تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۵۶
تعداد بازدید: ۹۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
معاون امور محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه در هر ثانیه ۱۶۰ هزار کیسه پلاستیکی در دنیا تولید می‌شود، گفت: ما برای کاهش زباله‌های دریایی نیاز به یک کارگروه ملی متشکل از همه ذینفعان این حوزه داریم.
به گزارش مارین نیوز، معاون امور محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در مراسم روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ ها که امروز در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌ شناسی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌ های دریایی ایران افزود: ایران دارای ۶ هزار و ۲۰ کیلومتر خط ساحلی، ۵۵ جزیره و ۳۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی است.
پروین فرشچی با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور در مناطق ساحلی مستقر هستند، خاطرنشان کرد: این آمارها در حالی است که ایران هنوز کشور دریایی تلقی نمی‌شود، چرا که زیرساخت‌های ساحلی به‌ویژه در جنوب کشور وجود ندارد و هنوز کشور از اقتصاد آبی بهره نبرده است.
وی با بیان اینکه کشور با کربن آبی آشنایی کمی دارد، خاطرنشان کرد: از جمله دلایل این امر آن است که ما سازمانی، استانی و ملی فکر می‌کنیم در حالی که ما باید ملی، فکر و عمل کنیم.
معاون امور محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به نهادهای متعدد در حوزه دریا، خاطرنشان کرد: علی رغم نهادهای مختلف دریایی در کشور ولی ما با یکدیگر تعامل نداریم و سیاستگذاری در حوزه توسعه دریایی به صورت جمعی نیست.
وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در بخش توسعه دریایی نیاز به شورای دریایی دارد، یادآور شد: در حال حاضر تاسیس سازمان توسعه مکران مطرح است، هر چند که توسعه این منطقه ضروری است؛ ولی آیا این امر ضروری است که برای هر بخش از کشور یک سازمان ایجاد شود و چرا یک سازمان واحد توسعه دریایی ایجاد نشود تا تصمیم گیری‌ها در این حوزه یک بار برای همیشه صورت گیرد.
فرشچی در بخش دیگری از سخنان خود به زباله‌های پلاستیکی دریایی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس آمارها در هر ثانیه ۱۶۰ هزار کیسه پلاستیکی در دنیا تولید می‌شود و اگر ما بخواهیم راهکاری برای کاهش زباله‌های پلاستیکی ارائه دهیم، باید دارای سیاست‌های ملی باشیم.
معاون امور محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به آخرین جلسه لایروبی که در خصوص محیط زیست دریا  برگزار می‌شود، گفت: در این جلسه تصمیم گیری بر آن شد که کشورها علاوه بر سطح ملی و منطقه‌ای نیاز به مکانیزم‌های جهانی به منظور کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی دریایی دارند.
فرشچی با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون‌های مختلف دریایی افزود: اگر ما بخواهیم نسبت به کاهش زباله‌های دریایی اقدام کنیم، باید کارگروهی متشکل از ذی نفعان ایجاد شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: