تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۲۱
تعداد بازدید: ۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
کمیته امور دارایی مجلس سنای پاکستان، بر لزوم سرعت بخشی صدور مجوزهای سرویس کشتیرانی میان ایران و پاکستان تاکید کرد.
به گزارش مارین نیوز، کمیته امور دارایی مجلس سنای پاکستان در آخرین نشست خود در هفته جاری به ریاست خانم سناتور نزهت صادق، راه اندازی خط کشتیرانی و گردشگری دریایی میان گوادر و چابهار و عملکرد وزارت کشتیرانی و بنادر این کشور را مورد بررسی قرار داد.
بر اساس اخبار منتشر شده در این خصوص، اعضای این کمیته اعلام کردند که دولت جمهوری اسلامی ایران تمامی مراحل آغاز این سرویس را به پایان رسانده و تاخیرهای غیر ضروری از سوی دولت پاکستان مشاهده می شود.
سناتور فراحت الله بابر از اعضای این مجلس نیز در این خصوص گفت: در کنار رونق گردشگری بین دو کشور، راه اندازی خط دریای موجب توسعه و تقویت تجارت میان دو کشور شده و مهم تر اینکه، این سرویس مزیت عالی برای زائران عازم عتبات مقدس در ایران و عراق خواهد بود.
بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات، سازمان کشتیرانی و بنادر پاکستان نیز در خصوص این طرح به این کمیته گفته که آمادگی راه اندازی این سرویس را داشته و منتظر مجوز امنیتی برای انجام این کار می باشد.

تلاش پاکستان برای انتقال زائران به ایران از مسیر دریایی
دولت پاکستان اخیرا اعلام کرده است که به زودی و با حل شدن مسائل امنیتی، زائران می‌توانند برای سفر به ایران و عراق از مسیردریایی استفاده کنند.
پس از افزایش مشکلات زائران پاکستانی که قصد سفر به ایران و عراق را داشتند دولت اسلام آباد تصمیم گرفته است از مسیر دریاییاستفاده کند.
گزارش‌ها حاکی ‌است در مرحله نخست، زائرین می توانند از بندر کراچی به بندر چابهار ایران مسافرت کنند و قرار است در فاز دوم این طرح سفر به بندرگاه های کشور عراق نیز انجام شود و زائران از مسیر دریایی برای سفر استفاده کنند.
همچنین بر اساس خبر رسانه های پاکستان، در نشست مشترکی که برای آغاز به کار رسمی این طرح با حضور نمایندگان وزارت دفاع، وزارت کشور و نیروهای نظامی پاکستان برگزار شد تاکید شد که این طرح پس از حل مشکلات امنیتی موجود می‌تواند قابلیت اجرایی پیدا کند.

راه اندازی مسیر دریایی چابهار-کراچی فرصت رونق تجارت
کارشناسان اقتصادی و گردشگری، راه اندازی مسیر دریایی چابهار به کراچی را فرصتی مناسب برای رونق مبادلات تجاری، توسعه سهم دو کشور از گردشگری دریایی و افزایش اشتغالزایی ایران و پاکستان عنوان می کنند.
طرح جابجایی مسافران از طریق دریا به دلیل افزایش اعزام زائران پاکستانی به مناطق گردشگری جمهوری اسلامی ایران از جمله مشهد و قم طرح ریزی شده است.
هر سال بیش از 200 هزار از مردم پاکستان به صورت زائر از مناطق مختلف در پاکستان به ایران و از آنجا به عتبات عالیات در عراق سفر می کنند و این زائران و تعاملات تجاری و فرهنگی دو کشور نیز ظرفیت و لزوم راه اندازی خط دریایی ایران و پاکستان را دو چندان کرده است.
اسلام آباد و تهران به توافق‌های لازم برای آغاز به کار این پروژه رسیده‌اند و در صورتی که مشکلات حل شود به زودی زائران می‌توانند از مسیر دریایی استفاده کنند.
یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی زائران پاکستان مسیر زمینی سفر است که در ایالت بلوچستان این کشور مشکلات زیادی را به همراه دارد.
در صورتی مسیر دریایی باز شده و زائران بتوانند از آن استفاده کنند بسیاری از مشکلات مسیر زمینی در جابجایی مسافران حل می شود.
بر اساس نظر کارشناسان، در صورت راه اندازی خط دریایی چابهار به کراچی و بالعکس، مسافران و زائران دو کشور می توانند بدون معطلی در مسیر زمینی کویته به مرز ایران در میرجاوه و تفتان، با امنیت بیشتری به ایران و عتبات عالیات سفر کنند.

پیشینه طرح دریایی چابهار و کراچی
وزیر امور دریانوردی پاکستان فروردین ماه امسال در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان، با بیان اینکه اراده این کشور، گسترش همکاری ها با ایران است، گفت: خط دریایی چابهار - کراچی بزودی اجرایی می شود.
میرحاصل خان بزنجو گفت: در نشست دوجانبه با طرف های ایرانی در باره چند پیشنهاد به بحث و بررسی پرداختیم که یکی از آنها اجرای خطوط دریاییمسافربری میان بنادر چابهار و کراچی بود، ما فرآیند آن طرح را آغاز کرده ایم و طرف ایرانی نیز فرآیند مرتبط با خود را تکمیل کرده است.
وی تاکید نمود: پاکستان نیز به زودی فرآیند مرتبط با خط دریایی چابهار-کراچی را تکمیل می کند.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این سفر به ایرنا گفت: از درخواست های طرف پاکستانی، راه اندازی خط کشتیرانی مسافری میان بندر کراچی و چابهار است که ایران نیز در این زمینه موافقت کرد.
عباس آخوندی اضافه نمود: قرار شد دولت پاکستان برنامه های خود را در این خصوص و نوع کشتی و ظرفیت آن را به طرف ایرانی اعلام کند تا تهران نیز زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر فراهم کند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: امید است که با تبدیل ظرفیت های بالقوه بندری دو کشور به بالفعل، بنادر ایران و پاکستان به صورت مکمل با یکدیگر همکاری کرده و امکان ترانزیت کالا از ایران به بنادر پاکستان فراهم شود.
وزارت بنادر و کشتیرانی پاکستان پیش از این نیز در اکتبر سال 2014 از راه‌ اندازی سرویس سفر دریایی به ایران برای جابجایی زائران خبر داده بود.
پس از آن بود که در پی موج گسترده حملات تروریستی از قبیل انفجارهای بمب، انتحاری و یورش شبه نظامیان در مسیر حرکت کاروان‌ های زیارتی شیعیان پاکستان در مسیرهای زمینی ایالت بلوچستان به طرف پایانه مرزی مشترک با ایران، محمد نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان اعلام کرد که دولت برای تردد مردم ارائه خدمات هوایی و دریایی را در نظر گرفته است.
متعاقب آن نیز با اعلام رسمی سازمان هواپیمایی ملی پاکستان پرواز مستقیم از مبدا شهر "لاهور" مرکز ایالت پنجاب در شرق پاکستان به مقصد مشهد مقدس در استان خراسان رضوی از طریق شهر کویته راه اندازی شد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: