تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۶۱
تعداد بازدید: ۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
جوانی اهل شهرستان نور موفق شد با اختراع و تولید دستگاهی سیستم تلفیقی ناجی غریق با قابلیت نجات گروهی را بسازد که با این دستگاه یک ناجی غریق می‌ تواند همزمان چند نفر را در حین غرق شدن نجات دهد.
به گزارش مارین نیوز، این محصول مورد توجه استانداری مازندران مورد توجه قرار گرفته و مشتری پر و پاقرص این محصول است و نوع به روز شده آن هم تولید شده که نمونه آن تقریبا در جهان منحصر به فرد است.
این مخترع محصول تولیدی خویش را اینطور معرفی می‌ کند، برای اولین بار محصولی در دنیا تحت عنوان نجات غریق معرفی کردیم که فردی که این وسیله را در اختیار دارد می‌ تواند خودش به سمت غریق حمله کرده در لحظه دو یا چند نفر را نجات دهد. این وسیله به صورت کمربند روی بدن نجات غریق نصب شده که شبیه جلیقه و کوله پشتی است که وزن  آن حدود یک کیلوگرم است و به اندازه یک کیف پول با عرض بیشتر است. 
در ادامه گفت و گو با عباس رحمانی مخترع این محصول را می خوانید. 

آیا الگو این طرح را از جایی دریافت کردید؟
در دنیا انواع  مختلف در حال ساخت است ولی این طرح را به دلیل اینکه چندین سال بر روی آن کار کردیم و با همکاری افراد متخصص در استانداری محصول نهایی ما دستگاه همیار نجات غریق را ساختیم.

طی چند مدت این طرح ساخته شده است؟
سفارش ساخت این محصول را قبل از شروع طرح‌ های دریا در سال گذشته دریافت کردیم و توانستیم در مدت کوتاه نسبت به تولید این محصول استفاده کنیم.
وی که کارشناسی ارشد برق است در ارتباط با هزینه ساخت این دستگاه گفت: قیمت تمام شده سال گذشته این طرح حدود یک میلیون تومان بود امسال قیمت کاهش پیدا کرده است و تا 10 روز آینده رونمایی می‌شود.

دیگر اختراعات شما چه محصولی است؟
بنده در حوزه انرژی هم اختراعاتی داشتم، سیستم افزایش راندمان را تولید کردم در حوزه پزشکی هم اختراعاتی داشتم و سابقه دانشگاهی من باعث شده است که روی چندین گرایش اشراف داشتم.
صحنه دریا خالی و بدون کار بوده است با توجه به تعداد غریق باید تلاش در این زمینه انجام می‌شد.

برای تولید این محصول ثبت سفارش هم دریافت کردید؟
سبک‌ های مختلف در حال تولید هستیم، نه تنها در حوزه عمومی بلکه به صورت نظامی هم در حال تولید هستیم.

برای صادرات هم برنامه خاصی دارید؟
به دلیل اهمیت این طرح استانداری مازندران پای کار آمده و قرار شد که خط تولید این محصول راه‌ اندازی شود و کارگاه ما در شهر نور تبدیل به کارخانه شود.

بسیاری از محققان و پژوهشگران در کشور هستند که موفق نمی‌ شوند تولیدات خودشان را به مرحله تولید برسانند، شما چه اقداماتی انجام دادید که موفق شدید به یک تولید کننده تبدیل شوید؟
12 سال تلاش کردم، برای اینکه به یک نقطه‌ ای که خروجی داشته باشد سختی‌ های زیادی محتمل شدم، اولین اختراع من در این زمینه سال 85 به ثبت رسیده است، همه کسانی که از من محصول خریداری می‌ کنند در ارتباط با کار من فقط نظر می‌ دادند، در حال حاضر با سه  استاندارد بین‌ المللی فقط از من محصول می‌ خواهند.

به لحاظ مالی طی این سال‌ ها مشکلی نداشتید؟
حقیقتا من هم مانند بسیاری از تولید کنندگان و افرادی که در حال حاضر داری رتبه و اعتبار هستند از صفر شروع کردم، ولی برای دست‌ یابی به موفقیت‌ ها باید تلاش مناسب انجام شود.

آیا حمایت‌ ها از شما و ایده‌ ها از ابتدا وجود داشت؟
حقیقتا در استان مازندران چندان مورد حمایت قرار نگرفتم، ایده من در استان سمنان مورد پذیرش قرار گرفت در این استان رشد کردم.
بیشتر مبلغ وام درخواستی که در کشور می‌ توانستند به یک نفر به دهند، دوباره تاکید می‌کنم در استان سمنان دریافت کردم، دو سال پیاپی کارآفرین برتر استان و فناور برتر استان سمنان شدم و سطح سه بنیاد نخبگان کشور را کسب کردم.

آیا طرح‌ های دیگری هم داشتید؟
اختراعات بنده بیشتر عملیاتی و متناسب با نیازها بوده است، محصول ثبت اختراع شده که بلافاصله شرایط فروش آن فراهم است.
کمربند نجات در سال 85 کسب کردم، لباس شنا مجهز به نجات غریق، کوچکترین نجاتگر نظامی از جمله مواردی بوده است که تولید کردم.

با اجرای این طرح آیا می‌ توانیم اعلام کنیم که میزان غرقی‌ های ما کاهش می‌ یابد؟
ما یک طرح جامعی در استان مازندران بنا داریم  اجرا کنیم که با تولید انبوه این طرح امکان  شنا در همه نقاط دریا فراهم می‌ شود.
در این طرح که به نام راه‌ اندازی ایستگاه تکنولوژی در سواحل نامگذاری شده است، مردم به راحتی می‌ توانند در سواحل تا هر عمقی که دارند شنا کنند و حتی غرق هم نشوند.
برای اجرای این طرح نیاز به در اختیار گرفتن فضا هستیم که موافقت انجام شده است، با اجرای این طرح احتمال گم شدن افراد وجود دارد که بنا داریم برای حل این معضل هم اقداماتی انجام شود.

در حوزه ثبت اختراع بحث کپی برداری از طرح‌ ها مطرح است، آیا شما هم با این مشکلات مواجه بودید؟
کپی برداری از طرح‌ ها در همه دنیا وجود دارد،مخترع به کسی گفته می‌ شود که طرح و ایده را تبدیل به ابزار کاربردی کند، نخبگان اگر فکر می‌ کنند محصولی را که ساختند تا اتمام کار پیش بروند و به تولید برسند.

به نظر شما نخبگان در کشور مشکل دارند؟
نخبگان در کشور به دلیل کم توجهی دچار مشکل هستند، ساختارها به نفع فعالیت نخبگانی باید تغییر کند.
80 درصد نخبگان که به درصد موفقیت رسیدند ناشی از تلاش‌ های خودشان بوده است، در استان مازندران بنده اعلام کردم که چندان مورد حمایت قرار نگرفتم.
البته منفی بیش از حد هم باعث می‌ شود که انسان پیشرفت چندانی نداشته باشد، نگاه رو به جلو و موفقیت آمیز باید مورد توجه قرار گیرد.
بنده موفقیت امروز خودم را مرهون تلاش و پشتکار می‌ دانم شاید حتی روزی 20 ساعت برای طراحی وقت گذاشتم، از ریسک کردن نباید بترسیم.

اگر حمایت‌ ها در کشور مناسب باشد ما می‌ توانیم به درجه از رشد و تعالی برسیم که تولید کننده محصولات مبتنی بر تکنولوژی باشیم این موضوع را تایید می‌ فرمایید؟
این موضوع را تایید می‌کنم، البته فقط اختراع نیست، این یک مبحث است ما می‌ توانیم در حوزه‌ های مختلف پیشرفت داشته باشیم و می‌ توانیم خلاقیت‌ ها را افزایش دهیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: