تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۴۶
تعداد بازدید: ۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان و صاحب ایده استفاده از ماده آنتی فولینگ خیارهای دریایی در رنگهای دریایی گفت: کشورمان ایران با داشتن پتانسیل عظیم دریایی می تواند با شناخت و استفاده صحیح در بحث انواع صنایع مرتبط به قطب صنایع دریایی تبدیل شود.
به گزارش مارین نیوز، در مسابقه ایده بازاردریایی با محوریت سواحل مکران که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در استان هرمزگان برگزار شد، 3 ایده برتر شامل ماسک صورت ژلاتین دریایی، ید دریایی و ایده استفاده از متابولیت‌ های ثانویه خیار دریایی به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب نمودند.
صاحب سومین ایده برتر در مورد این ایده اظهار داشت: استفاده از متابولیت‌ های ثانویه خیارهای دریایی به عنوان مواد آنتی فولینگ دوستدار محیط زیست محور اصلی ایده حاضر را تشکیل می دهد.
مهرنوش دریا تصریح نمود: در واقع در ایده حاضر، موجودات دریایی (خیارهای دریایی) را مورد استفاده قرار می دهیم که به عنوان یک منبع مناسب و در دسترس (بصورت طبیعی و پرورشی) به حساب می آیند اما در کشورمان ایران مصرف خوراکی و انسانی ندارند.
دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان ادامه داد: در این ایده با استفاده از خیارهای دریایی برای تولید مواد آنتی فولینگ، اولا بازار فروشی برای این موجودات دریایی با ارزش اما بلااستفاده در سواحل مکران به وجود می آوریم، ثانیا به ترکیباتی دست می یابیم که توانایی استفاده در رنگ‌ های دریایی به عنوان ماده اصلی آنتی فولینگ را دارند و از همه مهم‌تر اینکه ترکیبات مذکور دوستدار محیط زیست دریایی بوده و جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران قیمت و خطرناک حاوی مس می باشند.
دریا در خصوص اجرایی کردن ایده خود تصریح نمود: مطمنا برای اجرایی کردن یک ایده مراحل مختلفی پیش رو ایده پرداز قرار دارد که این ایده نیز خارج از این قاعده نبوده است.
دانشجوی مقطع دکتری شیلات افزود: در این راستا برای ایده حاضر تاکنون مراحل تعریف ایده و طراحی محصول، تدوین دانش فنی و آزمایشات و مرحله نمونه ‌سازی انجام پذیرفته است و سایر مراحل در حال اجراست.
وی در مورد مزایای ایده خود عنوان کرد: از لحاظ مزایا و بازار پسندی این ایده باید به این نکته اشاره کنم که مشکلاتی که بیوفولینگ برای انواع صنایع دریایی در سراسر جهان به وجود می آورد به خودی خود باعث ایجاد بازار بزرگ و پر رونقی برای محصولات پوششی می شود که با این پدیده نامطلوب زیستی تحت عنوان رنگ ‌های ضد فولینگ مقابله می کنند.
دریا در ادامه اضافه کرد: اما مسئله بسیار مهمتر و حائز اهمیت این است که اکثریت قریب به اتفاق پوشش‌ ها و رنگ‌ های ضد فولینگ صنعتی موجود در بازار دارای ترکیبات مس و یا بر پایه تری ‌بوتیل‌ تین هستند که هر دو این ترکیبات برای محیط‌ زیست و آبزیان دریایی و در نهایت برای انسان‌ هایی که از آن آبزیان استفاده می کنند بسیار مضر هستند و به همین دلیل در اکثر مناطق جهان استفاده از آن‌ ها محدود و یا ممنوع شده است.
وی خاطرنشان کرد: لذا یافتن و ارائه جایگزینی مناسب و برپایه زیستی که دوستار محیط زیست باشد امری بسیار ضروری است که باعث به وجود آمدن و ارائه ایده حاضر شد.
دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان در خصوص چالش‌ های ایده‌ پردازی، اظهار نمود: شاید در نگاه اول ایده پردازی کار نسبتا آسانی به نظر برسد و فکر کنیم که می توان در خانه نشست و ایده های مختلفی ارائه کرد. اما حقیقت این است که ایده پردازی تنها ارائه یک فکر بکر نیست.
وی ادامه داد: عوامل مختلفی مثل امکانات موجود، هزینه‌ ها و میزان دسترسی به سایر نهادهای مرتبط، عملی شدن یک ایده را به چالش خواهند کشید.
دریا درباره نقش برگزاری ایده‌ بازارها در توسعه فناوری‌ های دریایی تصریح کرد: برگزاری ایده بازارها و مسابقات ایده ‌پردازی مطمنا می تواند جهت ترغیب و تشویق افراد به ایده پردازی تاثیر به سزایی داشته باشند و در واقع شاید بیشتر از این جهت اهمیت دارند که راه را برای ایده پرداز هموارتر و مسیر را روشن تر می کنند و این اطمینان را به افراد می دهند که گوش‌ هایی برای شنیدن و ذهن‌ هایی برای تفکر به ایده آن ‌ها آماده هستند.
دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان با تاکید بر ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله محوری به سمت ایده ‌پردازی و تحقیقات کاربردی، گفت: بایستی یک سری از تفکرات و زیرساخت ها تغییر کند؛ مثلا تشویقات و مزایای بیشتری برای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی در نظر گرفته شود، مقدار بیشتری از بهای ارزشی و مادی که دانشگاه ‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف به مقالات می ‌دهند به تحقیقات کاربردی و ارائه ایده و کارآفرینی داده شود تا به مرور مقاله محوری کم رنگ ‌تر شده و افراد بیشتر به سمت ارائه تحقیقات کاربردی کشیده شوند.
دریا با بیان این که کشورمان ایران با داشتن پتانسیل عظیم دریای خزر، خلیج فارس و مکران می تواند در بحث انواع صنایع مرتبط با دریا از اکوتوریسم تا شیلات و آبزی پروری تبدیل به یک قطب صنایع دریایی شود، در پایان خاطرنشان نمود: اگر این پتانسیل را شناخته و به طور صحیح مورد استفاده قرار دهیم و نیز سرمایه ‌گذاری، تحقیق و ورود هر دو بخش علمی و دانشگاهی و نیز بازاری و صنعتی به این عرصه می  تواند راه را برای تحقق این هدف یعنی توسعه صنعت دریا هموار سازد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: