تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۳۲
تعداد بازدید: ۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزرای خارجه گروه 1+4 با قرائت بیانیه ‌ای از توافق برای حفظ برجام و ادامه مذاکرات پیرامون آن خبر داد و خواستار پایبندی همه طرف‌ ها به تعهدات برجامی ‌شان شد.
به گزارش مارین نیوز، بیانیه مشترک پایانی نشست وزیران پنج کشور حاضر در توافق هسته‌ ای به همراه ایران روز گذشته (۱۵ تیرماه) در وین توسط فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ذکر یازده مورد از تعهدات طرف ها، از جمله تداوم صادرات نفت ایران در وین قرائت شد که ترسیم کننده دورنمایی از اقدامات عملی برای حفظ این توافق است.
سه قدرت اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) به همراه روسیه و چین به همراه ایران در این بیانیه اعلام کردند با وجود تهدید ناشی از تحریم ‌های آمریکا پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به همکاری اقتصادی با ایران از جمله ادامه صادرات نفت و گاز و دیگر محصولات انرژی متعهد می ‌مانند.
بر مبنای آنچه که در بیانیه پایانی نشست آمده است، طرف ‌ها متعهد شده اند تا در 11 مورد، از جمله استمرار کانال‌ های مالی، تداوم صادرات نفت، محصولات نفتی و میعانات گازی ایران و همچنین روابط مربوط به حوزه های کشتیرانی و بیمه، اقدامات عملی صورت دهند.
به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در وین گفت: شرکت ‌کنندگان در نشست بر عزم خود برای راه ‌حل‌ های عملی و موثر تاکید ورزیدند. 
فدریکا موگرینی گفته است: وزرای امور خارجه چین، فرانسه، آلمان و روسیه تاکید کردند که ایران باید بتواند نفت خود را به فروش برساند و به بانک ‌های بین المللی دسترسی داشته باشد تا بتواند از مزایای برجام برخوردار شود. 


وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، گفت: همه می ‌دانند که ایران خویشتنداری و احتیاط به خرج داده است. ما منتظر می ‌مانیم تا ببینیم که آیا دیگر طرف‌ های برجام نکاتی را که امروز درباره آنها بحث و توافق کردیم و در بیانیه کمیسیون مشترک برجام آمده است، اجرا می ‌کنند یا خیر.
محمدجواد ظریف در مورد اینکه آیا بسته پیشنهادی اروپا قابل اجراست، افزود: به نظر این بسته کافی و دقیق نبود، امروز برخی نقاطی که در بسته اجرایی دیده نشده بود در بیانیه مطرح و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقی مانده در بسته اجرایی دیده شده است.
وزیر امور خارجه تصریح نمود: همکاران ما در حال بررسی پیشنهادها هستند. قرار شد نشست‌ های مشترکی با هر کدام از آنها داشته باشیم و ببینیم که هر کدام از این پیشنهادهای عملیاتی چگونه می‌تواند با نیازهای ما در حوزه نفت، بانکی و در دیگر حوزه‌ ها منطبق شود.
ظریف در پاسخ اینکه مهلت نهایی شدن این بسته پیشنهادی چه زمانی است، گفت: این بسته تا حدی نهایی است و تعهدات مشخص است، فقط باید اجرایی و عملیاتی شود.
وی تصریح نمود: در این نشست بر این واقعیت از طرف ما تاکید شد که مردم ایران باید منافع برجام را ببینند. در این باره همه اعضا تاکید کردند تعهدهای خود را در حوزه ‌های مختلف انجام دهند، همچنین از ادامه فروش نفت ایران تا روابط بانکی، حمل ‌و نقل، همکاری‌ های تجاری، همکاری در حوزه سرمایه ‌گذاری و دیگر موضوع‌ هایی که در بیانیه موگرینی از طرف کمیسیون مشترک قرائت کردند یاد شده و متن بیانیه در اختیار همه رسانه‌ ها قرار گرفته و به عنوان یک سند پخش شده است.
به گزارش گزارش وال ‌استریت ژورنال ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این تحریم ها گفت: سعی ما این است که بسته اقتصادی را تا پیش از تحریم‌ ها اجرایی کنیم. برای ماه اوت (مرداد) کمی زود هنگام است، اما تلاش داریم آن را به ماه نوامبر (آبان - آغاز تحریم‌ های نفتی) برسانیم. 
وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، با حمایت از تقویت روابط با تهران تصریح نمود: اقدام غیر موجه آمریکا در خروج از برجام نباید مورد بی‌ توجهی قرار گیرد. 
سرگئی لاوروف گفت: همه طرف ‌ها اتفاق ‌نظر داشتند که این تصمیم، نقض شدید مفاد توافق و عامل آن، تمایل به سیاسی کردن موضوع ایران بوده است.
شبکه خبری بلومبرگ هم به نقل از وزیر امور خارجه آلمان نوشته است: قدرت ‌های جهانی نمی توانند به طور کامل آنچه به ضرر ایران بدنبال خروج شرکت‌ های اروپایی از بازار آن کشور روی داده را جبران کنند. 
هایکو ماس گفت که مذاکرات بیشتری ضروری است.
گفتنی است، تمدید توافقنامه همکاری بین وزارت نفت جهموری اسلامی ایران و وزارت انرژی و توسعه پایدار اتریش در زمینه همکاری‌ های نفتی، آموزشی و سرمایه ‌گذاری در حوزه انرژی‌ های جایگزین از دستاوردهای دیگر این سفر می باشد. 
معاون امور بین ‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره مباحثی که درباره صادرات گاز از ایران به کشورهای اروپایی مطرح شده است، گفت: اتریش در نظر دارد از حاشیه کاسپین و از ایران به اروپا گاز صادر شود و صحبت‌ هایی در این باره انجام شده و ایران نیز علاقه‌ مند است.
امیرحسین زمانی ‌نیا تصریح نمود: در کمیته مشترک انرژی درباره مسئله گاز و اتحادیه اروپا هم صحبت شده است، در مجموع افزون بر حوزه انرژی‌ های جایگزین و افزایش بهره ‌وری انرژی در ایران، درباه مسائل تجاری بخش نفت و گاز با مقام ‌های اتریشی نیز مذاکره کردیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: