تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۹۲
تعداد بازدید: ۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
پنج کشور ساحلی کاسپین پروتکل همکاری کشورهای ساحلی کاسپین درباره ارزیابی تاثیرات زیست محیطی فرامرزی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین را در اجلاس فوق العاده کشورهای ساحلی مسکو امضاء کردند.
به گزارش مارین نیوز، وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان از امضای سند همکاری کشورهای ساحلی کاسپین درباره «ارزیابی تاثیرات زیست محیطی فرامرزی بر کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین» در اجلاس فوق العاده کشورهای ساحلی در مسکو خبر داد. اجلاس فوق العاده کنوانسیون تهران یا «کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین» در مسکو برگزار شد که مختار بابایف، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان در این نشست حضور یافت.


در این نشست، پنج کشور ساحلی کاسپین شامل؛ جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان که بعنوان طرف‌ های متعاهد این پروتکل محسوب می‌ شوند، پروتکل همکاری کشورهای ساحلی کاسپین درباره «ارزیابی تاثیرات زیست محیطی فرامرزی بر کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین» را امضاء کردند. 
هدف از امضا این پروتکل پیشگیری، کاهش و مهار آلودگی محیط زیست دریایی و اراضی آسیب‌ پذیر به علت نزدیکی به دریا و نیز حفاظت از تنوع زیستی آن و ارتقا استفاده معقول از منابع طبیعی و حمایت از سلامتی انسانی از طریق اجرای موثر و شفاف نظام‌ نامه‌ های ارزیابی اثرات زیست محیطی هر نوع فعالیت پیشنهادی در قالبی فرامرزی است که ممکن است موجب اثرات چشمگیر زیست محیطی فرامرزی بر محیط زیست دریایی و همچنین اراضی‌ ای شود که به علت نزدیکی با دریا دچار آسیب می‌ شوند.
پروتکل ارزیابی زیست محیطی دریای کاسپین الحاقی به کنوانسیون تهران پس از ۵ سال وقفه در روز جمعه ۲۰ جولای در مسکو به امضای مقامات ۵ کشور عضو کنوانسیون شامل ایران روسیه قزاقستان آذربایجان و ترکمنستان رسید این پروتکل شامل ۲۳ ماده و ۳ ضمیمه است.  
شایان توجه است، هیأت وزیران سال 89 بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و در اجرای ماده (2) آیین‌ نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق‌ های بین‌ المللی مصوب - 1371- به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه داد نسبت به امضای موقت «پروتکل آمادگی، ‌واکنش و همکاری منطقه‌ ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی الحاق به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای کاسپین» و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی الحاقی کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای کاسپین» که تأیید شده به مهر «دفتر هیأت دولت» است، با درج عبارت «منوط به تصویب مقامات داخلی» اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری کند.
بر اساس ماده 8 این پروتکل، هر طرف متعاهد ذیربط در راستای نظام‌ های ملی آمادگی و واکنش نسبت به نشت نفت، متعهد می‌ شود که در صورت بروز نشت نفت اقدام‌ هایی از جمله؛ ارزیابی‌ های ضروری در خصوص ماهیت، گستره و پیامدهای احتمالی سانحه آلودگی نفتی یا حسب مورد، نوع و مقدار تقریبی نفت و جهت و سرعت گسترش نشست نفت، هر اقدام عملی ممکن به منظور پیشگیری، کاهش و تا حد امکان محو آثار سانحه آلودگی نفتی، نظارت بر آلودگی نفتی و مطلع ساختن سایر طرف‌ های متعاهد از تحولات مربوط به سانحه آلودگی نفتی اقداماتی که بعمل آمده یا برنامه‌ ریزی شده است و تشویق و حمایت از اجرای برنامه دریای کاسپین برای همکاری منطقه‌ ای برای مقابله با آلودگی نفتی در موارد اضطراری به عمل آورد.
همچنین بر اساس ماده 9 این پروتکل، هر طرف متعاهد اقدام‌ های لازم را باید به عمل آورد تا اطمینان حاصل کند که کشتی‌ های حامل پرچم آن طرح اضطراری آلودگی نفتی را به گونه‌ ای که مطابق مقررات مربوط بین‌ المللی مورد نیاز است، همراه داشته باشد.
هر طرف متعاهد فرماندهان کشتی‌ های حامل پرچم خود را موظف خواهد کرد که در صورت بروز سانحه آلودگی نفتی از نظام‌ نامه‌ های مندرج در طرح اضطراری تبعیت کرده و بویژه اطلاعات دقیق درباره کشتی و محموله آن که با اقداماتی که قرار است به موجب ماده 8 این پروتکل اتخاذ شود، مرتبط است را به اطلاع مقام‌ های صالح ملی برسانند و با این مقامات همکاری کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سند همکاری کشورهای ساحلی دریای کاسپین را وزرای شرکت کننده و پروین فرشچی - معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران - امضا کردند. همچنین ناصر مقدسی - رییس مرکز بین الملل سازمان حفاظت محیط زیست و کنوانسیون ها و حیدریان - معاون سفیر در مسکو -  از ایران در این نشست حضور داشتند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: