تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۳۹۶
تعداد بازدید: ۱۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
در میانه خبرهای ریز و درشت سیاسی مانند دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در چند روز آینده و تنش های اقتصادی جدید میان واشنگتن و پکن، هند نیز از غافله رفت و آمدهای دیپلماتیک جنوب شرق آسیا عقب نماند و تلاش کرد با تمرکز بر بنادر و سرمایه گذاری بر روی پروژه های کشتیرانی نفوذ خود را در خط ساحلی اقیانوس هند گسترش دهد.
به گزارش مارین نیوز از رسانه های هند، نخست وزیر هند در ادامه سیاست های اصلی دولت خود برای ارتقا نقش این کشور در جهان و معرفی هند به عنوان یک ابر قدرت آسیایی اخیرا با انجام دیدارهای متعدد از کشورهای همسایه بر نقاط قوت همکاری با آنها تاکید کرده و تلاش کرده است تنش ها را کاهش دهد تا بتواند بر برنامه های اقتصادی با هدف گسترش نفوذ نظامی و اقتصادی در منطقه متمرکز شود.
انتخابات سال آینده هند نیز می تواند انگیزه دیگری برای اتخاذ دیپلماسی سفر از سوی نخست وزیر هند باشد.
نارندرا مودی ماه گذشته به چین به عنوان یک رقیب قدرتمند منطقه ای سفر کرد تا با تاکید بر لزوم کاهش تنش های مرزی خیال خود را از کارشکنی های اقتصادی احتمالی آن آسوده کند و این پیام را به پکن بدهد که مسلما دهلی نو به دنبال یک درگیری مستقیم با چین نیست . 
مودی در روز های اخیر چندین قدم مهم در راستای گسترش روابط هند با کشور های جنوب شرق آسیا برداشت. 
یکی از مهمترین دستاورد های سفر مودی به اندونزی در هفته گذشته، دستیابی نظامی هند به بندر سابانگ اندونزی است که به توانایی های نیروی دریایی هند در منطقه کمک خواهد کرد. 
موقعیت بندر سابانگ در دهانه تنگه مالاکا بسیار مهم است. تنگه مالاکا میسر حمل و نقل اصلی بین اقیانوس هند و اقیانوس آرام است و یکی از شلوغ ترین مسیرهای دریایی است. این بندرعمیق که زیردریایی ها نیز قادر به پهلو گرفتن در آن هستند به هند کمک خواهد کرد تا با نفوذ دریایی رو به افزایش چین در منطقه مقابله کند. 
مودی همچنین برای دیدار با ماهاتیر محمد رئیس جمهور مالزی که ماه گذشته در انتخابات پیروز شد به کوالالامپور سفر کرد. این سفر با هدف گسترش روابط با سه کشور بسیار مهم در منطقه جنوب شرق آسیا انجام شد. 
روز جمعه نیز مودی در نشست دفاعی شانگری لا در سنگاپور اعلام کرد هند با اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا (آ سه آن) برای گسترش نظام بر پایه قانون در منطقه هند و اقیانوسیه همکاری خواهد کرد. 
نمایندگان مختلف از جمله جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا از این سخنان مودی حمایت کردند. 
روز یک شنبه در پایان این نشست نگ انگ هن وزیر دفاع سنگاپور ابراز اطمینان کرد که بسیاری از کشورها از ادامه تعهد های قوی هند در منطقه بسیار خوشحال هستند. 
در سال های اخیر، اصطلاح 'هند و اقیانوسیه' در محافل دیپلماتیک و سیاسی کشورهایی چون، آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن رایج شده است. این اصطلاح با هدف جایگزین کردن ' آسیا اقیانوسیه' که به عقیده برخی چین را در مرکز آسیا قرار می داد مطرح شده است. 
روز چهارشنبه در حمایت از افزایش نفوذ منطقه ای هند، فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده در هاوایی، به طور رسمی نام خود را به مقر فرماندهی هند و اقیانوسیه تغییر داد. 
روزنامه 'اکونومیک تایمز' چاپ هند در مرور دستاوردهای سفر مودی نوشت، با وجود بهتر شدن روابط هند و چین و همچنین سخنان مودی در خصوص روابط قوی میان دو کشور، واکنش پکن به سیاست های مودی بسیار سرد بود. 
روزنامه دولتی 'گلوبال تایمز' نیز اخطار داد: اگر هند واقعا به دنبال دستیابی نظامی به بندر راهبردی سابانگ است، ناچار باید وارد یک رقابت راهبردی با چین شود که نتیجه آن سوزانده شدن انگشتان این کشور خواهد بود. 
ژاهو شیاهو یک محقق چینی در بخش مطالعات جنگی در موسسه مطالعات نظامی وابسته به ارتش چین گفت: مودی نظرات خاصی در خصوص آنچه وی از مفهوم هند و اقیانوسیه می دانست به زبان آورد. استراتژی هند و اقیانوسیه یک اتحاد غیر رسمی میان آمریکا، هند، و ژاپن است که زیاد دوام نخواهد آورد. 
مقامات وزارت امور خارجه هند اعلام کردند بدست آوردن نظارت و کنترل به خلیج مالاکا برای منافع هند بسیار مهم است زیرا 60 درصد از تجارت خارجی این کشور از این خلیج می گذرد. 
اما حضور هند به نظر گسترده تر می رسد. ماه گذشته کشتی های نیروی دریایی هند برای اولین بار در رزمایش مشترک با نیروی دریایی ویتنام در آب های دریای جنوب چین که پکن تقریبا مدعی تمام آن شده است، شرکت کرد. 
خدمه زیردریایی های ویتنام در هند آموزش می بینند و همزمان دو کشور درحال به اشتراک گذاری اطلاعات هستند و قصد دارند امکان فروش سلاح های پیشرفته را بررسی کنند. 
در غرب نیز، هند سال گذشته برای دست یابی به بندر الدقم با عمان توافق نامه امضا کرد. دست یابی به بندر الدقم یکی از بزرگ ترین دستاورد های سفر مودی به عمان محسوب می شود. 
بندر الدقم در جنوب شرق عمان در میان دریای عرب و اقیانوس هند واقع شده است. این بندر استراتژیک در نزدیکی بندر چابهار در ایران قرار گرفته است. با توسعه جزایر اسامپشن در سیشل و آگالگا در موریس، الدقم در نقشه راه امنیتی دریایی هند قرار می گیرد. اخیرا فعالیت های هند در این بندر افزایش یافته است. 
در دی ماه سال گذشته، هند یک توافق نامه تبادل تدارکات با فرانسه امضا کرد که بر اساس آن هند خواهد توانست از پایگاه های فرانسه در منطقه اقیانوس هند استفاده کند. 
تحلیلی گران معتقدند که یک هند قوی تر می تواند به نگرانی های جنوب شرق آسیا در خصوص نفوذ چین و عقب نشینی آمریکا را برطرف کند. جنگ تجاری آمریکا با چین و همچنین تغییر عمده در سیاست خارجی این کشور برای صلح با کره شمالی بسیاری از پیش بینی ها را در منطقه تغییر داده است. 
راجا موهان، رئیس بخش مطالعات جنوب آسیا در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: کشور های آسه آن به دنبال تنوع بخشیدن روابط امنیتی خود هستند. یک هند فعال مناسب برای وضعیت کنونی است. اگرچه مودی با قدرت کار خود را آغاز کرده است، مشخص نیست تا چه اندازه راهکرد وی ادامه خواهد داشت. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: