تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۳۱
تعداد بازدید: ۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
پژوهشگران آمریکایی موفق شده‌ اند روش کم‌ هزینه‌ ای برای استخراج اورانیوم از آب دریا ابداع کنند.
به گزارش مارین نیوز از گیزمگ، آزمایشگاه ملی شمال‌ غربی پاسیفیک (PNNL) در آمریکا با همکاری شرکت LCW به کشف غیرمنتظره ‌ای رسیده‌ اند و دریافتند می‌ توان از آب معمولی دریا، تا پنج گرم اکسید اورانیوم یا "کیک زرد" استخراج کرد. در این فرآیند، از فیبرهای کم‌ هزینه و قابل استفاده مجدد اکریلیک استفاده می‌ شود.
پیش از این، آژانس انرژی اتمی ژاپن (JAEA) نیز روشی برای استخراج اورانیوم از آب، ابداع کرده بود. اما این روش که در آن، برای جداسازی اتم‌ های اورانیوم، از پلیمر استفاده می‌ شد، بسیار پرهزینه بود.
پژوهشگران آزمایشگاه ملی شمال‌ غربی پاسیفیک، با استفاده از الیاف معمولی اکریلیک و تغییر آن برای جذب اورانیوم، توانستند گامی به جلو بردارند. جزئیات این بررسی هنوز منتشر نشده اما به گفته پژوهشگران، نمونه این کیک زرد بدست آمده نشان می‌ دهد نه تنها این روش کارآمد است، بلکه اکریلیک نیز قابلیت پاکسازی و استفاده مجدد دارد.
به علاوه، برای صرفه‌ جویی در هزینه، می‌ توان از فیبرهای زاید استفاده کرد و تحلیل‌ ها نشان می‌ دهند استخراج اورانیوم از آب دریا می‌ تواند از نظر هزینه با استخراج معادن روی زمین، قابل رقابت باشد.
برای انجام دادن این بررسی، الیاف اکرلیک در مخازنی قرار گرفتند و آب دریا روی آنها پمپاژ شد. با جریان آب، الیاف توانستند از راه پیوند شیمیایی اورانیوم به یک مولکول، آن را از آب استخراج کنند. نتیجه این فرآیند، بدست آمدن پنج گرم اکسید اورانیوم یا کیک زرد بود.


گری گیل (Gary Gill)، یکی از پژوهشگران این پروژه گفت: ما برای هر آزمایش، حدود دو پوند از الیاف را به مدت یک ماه در مخزن قرار دادیم و آب دریا را با سرعت به داخل آن پمپاژ کردیم تا شرایط اقیانوس را شبیه‌ سازی کنیم. پس از این فرآیند، شرکت LCW، اورانیوم را از آنها استخراج کرد و در نتیجه، پنج گرم اکسید اورانیوم به دست آمد.
به گفته پژوهشگران، می‌ توان از این روش علاوه بر استخراج اورانیوم، برای پاکسازی راه‌ آب‌ های حاوی فلزات سنگین استفاده کرد. در حال حاضر، شرکت LCW، در پی گرفتن مجوز استفاده از این روش و یافتن سرمایه‌ گذار برای اجرای آن در مقیاس بزرگی از آب‌ های گرم خلیج مکزیک است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: