تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۶۳
تعداد بازدید: ۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: صنایع دریایی در حال ساخت «شناور الگو» بابت جایگزنی شناور سنتی است و کمک‌ های مالی را سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده ارائه می‌ دهد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره ‌‌به فعالیت‌ های ‌سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه‌ های مربوط به امور دریایی کشور، تأثیر این برنامه‌ریزی ‌ها در رشد اقتصادی بنادر و کشور را مثبت ارزیابی کرد.
نادر پسنده اظهار داشت: یکی از سیاست‌ های کشور جمهوری اسلامی ایران، توسعه دریا محور است که باید از چند وجه مورد توجه قرار گیرد؛ در توسعه دریا محور، یکی از جوانب، حمل ایمن و سریع و راحت مسافر از طریق دریا است که ‌سازمان بنادر و دریانوردی توجه به سزایی به آن دارد که البته نیازمند زیرساخت‌ هایی کافی از نظر ناوگان و شناورها، ایمنی و راحتی است.

طرح ساخت «شناور الگو» بابت جایگزینی شناورهای سنتی
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به لزوم نوسازی شناورهای فرسوده ناوگان دریایی کشور، گفت:‌ در حال حاضر حدود 4 هزار فروند شناور سنتی در بخش تجاری‌‌ دریایی کشور فعالیت می‌ کند، همچنین‌ 4 هزار فروند شناور صیادی در کشور داریم که ساختار سنتی دارند و هیچ‌ یک از نظر ایمنی در رتبه‌ های بالا قرار ندارند. 
پسنده اضافه کرد: برای ارتقاء ایمنی این شناورها مشکلات مالی و شاید هم فرهنگی زیادی داریم‌، باید به مالکان آنها اثبات کنیم که ارتقاء بهره‌ وری‌، نوسازی و رشد ایمنی شناور در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد و این سرمایه‌ گذاری می‌ خواهد.
وی اضافه کرد‌: سازمان بنادر ابتدا‌ «شناور الگو» به عنوان جایگزین شناور سنتی معرفی می‌ کند که این جزو برنامه‌ های سازمان است، این شناورها باید از نظر هزینه و کارایی، عملکرد بهتری نسبت به شناورهای سنتی داشته باشند، ضمن آنکه بهره‌ وری و ایمنی بالاتری داشته باشد. 
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به استفاده از تسهیلات کمیته وجوه اداره‌ شده برای نوسازی ناوگان دریایی اشاره کرد و گفت:‌ از این محل، تسهیلات ارزان‌ قیمت به مالکان ناوگان سنتی دریایی ارائه می‌ شود، ضمن آنکه برای تشویق تبدیل شناورهای سنتی به شناورهای به‌ روز، الگو نیاز داریم.
وی اظهار داشت: صنایع دریایی در حال ساخت «شناور الگو» است و کمک‌های مالی را سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده ارائه می‌دهد. 
پسنده ادامه داد: در بحث نوسازی ناوگان، توصیه ما به مالکان شناورهای سنتی، ایجاد تعاونی و خرید مشارکتی است؛ برای حفظ توان رقابتی، چند مالک می‌توانند با حذف شناورهای سنتی مثلاً سه فروند لنج فرسوده، یک فروند شناور جدید الگو که بهره‌ وری بالایی دار‌د، تهیه کنند که قطعاً این شناور هزینه‌ های کمتری نسبت به آن سه شناور دار‌د. 
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: البته هنوز مدل اسقاط شناورهای سنتی به طور کامل تعریف نشده است و تعیین قیمت شناور الگو هم مهم است؛ ضمن آنکه سازمان بنادر به عنوان متولی بخش دریایی تلاش می‌ کند، تسهیل گری و مدیریت صحیح در این بخش برای متقاضیان داشته باشد. 

تصویب 10 اولویت برای استفاده از وجوه اداره‌ شده در بخش دریایی
پسنده بیان کرد: 10 اولویت برای استفاده از وجوه اداره‌ شده در بخش دریایی کمیته وجوه به تصویب رسانده‌ ایم که براساس نیاز کشور به تجهیزات دریایی است. 
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: تسهیلاتی که از طریق وجوه اداره شده پرداخت می‌ شود، نرخ سود کمی دارد و برخی از آنها از صفر درصد شروع می‌ شوند که بسته به اولویت و نیاز کشور است. 
پسنده اظهار داشت: متقاضی تسهیلات، طرح فنی را تحویل کارشناسان سازمان بنادر می‌ دهد، این طرح‌ از نظر فنی و توجیه اقتصادی بررسی می‌ شود و سپس به کمیته وجوه اداره شده برای تصمیم‌ گیری درباره رقم تسهیلات و درصد سود، برمی‌ گردد. 
وی بیان کرد: بیش از 300 میلیارد تومان طی پنج سال اخیر در بخش دریایی از محل وجوه اداره شده، تسهیلات ارزان‌ قیمت پرداخت شده است. 


منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: