تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۳۵
تعداد بازدید: ۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
سازمان بنادر و دریانوردی ایران در اجلاس جهانی آیمو IMO که کشتیرانی سبز، کشتیرانی هوشمند و حمایت مالی از همکاری های فنی آیمو محورهای اصلی مورد بحث آن بود، برای تاسیس دفاتر همکاری فنی آیمو در منطقه اعلام آمادگی کرد.
به گزارش مارین نیوز،‌ اجلاس روز جهانی دریانوردی با حضور مقامات و فعالان دریایی بیش از چهل کشور عضو سازمان بین المللی دریانوردی IMO در کشور لهستان آغاز شد؛ مراسمی که هرساله با میزبانی یکی از کشورهای دنیا و تصویب شورای آیمو برگزار می شود و در آن  مسایل روز دریانوردی و چالش های پیش روی آن مورد بررسی قرار می گیرد.

 
برگزاری میزگرد مقامات عالی دریایی با حضور دبیر کل آیمو
در روز اول این مراسم میزگرد مقامات عالی دریایی با حضور دبیر کل آیمو برگزار شد و کشتیرانی سبز، کشتیرانی هوشمند و حمایت مالی از همکاری های فنی آیمو سه محور اصلی مورد بحث بودند و مدیرعامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان نیز دیدگاه ها و نقطه نظرات ایران را در این رابطه مطرح کردند.
 
اشاره به اقدامات ایران در مدیریت بهره‌وری انرژی
در خصوص کشتیرانی سبز؛ جمهوری اسلامی ایران از طرح ها و برنامه های آیمو برای کاهش گازهای گلخانه ای و گوگرد ناشی از سوخت کشتی ها برای حفظ محیط زیست و سلامت انسان ها استقبال کرد و در ادامه به اقدامات صورت گرفته توسط کشورمان از جمله؛ پایش اجرای الزامات کنوانسیون مارپل در ارتباط با مدیریت بهره وری انرژی، همکاری و مشارکت فعالانه در روند تدوین استراتژی توسط آیمو اشاره کرد.
 
بررسی چالش‌ها و نگرانی‌های حوزه دریانوردی
افزایش هزینه های حمل و نقل ناشی از استراتژی سختگیرانه کاهش کربن تا سطح صفر، جایگزینی کشتی های موجود با کشتی های دارای تکنولوژی، عدم اطمینان از تولید و عرضه کافی انرژی های پاک و عاری از کربن، افزایش قابل توجه قیمت سوخت های فاقد گوگرد تا ۲۰۰ دلار در هر تن و گران بودن روش های جایگزین برای مالکان کشتی و عدم توانایی بسیاری از پالایشگاه ها در تولید سوخت با سولفور کم، جهت پاسخگویی به تقاضای موجود از جمله چالش ها و نگرانی هایی است که باید مورد بررسی قرار گرفته و مرتفع شود.
 
چالش های موردی کشتیرانی هوشمند
در رابطه با کشتیرانی هوشمند؛ ایران، کاهش حوادث دریایی ناشی از خطای انسانی به منظور کاهش قابل توجه مرگ میر ناشی از آن وهمسویی با اهداف بنادر هوشمند در راستای کاهش هزینه های عملیاتی را از مزایای موجود برشمرد و در عین حال به چالش هایی اشاره کرد که می توانند به عنوان موانع موجود بر سر راه کشتیرانی هوشمند مطرح شوند.
این چالش‌ها عبارتند از؛ وضعیت استخدامی دریانوردان، تحمیل ریسک های امنیتی برای بنادر، افزایش هزینه های ساخت این گونه از کشتی ها و هک شدن سیستم های عملیاتی که باید در تدوین مقررات مربوطه به مزایا، معایب و ریسک های موجود به صورت همزمان توجه کرد.
علاوه بر موارد اشاره شده؛ مشکل تربیت نیروی انسانی، لزوم ارتقای دانش و مهارت و امنیت سایبری از جمله چالش های دیگری هستند که کشورهای حاضر در میزگرد مذکور به آن اشاره کردند.
 
دیدار مسئولان سازمان بنادر با دبیر کل آیمو و روسای مراجع دریایی دنیا
در رابطه با حمایت مالی از برنامه های همکاری فنی آیمو، محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تقدیر از کشورهایی که اقدام به حمایت مالی می در این حوزه می‌کنند و نیز تلاش های آیمو در این زمینه، توسعه دفاتر همکاری فنی آیمو در مناطق مهمی همچون غرب آسیا و خاورمیانه را ضروری دانست و برای تاسیس چنین دفتری در ایران اعلام آمادگی کرد.
 
در حاشیه روز اول این رویداد، همچنین محمد راستاد و هادی حق شناس با دبیر کل آیمو، وزرا و روسای مراجع دریایی کشورهای چین، سنگاپور، کره جنوبی، پرتغال، لهستان دیدار کردند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: