تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۷۸
تعداد بازدید: ۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
هر ساله 25 ژوئن مصادف با 4 تیر توسط سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) به عنوان روز جهانی دریانوردان به دلیل اهمیت و نقش آن‌ های بر زندگی مردم جشن گرفته می‌ شود.
به گزارش مارین نیوز، یک کارشناس حوزه دریا با تاکید بر اهمیت و نقش موثر  دریانوردان در زندگی مردم گفت: پیشنهاد می‌شود نهادها و ارگان‌ های دریایی نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی باپیگیری با ثبت 24 دی‌ ماه که مصادف با سانحه کشتی سانچی بود که باعث توجه عموم مردم به اهمیت دریانوردان شد، به عنوان روز ملی دریانوردان در تقویم ثبت شود.
محمد محمدی با اشاره به حادثه سانچی عنوان نمود: جدای از این‌که شاید دیر به مسئله‌ سانچی توجه شد که اگر نگاه‌ها و توجه مسئولین رده‌بالا و سیاستمداران ما زودتر به آن جلب می‌ شد شاید اتفاقات دیگری روی می‌داد؛ «سانچی» چند روز قبل و چند روز بعد از غرق شدن کانون توجه عموم مردم بود، به طوری که در آن روزها شاید ایرانیان کشتی‌ شناس‌ ترین مردم جهان بودند.
وی اضافه کرد: اما قبل از «سانچی»، موضوعات و مسائل دیگری نیز مانند پلاسکو، گور خواب‌ ها، کولبرها و یا خود «سانچی» تا مدتی موضوع داغ بودند اما پس از مدتی فراموش شدند.
یک کارشناس حوزه دریا اظهار کرد: کسی اکنون می داند چند روز از حادثه ی سانچی گذشته است؟! در آن روزها مردم "‌سانچی‌شناس″، "کشتی‌ شناس" و "دریا دوست" شده بودند. آیا اکنون هم مردم عزیز کشورمان اهمیت دریانوردان این سرزمین را مانند آن روزها به یاد دارند؟
محمدی با انتقاد از عدم توجه به اهمیت دریانوردان خاطرنشان کرد: دریانوردانی که فداکاری آن‌ها در زمان دفاع مقدس و جنگ نفتکش‌ ها، شاید آن‌ چنان که شایسته بود به چشم نیامد و نیامده‌ است. دریانوردانی که جان در دست برای چرخیدن چرخ اقتصاد این کشور در آن دوران از هیچ کوششی برای خدمت به کشور دریغ نکردند که البته اکنون نیز چنین است. دریانوردانی که در روزهای و سال‌ های تحریم با وجود تمامی مشکلات پیش‌ آمده‌ بین‌ المللی دست از خدمت به این کشور و مردمانش نکشیدند. دریانوردانی که فداکاری و خدمت‌ آن‌ ها اگر نگوییم برابر با پرسنل ناوچه همیشه قهرمان پیکان هست حداقل کمتر نیست. دریانوردانی که اکنون هم با تحمل دوری از خانواده و مصایب و مشکلات دیگر در حال خدمت به کشور با رفتن به نقاط مختلف جهان هستند. آیا ثبت یک روز ملی در تقویم جهت ثبت یاد و خاطره شهدای سانچی و اهمیت و اهتمام به دریانوردان عزیزمان کمترین تقدیر و احترامی نیست که می توانیم برای زحمات و تلاش‌ های آن‌ ها قایل شویم؟!
وی بیان کرد: قطعا ثبت یک روز ملی در تقویم با عنوان روز ملی دریانوردان در جهت ثبت یاد شهدای سانچی و تکریم دریانوردان و نیز ترویج فرهنگ دریایی بسیار موثر است و باعث می‌ شود که هر ساله مجدد یادآور شهدای سانچی و اهمیت دریانوردان باشد.
این فعال دانشجوی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی متولی اصلی دریا و فرهنگ دریایی در کشور است ابراز کرد:  هر ساله همزمان با روز جهانی دریانوردان (4 تیرماه)، سازمان بنادر و دریانوردی این مراسم را گرامی می‌ دارد که گرچه قابل تقدیر است اما این مناسبت به نوعی سازمانی محسوب شده و به نوعی در ضمیمه تقویم می‌ آید. این در حالیست که ثبت یک روز «ملی» در تقویم به نام دریانوردان سبب می‌ شود که دریا و دریانوردان به کانون توجه عموم مردم و رسانه‌ های سمعی، بصری بدل شوند.
محمدی با اشاره به روند ثبت روز در تقویم بیان کرد: ثبت روز در تقویم در ابتدا توسط شورای فرهنگ عمومی تصویب و پس از تایید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ثبت می‌‌ شود.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده‌ی  ۳ مصوبه ۶۴۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت یک روز در تقویم باید «حداقل» دارای یکی از ویژگی‌ های  برای تمام قشرهای مختلف جامعه مهم و تأثیرگذار بوده و از دیدگاه همه ملت ارزشمند و معتبر باشد، همه مناطق کشور، آن مناسبت را با خود مرتبط بدانند و اهمیت آن منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاص نباشد و تقویت‌ کننده حداقل یکی از مؤلفه‌ های هویت ملی ایرانیان باشد.
یک کارشناس حوزه دریا ادامه داد: با نگاهی گذرا به راحتی می‌ توان دریافت که ثبت روز ملی دریانوردان، دارای هر سه ویژگی بوده در حالی که یک ویژگی برای ثبت این روز کافی است.
‌محمدی خاطرنشان کرد: حادثه‌ی سانچی نشان داد که مسئله‌ دریانوردان چقدر برای مردم و اقشار مختلف آن اهمیت دارد که فضای مجازی خود گواه این مسئله است. در مورد بند "ب" می‌ توان گفت که اقتصاد، تجارت، واردات و صادرات کشور ما بخش عمده‌ آن تحت تاثیر حمل‌ و نقل دریایی است؛ این یعنی نقش دریانوردان را بر زندگی همه‌ مردم ایران به وضوح می‌ توان دید.
وی افزود: در مورد بند "ج" ‌می‌ توان گفت که در سده‌ های اخیر ما نسبت به دریا یک غفلت اساسی داشته‌ ایم، این در حالیست که قدیمی‌ ترین سند دریانوردی متعلق به ایرانیان است و هویت ایرانی ما با دریا گره خورده است که چه بسا حفر کانال سوئز برای اولین بار‌ را نیز به داریوش بزرگ مرتبط می‌ دانند.
محمدی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر سازمان و ارگان‌ های دریایی مانند شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با همکاری یکدیگر این پیشنهاد را مطرح و پیگیری کنند گفت: ثبت روز ملی دریانوردان می‌ تواند به طور غیر رسمی هفته‌ ملی ‌دریا‌ را در برداشته باشد و هر روز از این هفته به یکی از حوزه‌ های دریایی مانند گردشگری دریایی، محیط زیست دریایی، مهندسی دریایی، شیلات و ... اختصاص یابد.
یک کارشناس حوزه دریا در پایان اضافه کرد: امیدوارم سازمان‌ های مرتبط این امر را پیگیری کرده تا بیش از پیش شاهد ترویج فرهنگ دریایی در کشور باشیم، چرا که در کشور ما با وجود 5800 کیلومتر نوار ساحلی و قرا گرفتن در کنار دو آبراه استراتژیک جهان، توجه زیادی به اهمیت دریا و ساحل نشده‌ است.
بر اساس این گزارش، ۱۶ دی ماه 96 کشتی سانچی (سپید) در دریای چین دچار سانحه تصادف شد و پس از ۸ روز غرق آتش بودن؛ در آب سوخت و با پرسنل آن در بستر دریا آرام گرفت.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: