‌شناسی نفت و منابع هیدورکربنی را دربر می گیرد. این شرکت شناورهای پیشرفته‌ای جهت تحقیقات برروی بستر دریا در اختیار دارد و مبحث اکتشاف و ذخایر معدنی بر بستر دریا را پوشش می‌دهند.
شایان ذکر است، درخصوص فعالیت‌ های اکتشافی به روش ژئوفیزیک هوایی، کارشناسان روسی باتوجه به تجربیات طرف ایرانی، مشتاق همکاری‌ های دوطرفه بیشتری بودند که بنا شد قراردادهای الحاقی پس از مطالعات کارشناسان ایرانی به قرارداد اصلی اضافه شود.
گفتنی است، بیست و دومین همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ پنج شنبه با حضور نمایندگانی از بیش از 140 کشور جهان در این شهر آغاز بکار کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: