تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۸۸
تعداد بازدید: ۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کتاب "به آب اندازی شناورها ship – launching" به تالیف مهندس اسماعیل مسعودی و دکتر محسن خسروی بابادی که به تشریح جامع روشهای به آب اندازی و از آب گیری کشتی پرداخته است توسط انتشارات اسرار دانش منتشر شد.
پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران، مارین نیوز در بخش معرفی کتاب، "به آب اندازی شناورها ship – launching" تالیف مهندس اسماعیل مسعودی و دکتر محسن خسروی بابادی که توسط انتشارات اسرار دانش در 572 صفحه، 9 فصل و 500 نسخه تابستان 96 به چاپ رسیده است را به شما معرفی می نماید. 
در معرفی این کتاب آمده است: 
بخش مهمی از هر کارخانه کشتی سازی را حوضچه به آب اندازی و يا از آب گیری کشتی ها تشکیل می دهد. اين تجهیزات حسب نوع کاربری به منظور ساخت، تعمیر، به آب اندازی و از آبگیری کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرند. ازجمله حوضچه های استاندارد موجود در کشور می توان به حوضچه خشك ايزوايکو و سینکرولیفت صنايع شهید درويشی در بندرعباس، سرسره های به آب اندازی شرکت صدرا در بوشهر و حوضچه های سنتی شرکت اروندان در خرمشهر اشاره کرد. عليرغم اهمیت بسیار زياد توسعه زيرساخت در اين بخش، با توجه به هزينه های بالای ساخت و تعمیر، و یا عدم تحقیق و توسعه کافی، تاکنون توجه زيادی به آن نشده است. صرف نظر از روش های نادرست بهره برداری از حوضچه های ساخته شده، که موجب استهلاک و آسیب ديدگی حوضچه ها و کشتی های قرارگرفته در آنها می گردد، ساخت اين سازه ها از استانداردهای بین المللی و شناخته شده ای پیروی می کند.
در صورتیکه بخواهیم به طور خلاصه وضعیت علم به آب اندازی و از آب گیری کشتي در ايران را توصیف کنیم به جز موارد محدود، به تکیه بر تجربه های شخصی به جای بهره گیری از علم روز دنیا بر می خوريم. بسیاری از اين تجربه های شخصی نیز بر پايه اتفاقات روز مره رقم خورده در دوران کاری يك شخص مستند سازی شده و پايه علمی ندارند. لذا وجود خلأ بزرگ در اين زمینه در کشور ما به راحتی قابل درک است. مشکلات و حوادث پیش آمده در حوضچه های کشور نیز که هر از چندگاهی منتشر می شوند، شاهدی بر این مدعاست. لذا با توجه به احساس نیاز به وجود آمده، نویسندگان این مجموعه حسب موقعیت شغلی و با توجه به منابع معتبر علمی دنیا در این زمینه اقدام به تالیف کتاب پیش رو نموده اند. 
به طورکلی این کتاب مشتمل بر 9 فصل به صورت زير می باشد:
  1. کلیات، شامل خلاصه مطالب ارائه شده به منظور آشنايی اولیه با محتوای ساير فصل ها
  2. به آب اندازی به روش سرسره
  3. به آب اندازی به روش حوضچه خشك
  4. به آب اندازی به روش حوضچه شناور
  5. به آب اندازی به روش کیسه های هوا
  6. به آب اندازی به روش بالابر ثابت دريایی (سینکرولیفت)
  7. به آب اندازی به روش جرثقیلها و دکلهای دريايی
  8. به آب اندازی به روش سنتی
  9. به آب اندازی سکوهای فراساحلی
در این کتاب سعی شده است، کلیه فصول در يك قالب استاندارد شامل معرفی، اصول و مبانی، انواع موجود از آن روش و اجزای به کار رفته در آنها، محاسبات لازم جهت به آب اندازی، استاندارد معتبر بین المللی در زمینه ساخت، تعمیر، و بهره برداری روش مورد نظر، مزايا و معايب و نکات ايمنی ارائه گردند. در مفاهیم کلیه فصول از منابع مختلف استفاده شده و به آنها ارجاع داده شده است. بخش هايی نیز توسط نويسندگان به منظور تفسیر ساير مطالب به کتاب اضافه شده اند. مخاطبان اصلي اين کتاب، دانشجويان کارشناسی رشته مهندسی دريايی، طراحان و مالکان کشتی، کاپیتان حوضچه های به آب اندازی و از آب گیری کشتی ها، بازرسان مؤسسات رده بندی و سازمان بنادر و دريانوردی می باشند. 
این کتاب با همکاری و مساعدت ارگان های دریایی شامل سازمان صنایع دریایی، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان بنادر و دریانوردی و موسسه رده بندی ایرانیان به چاپ رسیده است. 

علاقه مندان برای تهیه این اثر می توانند به آدرس زیر (انتشارات اسرار دانش) مراجعه نمایند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: