تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۰۰
تعداد بازدید: ۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۳۳ درصد نیاز آبی کشور از دریاها تامین می‌ شود، گفت: طرح تامین نیاز آبی کشور از دریای عمان در دست بررسی است.
به گزارش مارین نیوز، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین همایش یک روزه راهبردهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی که امروز چهارشنبه ۶ تیرماه به میزبانی شهر ساری استان مازندران در حال برگزاری است، ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در مدیریت منابع آبی کشور، تصریح نمود: شناسایی دقیق وضعیت موجود، ترسیم چشم انداز برای اهداف و بازنگری در برنامه های توسعه ای از دیگر ضروریات مدیریت منابع آبی در ایران است.
پروین فرشچی با یادآوری اهمیت بهره گیری از دانش های سنتی همچون الگوی قنات ها برای مدیریت آب در برنامه ریزی و مدیریت کلان کشور، خاطرنشان نمود: تلفیق دانش سنتی که همچنان نزد قشرهای مختلف همچون جوامع بومی، کشاورزان و ماهیگیران موجود است با دانش نوین می تواند نقشی مهم در گذر از شرایط آبی کنونی در ایران داشته باشد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ۳۳ درصد نیاز آبی کشور از دریاها تامین می‌شود، اظهار نمود: بنابراین هر نوع اقدام در حوزه دریایی نیازمند بررسی های دقیق تخصصی و کارشناسی است و در نتیجه همین تحلیل ها و بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که انتقال بین حوزه‌ای آب از دریای خزر، مشکلات زیست محیطی و هزینه مالی بسیاری به همراه دارد.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر، شیرین سازی آب در مبدا (یعنی دریای خزر) نیز مقرون به صرفه نیست، افزود: ممکن است حسب شرایط کشور به این نتیجه برسیم که بخشی از نیاز آبی استان‌های حاشیه دریای خزر را با استفاده از آب شیرین کن ها تامین کنیم اما انتقال بین حوزه‌ای آب از دریای خزر، مقرون به صرفه نیست.
فرشچی با اعلام اینکه طرح تامین نیاز آبی کشور از دریای عمان در دست بررسی است، گفت: اجرای این طرح نیازمند توجه جدی به ملاحظات و الزامات زیست محیطی است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از اقدامات صورت گرفته برای بازچرخانی فاضلاب در کشور، خاطرنشان نمود: اجرای درست بازچرخانی فاضلاب می تواند منجر به رفع بخش زیادی از نیاز آبی کشور شود و از این رو بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه حدود ۴۲ درصد از جزایر جنوبی کشور در ۵۰ سال آینده، زیر آب می‌رود، اظهار نمود: به رغم عدم افزایش بارندگی ها، نیاز آبی کشور بیشتر شده است و پیش بینی ها و برنامه ریزی ها باید از هم اکنون صورت پذیرد زیرا تغییر اقلیم موضوعی جدی است.
به گفته فرشچی، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی عمومی جامعه در خصوص اهمیت آب و شیوه های اصلاح الگوی مصرف از دیگر اقدامات مهمی است که باید در سرفصل برنامه های ریزی های حوزه آب کشور قرار گیرد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، از نمایشگاه دستاوردهای بخش خصوصی و دولتی در حوزه آب که در حاشیه نخستین همایش یک روزه راهبردهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی برپاست، دیدن نمود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: