تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۴۸۰
تعداد بازدید: ۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد از آغاز سوآپ نفتی در بنادر شمالی کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته 405 هزار تن سوآپ نفتی تخلیه و بارگیری شده است.
به گزارش مارین نیوز، مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر امیرآباد بزرگترین بندر حاشیه‌ای دریای خزر به شمار می‌رود، اظهار کرد: این بندر دارای 15 پست اسکله فعال و 1060 هکتار وسعت است.
سیاوش رضوانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 98 درصدی اسکله رورو ریلی بندر امیرآباد، گفت:  امیدواریم این اسکله تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
رضوانی درباره مزیت‌های اسکله روروی ریلی تصریح کرد: از طریق این اسکله قطار به صورت مستقیم وارد کشتی شده و محموله‌ها با کمترین هزینه و به صورت مستقیم تخلیه و بارگیری می‌شوند.
مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد یادآور شد: تنها بندر امیرآباد و دو کشور روسیه و قزاقستان اسکله رورو ریلی را دارا هستند و به دلیل آنکه تعداد کشتی‌هایی که می‌توانند از این اسکله استفاده کنند محدود است بنابراین تنها بنادر خاص به این اسکله رورو ریلی مجهز هستند.
وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی دولت در این اسکله 670 میلیارد تومان و از سوی بخش خصوصی هزار و 250 میلیارد تومان بوده است.
رضوانی اظهار کرد: بندر امیرآباد ظرفیت تخلیه و بارگیری 260 هزار تن سیلو را دارد و هم اکنون 70 درصد از عملیات تخلیه و بارگیری غلات در این بندر انجام می‌شود.
مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه 67 درصد از صادرات بنادر شمالی کشور از سوی بندر امیرآباد انجام می‌شود، اظهار کرد: وسعت بندر امیرآباد یک‌هزار و 60 هکتار است که توانسته یکی از بزرگترین بنادر شمالی کشور به شمار آید.
وی گفت: به دلیل همجواری با جزیره میانکاله و آشوراده تمامی مساحت بندر زون‌بندی شده و برای حفظ محیط زیست نیز زون گردشگری مخصوصی ساخته شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه هم اکنون دو کارخانه فعال از جمله گچ صادراتی توسط سرمایه گذار ترکیه ای و کارخانه تولید کاغذ در این بندر مشغول هستند افزود: ما تنها بندر در کشور هستیم که توانسته ارزش افزوده ایجاد کند.
رضوانی تصریح کرد: طول ریل داخلی بندر ۲۵ کیلومتر و به راه آهن سراسری متصل است وهم چنان این مسیر در حال افزایش است.
وی به همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر اشاره کرد و گفت: در این همایش تمام ارگان‌های دریایی شرکت خواهند کرد و مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بنادر را ارائه خواهند کرد.
رضوانی افزود: این همایش 20 تیر ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان گمرک، ادارات کل صنایع و معادن در بندر امیرآباد برگزار خواهد شد.
مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به اینکه بزرگترین مزیت بندر امیر آباد اتصال آن به شبکه ریلی است، گفت: آبخور این بندر بین 6.5 تا 7.5 متر است و کشتی‌هایی با ظرفیت 7 هزار و 500 تنی می‌توانند در این اسکله پهلو بگیرند.
وی یادآور شد: بندر امیرآباد سال 75 احداث و در سال 82 به بهره‌برداری رسید که فاز دوم این بندر سال گذشته با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
رضوانی تأکید کرد: هم اکنون ظرفیت اسمی این بندر 7.5 میلیون تن است که توانسته‌ایم تا 4.5 میلیون تن از آن را استفاده کنیم.
مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد تأکید کرد: تمامی قراردادهای منعقد شده در این بندر به صورت BOT است و سیلوهایی که در این بندر وجود دارد 15 ساله است که از طریق BOT سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 3 میلیون 800 هزار تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری شده است، گفت: سعی خواهیم کرد در سال جاری میزان تخلیه و بارگیری را از طریق کاهش تعرفه‌ها افزایش دهیم.
رضوانی با اشاره به اینکه در دولت‌های قبل سوآپ نفتی متوقف شد، گفت: در دولت دوازدهم تلاش کردیم سوآپ نفتی را آغاز کنیم و از طریق آن به کشورهای عراق و افغانستان نفت صادر کنیم.
مدیر بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه سوآپ نفتی ما از تاریخ 96/5/12 آغاز شده است، گفت: در سال 96، 65 فروند کشتی توانسته‌اند 405 هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری و در سال 97، 10 فروند کشتی توانسته‌اند 65 هزار تن نفت خام را تخلیه و بارگیری کنند.
رضوانی در پایان گفت: سوآپ نفتی معمولا از کشور ترکمنستان وارد و به کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: