تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۰۷
تعداد بازدید: ۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان شیلات امروز-شنبه- تفاهم نامه طرح توسعه آبزی پروری دریایی با رویکرد پرورش ماهی در قفس در دریا امضا کردند.
به گزارش مارین نیوز، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات در مراسم امضای این تفاهم نامه که با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد با اشاره به مطالعات انجام شده به منظور شناسایی پهنه های مستعد آب های سرزمینی برای پرورش ماهی در قفس، گفت: این مطالعات به نوعی آمایش سرزمین اما محدود به حوزه دریایی کشور است.


حسن صالحی ضمن یادآوری سابقه 100 ساله تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران و مرکز تحقیقاتی انزلی، خاطرنشان کرد: همین موسسات، پشتوانه مطالعات انجام شده برای اجرای طرح توسعه آبزی پروری دریایی هستند.
صالحی اشاره ای هم به رویکرد جهانی برای تولید غذا از دریاها و اقیانوس ها با توجه به بحران آب جهانی داشت و گفت: ایران نیز با توجه به چالش های آبی کنونی باید از همین رویکرد بهره گیرد و برای رسیدن به این هدف، استفاده از پتانسیل دریاها و اقیانوس ها در برنامه کاری وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
وی با اعلام این که حدود 14هزار و 50 تن ماهی در قفس در دریا در سال 1396تولید شده است، اظهار داشت: 50 درصد از میزان تولید سال گذشته، صادر شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای مهم اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در دریا، صادرات محصولات تولیدی است، ادامه داد: 123 هزار تن آبزی به ارزش 500 میلیون دلار در سال 1396 به حوزه هایی همچون اروپا، اورآسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه، آسیای جنوب شرق صادر شد و اکنون نیز مشکلی برای صادرات به این حوزه ها وجود ندارد.  
صالحی گفت: با توجه به اینکه متوسط سرانه مصرف آبزیان در ایران 11 کیلوگرم و در دنیا 20 کیلوگرم است برای جبران این کمبود باید از رویکرد تولیدی یا واردات بهره گرفت که هدف گذاری ایران در این حوزه، افزایش تولید است.
رئیس سازمان شیلات به موضوع کشند قرمز به عنوان یکی از چالش های زیست محیطی در دریاها هم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کشند در محدوده ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی و حاشیه رودخانه ها رخ می دهد، فاصله مناسب برای قرارگیری قفس ها و مزارع پرورش از این محدوده ها در نظر گرفته شده است.

هدف گذاری برای تولید 200 هزار تن ماهی در قفس تا پایان برنامه ششم توسعه
مجری طرح توسعه آبزی پروری دریایی نیز گفت: نتایج مطالعات انجام شده توسط شرکتی نروژی برای اجرای این طرح در ایران نشان داد، ظرفیت کشور،  تولید 910 هزار تن آبزی در قفس در دریا است.
سیف الله حقیقی با اعلام اینکه در سال 1392، فقط 23 تن تولید آبزی در قفس در دریا داشتیم، اظهار داشت: همزمان با رویکرد حمایتی وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح توسعه آبزی پروری دریایی، اجرای مطالعات این طرح با هدف توسعه آن در کشور و مکان یابی نقاط مستعد در سه حوضه آبی خزر، خلیج فارس و دریای عمان در دستور کار قرار گرفت.
مجری طرح توسعه آبزی پروری دریایی ادامه داد:بر این اساس پهنه بندی از اروند تا گواتر انجام و اولویت ها پس از حذف مناطق حفاظت شده، زیستگاه ها، حریم رودخانه ها، مناطق نفتی، مناطق نظامی و مصب رودخانه ها و آبراهه ها از یک تا سه با ظرفیت 400 هزار تن مشخص شد.
وی افزود: تولید 200 هزار تن تا پایان برنامه ششم توسعه و 400 هزار تن تا افق 1404، تعیین نقاط مستعد و پهنه بندی مناطق مناسب برای رسیدن به این هدف، افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور، توسعه آبزی پروری دریایی به منظور کاهش فشار بر صید، توسعه اکوتوریسم دریایی و رعایت الزامات زیست محیطی و توسعه آبزی پروری دوست دار محیط زیست برخی از اهداف کلی این طرح در برنامه اقتصاد مقاومتی است.
حقیقی گفت: برای استان های مازندران، گیلان، گلستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مجوز پرورش ماهی در قفس در دریا با ظرفیت 230 هزار تن صادر شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: