تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۷۸
تعداد بازدید: ۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
مدیر علمی طرح گشت تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس شناسی از پایان مرحله دوم گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی در تنگه هرمز – خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر علمی طرح گشت تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با بیان اینکه مرحله دوم گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی با کشتی "کاوشگر دریایی خلیج فارس" در تنگه هرمز – خلیج فارس و دریای عمان به پایان رسید، اظهار داشت: در این مرحله ۱۵ محقق از پژوهشگاه اقیانوس شناسی، دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه خلیج فارس بوشهر حضور داشتند. 


ابوالفضل صالح افزود: این محققان در مدت ۱۰ روز تا عمق ۱۸۰ متری خلیج ‌فارس نمونه برداری کردند. 
وی خاطرنشان نمود: پژوهشگران اقیانوس شناسی در ۲۷ موضوع مباحث علمی مرتبط با دریا را رصد و تجزیه و تحلیل می‌کنند.
صالح اضافه نمود: طرح پایش خلیج فارس – تنگه هرمز و دریای عمان طرحی بلند مدت است که زیر نظر پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی انجام می ‌شود. 
مدیر علمی طرح گشت تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس شناسی در پایان عنوان نمود: رصد آسیب ‌ها و کشف ظرفیت‌ های زیستی و طبیعی در آب ‌های جنوب ایران عمده هدف گشت تحقیقاتی است. 
بر اساس این گزارش، مرحله نخست طرح پایش بلند مدت خلیج فارس – تنگه هرمز و دریای عمان دی پارسال انجام شد. 

شایان ذکر است، کاوشگر اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس به عنوان اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ساخت ایران توسط صنعتگرانی از 150 مرکز صنعتی و تحقیقاتی با 27 میلیارد تومان هزینه در صنایع کشتی ‌سازی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مدت چهار سال ساخته شده که 40 درصد صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است. 
در ابتدا ساخت این شناور به صنایع دریایی کشور واگذار و مقرر شد کار طراحی را یک شرکت ایتالیایی انجام دهد که به علت وجود تحریم و برخی مشکلات پیش آمده در آن زمان شرکت ایتالیایی از همکاری در این پروژه سرباز زد، از این رو تمام کار طراحی و ساخت آن کاملا بومی و توسط محققان داخلی انجام شده است.
این شناور مدرن تحقیقاتی با 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع با سرعت 15 گره دریایی، قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر در آب ‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند اقدام به تحقیقات میدانی کند و در صورت نیاز تا عمق سه هزار متری دریا از رسوبات بستر اقیانوس ‌ها نمونه ‌برداری کند.
این کشتی دارای پنج آزمایش پیشرفته در حوزه ‌های فیزیک دریا، زیست شناسی دریا، شیمی دریا، بسترشناسی دریا و هواشناسی دریا، انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی برای انجام تحقیقات است که با شروع بکار آن توانایی های تحقیقاتی دریایی ایران به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. 




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: