تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۱۳
تعداد بازدید: ۲۳۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
پیام وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اجرای موثر و کارآمد مفاد مقابله نامه کار دریایی و رعایت کرامت انسانی و حفظ حقوق بشری دریانوردان در مراسم روز جهانی دریانورد قرائت شد.
به گزارش مارین نیوز، متن پیام عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی به مناسبت روز جهانی دریانورد ۲۰۱۸ به شرح زیر است:
هدف از برگزاری مراسم امروز پرداختن به یکی از مشاغل سخت و در عین حال جذاب و اثرگذار در چرخه اقتصاد جهانی است. حرفهای که همواره با مخاطرات جهانی همراه است و آخرین آن تراژدی تلخ و مصیبتبار سانحه کشتی سانچی بود که در دیماه سال گذشته به وقوع پیوست و به موجب آن ۳۲ نفر دریانورد از جمله ۳۰ دریانورد غیور میهن عزیزمان جان خود را در جهت خدمت به اقتصاد کشور از دست دادند. همان طور که میدانید سابقه روز تعیین روز جهانی دریانورد به سال ۲۰۱۰ میلادی بر میگردد. در ماه ژوئن این سال کنفرانس دیپلماتیک بازنگری کنوانسیون استانداردهای آموزش گواهینامه ها و نگهبانی (STCW) که به مقوله آموزش و شایستگی دریانوردان میپردازد در شهر مانیل برگزار شد و کنوانسیون مذکور تجدیدنظر و نگارش جدید آن در روز ۲۵ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب رسید.
یکی از مهمترین اقدامات این کنفرانس تصویب قطعنامه ای به منظور اختصاص روزی تحت عنوان روز جهانی دریانورد در ۲۵ ژوئن هر سال و دعوت از کشورهای عضو نسبت به ثبت این رویداد در تقویم دریایی خود میباشد تا به موجب آن از دریانوردان کشورها به پاس خدمات بیشائبه در این روز تقدیر و تشکر به عمل آید. برهمین اساس هر ساله طی مراسمی از زحمات هزاران دریانورد بخشهای صنعت حمل و نقل بین المللی دریایی و خدمات وابسته در ساحل دریا بر روی کشتی های کوچک و یا پهن پیکر جهت توجه بیشتر به نحوه زندگی، معیشت و اقتصاد این قشر زحمتکش و دریادل جامعه قدردانی میشود.
در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیون دریانورد در سرتاسر جهان مشغول دریانوردی هستند. سفرهای دریایی به دلیل ویژگی زندگی دور از ساحل پیامدهای گوناگونی را به لحاظ محدودیت و کمبود دسترسی به موقعیت و امکانات مناسب، استراحت مفید، امکانات بهداشتی، درمانی و مواد غذایی و سایر امکانات رفاهی و تفریحی به همراه دارد و جابجاییهای مستمر در بنادر و مناطق دریایی دنیا، تغییر ساعت های مداوم سفر در مسیرهای طولانی مدت و بین قارهای موجب شده تا دریانوردان مدام دچار تغییرات بیولوژیک بدن شوند و بر روی تنظیمات جسمی آنها یا همان ساعت زیستی بدن آنها اثرات نا مطلوبی باقی بگذارد. این عوامل به طور معمول ایمنی و سلامت جسمانی دریانوردان را در مقایسه با کارکنان خشکی در معرض صدمات و خطر فرسایش و زوال بیشتر قرار میدهد و آنها را دچار انواع بیماریها مینماید.
تمام این موضوعات و دغدغه ها تحت یک عنوان جمع شده و سازمان بین المللی دریانوردی را بر آن داشته تا توجه خاص به رفاه و سلامتی دریانوردان سال ۲۰۱۸ را با شعار حمایت از رفاه و سلامت دریانوردان مزین نمایند و با ایجاد کمپینی از جامعه دریانوردی دنیا بخواهد تا حساسیت ویژه ای را به این موضوع معطوف دارند. این کمپین کمک خواهد کرد تا با تمرکز بر قدرت رسانه های اجتماعی به مشکلات موجود دریانوردان رسیدگی گردد و کشتیرانی ها و سایر فعالان این صنعت را که سهم بزرگی و مثبتی در رفاه دریانوردان دارند در جهت ایجاد شرایط خوب کاری ترغیب نمایند.
دریانوردان عزیز سرزمینمان ایران که با وجود همه محدودیتها و سختیها مشغول به کار در دریا هستند و چرخ حیات و توسعه کشور را به حرکت در می آورند حق دارند از حمایتهای مادی و معنوی لازم برخوردار گردند. حمایت از دریانوردان نه تنها حق آنهاست بلکه تکلیفی سنگین بر دوش دولتمردان کشوری است که از سابقه تمدن، تاریخ، ظرفیت های فکری، فرهنگی و انسانی قوی برخوردارند و پیشرو در ارائه رفتار اخلاقی و انسانی به دریانوردان بوده است. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران از هرگونه تلاش و کوششی دریغ ننموده که نمونه بارز آن پیگیری مجدانه مشکلات به وجود آمده و حل مشکلات دریانوردان ایرانی و خارجی در سال های اخیر بوده است.
لازم به ذکر است، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای مفاد چه۴.۱ و ۴.۴ مقابله نامه کار دریایی، مراقبت درمانی روی کشتی و ساحل و ایجاد و توسعه تاسیسات رفاهی مستقر در ساحل و تشکیل تیم های ممیزی جهت ارزیایب کلیه بنادر را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر این از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی کشور انتظار میرود با پیگیری درسهای آموختنی از حوادث دریایی به ویژه سانحه کشتی سانچی چه در سطح ملی و چه در سطح سازمان بین المللی دریانوردی گامهای موثری را در جهت ارتقای سطح آموزشی و مهارت دریانوردان ایرانی بردارد.
در پایان امید آن میرود که با اجرای موثر و کارآمد مفاد مقابله نامه کار دریایی و رعایت کرامت انسانی و حفظ حقوق بشری دریانوردان گامی نو و موثر در جهت شکوفایی صنعت دریانوردی در بعد انسانی آن برداریم.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنده هالو خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
0
یا رزاق . خدایا حرف دلمان را با زبانمان همسان گردان .
سلام . یک سوالی مطرح می گردد و آن اینکه آیا آنانی که آمده اند کل دارایی و ثمره کار یک عمر خود را صرف کرده اند تا وسیله ایی بنام کشتی را تهیه کنند که برای راهبری آن نیاز به افرادی دارند که چنانچه بر روی آن شاغل شوند به آنان دریا نورد گفته می شود به این گروه سرمایه گذار چه می گویند و در سیستم دریانوردی کشور چه جایگاهی دارند ((البته در بخش خصوصی )) آیا برای آنان نیز روزی تعیین شده ؟ روزی مشخص شده که خدا ناکرده وریز راه و ترابری تشریف بیاورند و از اینان سوال کنند که شما چه دردی دارید؟ اصلا می دانند که یک گروهی از بخش خصوصی در این عرصه سرمایه گذاری کرده اند که نه قاچاقچی هستند و نه ظالم که خون دریا نورد را در شیشه کنند که دست آورد آن این بشود که وزیر محترم در راستای حمایت از دریانورد مفاد مقابله نامه کار دریایی را مستمسک قرار دهند و بفرمایند ما این را در راستای حمایت از دریا نورد ایجاد کرده ایم ؟ نمیدانم می توانم اصل مطلب را برسانم یا نه و آن اینکه دریا نورد زمانی دریا نورد میشود که شناوری داشته باشد حالا این شناور یم قایق کوچک باشد که چند نفر را برای گردش و تفریح به دریا می برد یا شناوری که هزاران تن کالا را بین کشورها و قاره ها جابجا می کنند . هیچ فکر کرده اند که غیر از بخش دولتی و خصولتی افراد دیگری نیز در این بخش هستند که دیگر نای و توان نفس کشیدن را هم ندارند . اما هنوز هستند . فقط هستند . اسم پر طمطراقی دارند می گویند طرف مالک کشتی است . ( برده دل جان من . دلبر جانان من )مالکی که یک روز آمد برای خودش بر آورد کرد که ورود به این عرصه با استناد به قوانین آن دارای توجیه اقتصادی است یا خیر ؟ پیش خودش حساب کرد . مبلغی را بابت خرید کشتی می دهد . بعد قیمت سوخت آن را حساب کرد . بعد نرخ هزینه های بندری را محاسبه نمود و بعد خرید آذوقه و حقوق دریا نورد را روی ماشین حساب برد . هزینه های تعمیرات ادواری را هم لحاظ نمود و سپس درخواست حمل کالا و نرخ حمل آن را حساب کرد . دید خوب است . درست است که کار مردانه ایی است اما هم خودش در آمدی خواهد داشت و هم اینکه چند نفر را هم مشغول بکار خواهد کرد و هم خدمتی به کشور و اقتصاد آن خواهد کرد و هم نامی برای خودش میسازد که خیلی پز داره . !!!! اما این عرصه برای سرمایه گذار بخش خصوصی همراه با طوفان نه سونامی بوده . به یک باره به جهت جلوگیری از قاچاق سوخت ؟! که مخازن آن در ساحل بوده و لوله های چند کیلومتری متصل به این مخازن در داخل دریا قاچاق میشده به پای کشتی هایی که در خطوط بین المللی فعالیت داشتند نوشتند و به یک باره قیمت سوخت ده برابر شد .! یعنی از لیتری 350 تومان به لیتری 2240 تومان در حال حاضر رسید . و این در حالیست که رصد تردد یک کشتی از مبدا به مقصد در هر کجا دنیا بر روی تلفن همراه قابل دسترسی است و نظارت بر آن کار سختی نبود . تعرفه هزینه های بندری افزایش شکلی پیدا نکرد اما چون به دلار از مالکان دریافت میشد از ماخذ 700 تومانی به ماخذ هر دلار 3400 تومان و حالیه 4200 تومان افزایش یافت آن هم برای چه کسانی آنانی که در کنار اسکله هستند و سوخت لیتری 300 تومانی میگرند ولی مابه ازای ارائه خدمات به ناوگان ایرانی کارمزد دلاری دریافت می دارند . افزایش بهاء مایحتاج مورد نیاز در کشتی با تناسب نرخ دلار . افزایش هزینه های بندری در بنادر خارجی بواسطه افزایش نرخ برابری ازر در مقابل ریال . همه این اقدامات در زمانی انجام یافته که در خواست حمل برای کالاهای وارده و صادره به بنادر ایرانی بواسطه تحریمها کاهش یافته که آمار سازمان بنادر و دریا نوردی موید آن است . یک ضرب المثلی است که می گوید آرایشگرها که بیکار میشوند شروع می کنند به اصلاح سرو صورت یکدیگر . البته در شغل ما اصلاح انجام نگرفت شرکت های دولتی و خصولتی بدلیل کمبود کالا جهت حمل با ایجاد دامپینگ و کاهش نرخ حمل هر آنچه را که شرکتهای بخش خصوصی بواسطه طاقچه بالا گذاشتن شرکتهای دولتی و خصولتی در زمان رونق برای مشتریان کوچک و بزرگ خود گذاشته بود و این مشتریان جذب شرکتهای کوچک خصوصی گردیده بودند را با کاهش نرخ حملی که در طی پنج سال گذشته حتی توسط متولی حمایت از ناوگان تجاری ایرانی (البته از نوع دولتی و خصولتی ) که سازمان پایانه و راهداری باشد افزایشی نداشته جذب نموده بگونه ایی که ناوگان بخش خصوصی روزهای فراوانی را در لنگرگاههای بنادر خارجی در انتظار یافتن کالایی جهت حمل به بنادر ایران می گذرانند .(تذکر ) سازمان پایانه در راستای حمایت از ناوگان ایرانی آمده برای مقاصد مختلف خارجی کرایه حملی را منظور نموده و چنانچه وارد کننده ایرانی کالای خود را با ناوگان خارجی حمل نماید موظف است جهت ترخیص کالای خود از گمرک 10 درصد از کل کرایه را به سازمان پایانه پرداخت نماید تا مجوز ترخیص کالای خود را از گمرک در یافت نماید .
حالا یک نفر از وزیر محترم راه و ترابری این سوال را مطرح نماید از زمان تکلیف این موضوع و اخذ این وجوه از وارد کنندگان که کالای خود را با ناوگان خارجی حمل نموده اند و 10 درصد جریمه آن را پرداخت نموده اند با عنایت به اینکه این وجوه با عنوان حمایت از ناوگان ایرانی اخذ می شود تا کنون به کدام یک از ناوگان بخش خصوصی از این وجوه پرداختی صورت گرفته .
خلاصه اینکه روز دریا نوردی مبارک و خلاصه اینکه حمایت از کسانی که ابزار دریا نوردی را فراهم می کنند را نمی خواهیم . ولی با وجود رکود آیا افزایش موارد ذکر شده در راستای حمایت از این سرمایه گذاران است . چطور است که شناورانی که در خطوط داخلی مسافر حمل می کنند مثل از بندر عباس به جزایر قشم و کیش . و درآمد آنها فیکس است و زمان دریا نوردی آنها هم محدود حداکثر 16 ساعت از گازوییل نرخ 350 تومانی استفاده می کنند ولی بخش خصوصی در دریای خزر که تنها 4 بندر خارجی برای آن مقصد محسوب میشود و در دریای بسته ایی در تردد هستند و بنادر خانگی آنها بنادر شمالی ایران است و دریایی که از شرایط خاص آب هوایی بر خوردار است و همه دریانوردان می دانند که با اینکه خزر دریاچه است اما طوفانهای آن بیشتر از اقیانوس است و فعالیت بخش خصوصی در این دریا بیشتر از سال 91 و 92 آغاز گردیده و بعبارتی در این عرصه هنوز خیلی جوان است برخلاف جنوب کشور که خروج از یک بندر ایرانی مساوی میگردد با چندین مقصد متفاوت . آیا تحمیل این همه هزینه های نجومی بر بخش سرمایه گذار خصوصی منطقی می باشد ؟ آنانی که این تصمیمات را برای بخش خصوصی می گیرند آیا چنانچه خودشان در این رشته فعالیت می داشتند قادر به ادامه طریق بودند . آیا تا کنون توانسته اند از جیب و سرمایه شخصی خودشان سفره یک خانواده به مدت یک ماه تامین کنند ؟ فکر کنند سرمایه گذار بخش خصوصی سود نبرد . در نقطه یر به یر باشد . چند سال می تواند روی پا خود بایستد . حال فکرش را بفرمایید که سودکه نمی برد . یر به یر هم نیست . دارد ضرر می کند . و به چه کنم چه کنم افتاده است این روز برای او میمون و مبارک است .؟؟؟جناب وزیر فقط یک بار یک نفر را مسئول بفرمایید حساب کنند درآمد یک کشتی در یک سال چه مبلغی است و هزینه های آن چه مبلغی میشود . سپس رقابت با شرکتهای خصولتی را هم در نظر بگیرید و سپس چنانچه به نقطه ایی رسیدید که بخش خصوصی را برنده این عرصه دیدید آن روز را به ما هم شاد باش بگویید ولی تا آن موقع پی دکتر روان شناس برای مالکین بخش خصوصی باشید که از صحت عقلی آنان مطمعئن گردید . خداوند یار و پشتیبان شما باشد . یا علی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: