تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۰۲
تعداد بازدید: ۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
وزیر اطلاعات گفت: چهار صیاد ایرانی با طراحی اطلاعاتی و عملیاتی پیچیده ای توسط نیروهای این وزارتخانه به وطن و آغوش خانواده بازگشتند که خدا را شکر می کنیم به نتیجه رسید.
به گزارش مارین نیوز، چهار صیاد ایرانی پس از سه سال اسارات به دست دزدان دریایی پنجشنبه با استقبال وزیر اطلاعات از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) وارد کشور شدند. این چهار صیاد ایرانی که از ساکنان اهل سنت استان سیستان و بلوچستان هستند و از سال 1394 به دست دزدان دریایی در آب های بین المللی نزدیک کشور سومالی اسیر شده بودند، سرانجام طی فرایندی طولانی، با وجود مراقبت های شدید امنیتی دزدان دریایی، این افراد توسط نیروهای وزارت اطلاعات با طراحی اطلاعاتی و عملیاتی آزاد شده و به وطن و آغوش خانواده بازگشتند. 


مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در این ارتباط به تسنیم گفته است، ۲۰ صیاد این استان از بند اسارت دزدان دریایی آزاد شده اند که ۴ تن از این صیادان امروز به خاک وطن بازگشته ‌اند و طبق پیگیری‌های انجام ‌شده 16 صیاد دیگر نیز که سال گذشته در بند دزدان دریایی گرفتار شده بودند از بند اسارت آزاد شده در اختیار سفارت ایران در نایروبی هستند و تمهیدات لازم برای بازگشت آنها فراهم شده که امیدواریم این صیادان نیز هرچه سریع‌تر به آغوش خانواده‌ های خود بازگردند.
هدایت اله میرمرادزهی تأکید کرد: وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی و به ‌ویژه سازمان شیلات و همچنین نهادهای امنیتی و قضایی تلاش زیادی جهت آزادی این صیادان به‌ کار گرفتند که جای قدردانی دارد.

دیدار وزیر اطلاعات با چهار ملوان آزاد شده  
وزیر اطلاعات در دیدار با این چهار ملوان اظهار داشت: از سال ۱۳۹۴ که این هموطنان ما اسیر شدند ما آرامش نداشتیم و شب و روز همکارمان در پی مرتبط شدن با کسانی بودند که آنان را دستگیر کرده بودند و این در حالی بود که طرف ما نه دولت بود نه یک دستگاه اطلاعاتی بلکه یک مشت دزد دریایی بودند و خود حکومت سومالی هم نقطه مقابل دزدان دریایی بودند و بنابراین نه از طریق سرویس های اطلاعاتی و نه حکومت نمی شد کار را پیش برد اما کار پیچیده ای از سوی همکارمان انجام شد که خدا را شکر می کنیم که به نتیجه رسید.


حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی افزود: از روزی که رئیس‌ جمهور به چابهار سفر کرد و با خانواده های این عزیزان دیدار کردند، کار ما جدیت و سرعت بیشتری هم گرفت و خدا را شکر می کنیم که امروز شاهد آزادی این عزیزان هستیم. خدا را شکر می کنیم که روز قبل از روز قدس این هموطنان ما از دست دزدان دریایی آزاد شدند و امیدواریم به زودی بتوانیم آزادی قدس از دست دزدان آن را هم جشن بگیریم.
وزیر اطلاعات در واکنش به گفته های ملوانان اسیر از برخوردهای خشونت آمیز دزدان دریایی با آنان گفت: رفتار آنان با شما نشان می‌دهد که نه تنها مسلمان نبوده اند بلکه انسان هم نبوده اند اما امروز در دنیا این ایران است که دارد چهره اسلام رحمانی را به همه نشان می‌دهد. و این وظیفه ماست که در برابر هر شهروند ایرانی که گرفتاری برایش پیش آمد، در جهت رفع مشکلاتش عمل کنیم و افتخار ما این است که نوکری و خدمت مردم را انجام دهیم.

فقط شکنجه بود و گرسنگی
هنوز آثار شکنجه دزدان دریایی روی دستانش هست. "آدم" به تسنیم گفته است، هر وقت به آثار سوختگی و بریدگی روی دستانش نگاه می‌کند، یاد شکنجه‌های دزدان دریایی می‌افتد. او و سه صیاد دیگر فکر نمی‌کردند دیگر آزاد شوند و آزادی خود را مانند معجزه می‌ دانند. آدم بلوچی، از بقیه بهتر فارسی صحبت می‌کند و موقع تشریح شکنجه دزدان،آستین لباسش را بالا می‌ زند تا محل زخم‌ ها را نشان دهد. در این مدت از طریق واتساپ و فقط برای درخواست پول اجازه داشتند با خانواده‌ های خود صحبت کنند.

چطور گروگان گرفته شدید؟
برای صیادی به دریا رفته بودیم. 500 متری آب‌ های سومالی رسیده بودیم که دزدان دریایی آمدند. آنها به دنبال کشتی آمده بودند. قایق‌ های تندرو داشتند و در منطقه گشتی زدند اما خبری از کشتی نبود، به همین خاطر به سمت ما آمدند. رگباری تیراندازی می‌کردند و ما را به گروگان گرفتند.

در این مدت کجا بودید؟
در جنگل بودیم.

رفتارشان چطور بود؟
رفتار بدی داشتند. نه آب می‌ دادند نه غذا. نگهبان کنار ما سیگار می‌ کشید و سیگارش را روی دست ما خاموش می‌ کرد. با چاقو ما را زخمی می‌ کردند و می‌گ فتند به خانواده‌ تان بگویید پول بدهند. شکنجه‌ های آنها تمامی نداشت.
از ماموران وزارت اطلاعات تشکر می‌ کنیم که ما را دوباره به ایران بازگرداندند.

گفتنی است، صیادان بلوچ فروردین 94 با دو لنج از بندر کنارک به دریا زدند تا دست پر برگردند. زمان بازگشت صیادان فرا رسید اما هیچ خبری از 21 صیاد بلوچ نبود. چند ماه بعد چهار نفر از آنها بازگشتند اما بدون صید و لنج. ابراهیم، پیربخش، نورمحمد و ندیم حامل خبر بدی بودند.
صیادان از سوی دزدان دریایی به گروگان گرفته شده بودند. این چهار صیاد یک شب توانسته بودند از غفلت نگهبان استفاده کنند و خود را به شهر برسانند.
چند ماه بعد گلاب هم از مخفیگاه جنگلی دزدان دریایی گریخت و به کشور بازگشت. خانواده‌ ها نگران وضعیت صیادان بودند که خبر رسید هشت نفر از آنها در همان ماه‌ های اول بر اثر شکنجه و گرسنگی جان خود را از دست داده‌ اند. هشت نفر باقیمانده هم به دو گروه چهار نفره تقسیم شدند.
خبری از آنها نبود تا این‌که دزدان دریایی فیلمی از چهار صیاد منتشر کردند که برای آزادی خودشان درخواست پول داشتند.
دزدان دریایی 400 هزار دلار برای رهایی صیادان درخواست کرده بودند، پولی که فراهم کردن آن برای خانواده گروگان‌ها کاری محال بود.
آنها پولی روی هم گذاشتند و برای دزدان فرستادند تا از مرگ آنها جلوگیری کنند. یک بار هم پولی از طرف صاحب لنج برای دزدان فرستاده شد که واسطه پول را به مقصد نرساند.
سرنوشت صیادان در هاله‌ ای از ابهام بود تا این‌که زمستان سال گذشته رئیس‌ جمهور در سفر به چابهار با خانواده گروگان‌ ها دیدار کرد.
بعد از این دیدار هم با دستور حسن روحانی، وزارت اطلاعات عملیات برای آزادی صیادان را با جدیت بیشتر ادامه داد.
در این عملیات پیچیده اطلاعاتی، چهار صیاد آزاد شدند و به کشور بازگشتند اما از سرنوشت چهار صیاد دیگر خبری نیست البته پیش از این اعلام شده بود آنها بر اثر شکنجه جان باخته‌ اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: