تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۶۰
تعداد بازدید: ۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تعمیرات ناو خارک پیشگیرانه نبود و تعمیرات اساسی روی آن صورت گرفت و از آنجا که فناوری این ناو در اختیار کشور سازنده بود و هیچ خدماتی به ما نمی ‌دادند، صنایع داخلی و متخصصین نیروی دریایی توانستند به فناوری پیچیده و ارزشمند آن دست یابند و این شناور را تعمیر و نوسازی نمایند.
به گزارش مارین نیوز، ناو بالگردبر جمهوری اسلامی ایران خارک، پس از ۴ سال تعمیرات اساسی بعنوان بزرگترین ناو پشتیبانی غرب آسیا به همراه ناوشکن سبلان که جزو یگانهای شناور احیا شده پس از حمله استکبار جهانی در 29 فروردین 1367 است که تاکنون چندین ماموریت دریانوردی طولانی مدت را انجام داده است، در قالب ناوگروه 54 رزمی نیروی دریایی ارتش در محدوده خلیج عدن، شمال اقیانوس هند و تنگه باب المندب برای اجرای ماموریت عازم آب های آزاد شدند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به عملیاتی شدن ناو بالگردبر خارک، گفت: ناو خارک به نوعی بزرگترین ناو پشتیبانی غرب آسیا به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته برای تعمیرات اساسی از چرخه ماموریت خارج شده بود.
امیر دریادار حسین خانزادی افزود: در این تعمیرات سیستم رانش و قسمت‌های زیرآبی آن در داک خشک قرار گرفت و همه آنها توسط متخصصین داخلی تعمیر و نوسازی شد.
خانزادی گفت: فرایند تعمیر رانش این شناور به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت زیرا خارک تنها شناور سامانه بخار است و فناوری پیچیده و ارزشمندی دارد که صنایع داخلی ما به آن دست یافته ‌اند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح نمود: در این پروژه، دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن تعویض و به طور کامل نو شده است و شناور خارک بعد از چند مرحله آزمایش ساحلی و دریایی، به همراه ناوگروه 54 عازم خلیج عدن شد.
خانزادی ادامه داد: خارک یک شناور بزرگ، پایدار و مناسب برای ماموریت‌های دوردست در نیروی دریایی ارتش است و قطعا اگر ماموریت اقیانوس اطلس در دستور کار قرار گیرد یکی از گزینه‌ های اصلی ما اعزام ناو خارک است.


وی افزود: تعمیرات ناو خارک پیشگیرانه نبود و تعمیرات اساسی روی آن صورت گرفت و به دلیل اینکه فناوری این ناو در اختیار کشور سازنده یعنی انگلیس بود و آنها هیچ امکاناتی را در اختیار ما قرار نمی‌دادند، صنایع داخلی و متخصصین نیروی دریایی ما به خوبی توانستند سیستم رانش بخار این شناور را تعمیر و نوسازی کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت ‌و گو با فارس، تاکید نمود: ناو خارک در داخل بازسازی و قلب این مجموعه توسط متخصصین داخلی نو شد که وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته دارد.


لازم به ذکر است، ناو خارک با 33هزار تُن وزن با طول 207 متر، عرض 26.5 متر و سرعت 39.8 کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش) که توانایی حمل بالگرد را دارد، 8 مرتبه در ماموریت‌های آبهای آزاد به همراه ناوگروه‌های 3،7،9،12،18،22،24 و 27 حاضر بوده و آخرین ماموریت آن نیز در تاریخ 28 مرداد 92 بود که در میانه ماموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.
بزرگترین ناو منطقه غرب آسیا که تجهیزاتی نظیر یک قبضه توپ 76م.م، 4قبضه توپ 23م.م دو لول، 2قبضه توپ 20 م.م تک لول و 4 قبضه تیربار 12.7 م.م را برروی خود دارد، در سال 1356 (1977 میلادی) در انگلستان ساخته و 7 سال بعد به ایران تحویل داده شد.
البته ایران 2 فروند از این ناو را سفارش داده بود که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، انگلستان از تحویل ناو دوم خودداری کرد.

پهلوگیری در یکی از بنادر خارجی همراه با ناوشکن نقدی در قالب ناوگروه هجدهم (دومین عبور از کانال سوئز و ورود به مدیترانه)/ بهمن 90
«خارک» به عنوان مهمترین ناو لجستیک در نیروی دریایی، علاوه بر 2 مرتبه حضور در دریای مدیترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود، در تنها ماموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حضور داشت.

عبور از کانال سوئز برای اولین بار همراه با ناوشکن الوند در قالب ناوگروه دوازدهم/ بهمن 89
ابن ناو مجهز به پیشرفته ‌ترین سامانه‌ های ناوبری و قابلیت حمل بالگردهای SH-3D یکی از کاندیداهای اصلی حضور در ماموریت اقیانوس اطلس است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: