تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۳۴
تعداد بازدید: ۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
صاحب ایده تولید نمک خوراکی با استفاده از جلبک های دریایی گفت: مزایای این ایده از لحاظ کمک به بهداشت و سلامت عمومی بسیار قابل‌ توجه است، همچنین این طرح در صورت موفقیت، نوعی نمک گیاهی با منشأ دریایی تولید می‌ نماید که علاوه بر ایجاد طعم شوری، به‌ طور طبیعی دارای مقادیر کافی ید و مواد معدنی و مقادیر کمتری سدیم است.
به گزارش مارین نیوز، در مسابقه ایده بازار دریایی با محوریت سواحل مکران که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش ‌بنیان دریایی در استان هرمزگان برگزار شد؛ 3 ایده برتر، شامل ماسک صورت ژلاتین دریایی، ید دریایی و ایده استفاده از متابولیت های ثانویه خیار دریایی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند. برگزیده ایده دوم این ایده بازار در خصوص تولید نمک خوراکی از جلبک ‌های دریایی بود که علاوه برداشتن ید، مضرات نمک طعام (Nacl) را هم ندارد.
برگزیده طرح تولید نمک خوراکی با استفاده از جلبک های دریایی در خصوص معرفی ایده خود گفت: این ایده در حال حاضر در مرحله مطالعات اولیه است و قصد اجرای آن را داریم، مزایای آن از لحاظ کمک به بهداشت و سلامت عمومی بسیار قابل‌ توجه است، همچنین این طرح در صورت موفقیت، نوعی نمک گیاهی با منشأ دریایی تولید می‌ کند که علاوه بر ایجاد طعم شوری، به‌ طور طبیعی دارای مقادیر کافی ید و مواد معدنی و مقادیر کمتری سدیم است.
مریم کوکبی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری ‌های قلبی عروقی و فشارخون که یکی از دلایل آن مصرف زیاد نمک‌ های سدیم است و با در نظر گرفتن اینکه امروزه تمایل به استفاده از ترکیبات طبیعی افزایش‌ یافته است، این محصول می‌ تواند مورد توجه مصرف‌کنندگان و متخصصین تغذیه قرار گیرد.
دانشجوی دکتری زیست‌ شناسی دریا در خصوص چالش ‌ها و مشکلات ایده اظهار نمود: مهم‌ترین مشکلات به نظرم موانعی است که برای عملیاتی کردن ایده ‌ها وجود دارد. از محدودیت‌ های مالی گرفته تا کمبود امکانات آزمایشگاهی و پیچیدگی ‌های اداری و قانونی. معمولاً خیلی از طرح‌ ها در همان ابتدا یا نیمه ‌راه به یکی این دلایل متوقف می‌ شوند و یا چون نمی ‌توانند در سطح خوبی اجرا شوند بلااستفاده می ‌مانند.
کوکبی درباره نقش برگزاری چنین ایده و مسابقات ایده در جهت توسعه فناوری عنوان نمود: چنین جشنواره‌ ها و مسابقات فرصت و انگیزه خوبی است تا محققین به‌ خصوص دانشجویان که کمتر با مراکز اجرایی در ارتباط هستند ایده‌ های خود را مطرح کنند.
وی در ادامه افزود: هرچند ممکن است برخی از این ایده ‌ها فقط روی کاغذ باقی بمانند اما این امیدواری وجود دارد که افراد شرکت‌ کننده به‌ خصوص کسانی که انتخاب می‌ شوند به عملیاتی کردن طرح خود ترغیب شوند یا از این طریق با کانال ‌هایی آشنا شوند که بتواند به آن‌ ها در این زمینه کمک کند.
کوکبی با تاکید بر ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله محوری به سمت ایده، کارآفرینی و تحقیقات کاربردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از امتیازاتی که دانشگاهیان برای پذیرش، ارتقا و ... به آن استناد می ‌کنند تعداد مقالات فرد است. یعنی اگر یک فرد 20 مقاله چاپ کرده باشد از کسی که 5 مقاله چاپ کرده امتیاز به ‌مراتب بالاتری دارد که همین مسئله باعث شده تا اغلب دانشجویان و اساتید وقت و انرژی خود را برای انتشار مقالات بیشتر صرف کنند.
وی ادامه داد: درحالیکه در کشورهای پیشرفته ملاک امتیاز دهی، شاخص ‌هایی است که تعداد ارجاعات به مقالات هر فرد را در نظر می‌ گیرد. به ‌عنوان ‌مثال، اگر فردی 5 مقاله چاپ کرده و 10 بار توسط سایر نویسندگان سایت شده باشد، امتیازش از کسی که 20 مقاله چاپ کرده ولی 3 بار سایت شده بیشتر است. نتیجه چنین سیستمی این است که محققین را از رویکرد کمی در تحقیقات به سمت کیفی شدن و کاربردی شدن سوق می ‌دهد.
کوکبی عنوان کرد: یک راهکار دیگر هم ایجاد ارتباط هرچه نزدیکتر بین صنایع و تولید کنندگان مطرح کشور با دانشگاهیان است. به ‌عنوان‌ مثال اگر سایتی راه ‌اندازی شود که در آن کارخانه ‌ها و شرکت ‌های مختلف داخلی، نیازهای تحقیقاتی خود را اعلام و اطلاع‌ رسانی کنند، دانشجویان و محققین می ‌توانند رویکردهای تحقیقی خود را با توجه به زمینه کاری و علایق خود در جهت رفع نیاز آن شرکت‌ ها تنظیم کنند.
دانشجوی دکتری زیست‌ شناسی دریا در پایان تصریح نمود: چنین سایتی باید یک پایگاه معتبر و جامع اطلاع‌ رسانی باشد که لینک دسترسی آن در صفحه اصلی سایت تمام دانشگاه ‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار گیرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: