تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۴۵
تعداد بازدید: ۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه بندر چابهار برای تکمیل کریدور شمال جنوب مورد توجه و تاكيد دولت قرار دارد و هم‌اکنون سرمایه‌گذار هندی در شرف شروع همکاری توسعه ‌ای در بندر چابهار است که اینکار با سرمایه‌ گذاری تجهیزاتی ۸۵ میلیون دلاری در حال انجام است.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با مجموعه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با تکمیل کریدور شمال- جنوب به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: اهم اقدامات سازمان در تکمیل کریدور شمال- جنوب، توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بنادر شمالی و جنوبی بوده است. بنادر شمالی و جنوبی ایران، حلقه‌های اصلی برقراری مسیر ترانزیتی بین کشورهای شمال و جنوب این راه‌گذر هستند.
محمد راستاد با یادآوری این مطلب که بنادر شمالی و جنوبی ایران، حلقه‌های اصلی برقراری مسیر ترانزیتی بین کشورهای شمال و جنوب این راه‌گذر هستند، افزود: زیرساخت‌های بنادر شمالی و جنوبی به گونه‌ای توسعه یافته است تا بتواند پاسخگوی تقاضا برای ترانزیت در مسیر کریدور شمال جنوب، باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر چابهار به عنوان حلقه مهم ترانزیتی و مهمترین چهارراه کریدور شمال-جنوب در دستور کار توسعه قرار گرفت که در رابطه باتکمیل این بندر، اقدامات مهمی در طول سال‌های گذشته انجام شد. در  بندر چابهار، جذب سرمایه‌گذار خارجی برای بندر از مهمترین کارهایی بود که در دستور کار قرار گرفت. هم‌اکنون سرمایه‌گذار هندی در شرف شروع همکاری توسعه‌ای در بندر چابهار است که اینکار با سرمایه‌گذاری تجهیزاتی ۸۵ میلیون دلاری در حال انجام است.
راستاد خاطرنشان نمود: یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ترانزیت در محورهای شمال- جنوب، تکمیل زیرساخت‌های بندری بندر چابهار بوده که توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شد، توسعه یافت، تجهیز و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای آنها جذب شد. طبیعتا چنانچه این مسیرها بخواهند رونق پیدا کنند و  بیشتر از گذشته بار جذب کنند باید زنجیره حمل و نقل و به عبارتی تمامی شقوق حمل و نقلی به خوبی پاسخگوی تقاضا برای محموله‌های ترانزیتی باشند و از طرف دیگر باید قوانین، مقررات و گلوگاه‌هایی که در مسیر ترانزیتی وجود دارد،برطرف شوند.
وی همچنین گفت: یکی از مزیت‌های مهم تکمیل کریدور شمال- جنوب این خواهد بود که تجار و بازرگانان کشورهای پیرامونی و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند ارتباطات تنگاتنگ و گسترده‌تری با یکدیگر برقرار کنند.
به گفته راستاد در صورت برقراری ارتباط تنگاتنگ و گسترده بین ایران با کشورهای پیرامونی، کشورهای نامبرده به صورت عملیاتی به موضوعاتی با این مضامین خواهند پرداخت که چه ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی وجود دارد، همچنین چه موانع و مشکلاتی وجود دارد که بتوان بیشتر از پتانسیل ترانزیتی بین کشورهای مختلف استفاده کرد.
وی تاکید نمود: منفعت برقراری یک مسیر ترانزیتی الزاما به ایجاد گذرگاه‌ مربوط نیست بلکه تمامی کشورهای پیرامونی از منافع ترانزیت بهره می‌برند.
راستاد همچنین در رابطه با تخفیف‌ها در بنادر کشور و اقداماتی که سازمان بنادر در این‌باره انجام داده است و یا در دستور کار دارد نیز، نکاتی را ارایه کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی همیشه مکانیزم‌های تشویقی در تعرفه‌های خود برای کالاهای ترانزیتی اعمال کرده و می‌کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفتگوی خود با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به اجلاس وزاری کشورهای عضو کریدور شمال- جنوب که مهرماه برگزار خواهد شد، اشاره کرد و افزود: امیدواریم که اجلاس پیش‌رو و سایر اقداماتی که انجام می‌شود منجر به این شود که ما شاهد یک رویکرد عملیاتی به توسعه ترانزیت از طریق کشورمان باشیم.
گفتنی است، موافقتنامه راه‌گذر حمل ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.  کریدور شمال- جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. راه‌گذر شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راه‌گذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.
راه‌گذر شمال – جنوب (NOSTRAC) در سال ۱۹۹۳ متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، علاوه بر راه‌گذرهای شمالی، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به راه‌گذر ترانزیتی شمال – جنوب (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: