تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۵۹۹
تعداد بازدید: ۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: با فعال شدن کشتی تحقیقاتی گیلان می ‎توانیم به ارزیابی توده و ذخایر ماهیان استخوانی، کیلکا، ماهی خاویار و... اقدام کنیم.
به گزارش مارین نیوز، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور برای تعمیر کشتی تحقیقاتی گیلان هزینه‎ های میلیاردی را متقبل شده است، افزود: با فعال شدن این کشتی می ‎توانیم به ارزیابی توده و ذخایر ماهیان استخوانی، کیلکا، ماهی خاویار و... اقدام کنیم.
سیدرضا سیدمرتضایی گفت: امیدواریم مراحل نوسازی و تجهیز این شناور به سیستم ‎های به‌روز تا پایان امسال به اتمام رسد تا ما بتوانیم این شناور را در پایان سال وارد سیستم کنیم.
سیدمرتضایی درباره ناوگان تحقیقاتی این موسسه گفت: در حال حاضر علاوه بر کشتی فردوس، که در آبهای دور از ساحل و عمیق جنوب کشور گشت ‎های تحقیقاتی انجام می ‎دهد، شناور کاوش را در استان خوزستان  داریم که برای گشت در آبهای نزدیک به ساحل مورد استفاده قرار می ‎گیرد علاوه بر این دو کشتی پژوهش 1 و پژوهش 2 در استان بوشهر ساخته شد و به بهره ‎برداری رسید.


وی درباره تجهیزات مورد استفاده موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در ناوگان تحقیقاتی، تصریح کرد: در حال حاضر از تجهیزاتی استفاده می ‎‏کنیم که همه آنها به ‌روز هستند مثلا برای اینکه ارتباط بین ذخایر ماهیان و تاثیر شاخص ‎های اکولوژیک را روی آنها داشته باشیم از دستگاهی به نام CTD استفاده می‎ کنیم که اکثر فاکتورهای مختلف را اندازه گیری می‎ کند.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: البته برای مدیریت ذخایر  تجهیزات به ‌روزتری از آنچه ما در اختیار داریم در جهان وجود دارد که اگر بتوانیم آنها را خریداری کنیم درصد خطای کمتری خواهیم داشت. 
وی با اشاره به اینکه گشت‌ های تحقیقاتی دریایی در شمال و جنوب کشور به صورت برنامه ‌ریزی شده انجام می ‌شود، گفت: بر اساس یک برنامه 140 روزه گشت‌ تحقیقاتی دریایی را در استان ‎های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام می‎ دهیم.
سیدمرتضایی با بیان اینکه آخرین گشت کشتی تحقیقاتی این موسسه در اردیبهشت انجام شد، اظهار کرد: این گشت‎ ها با دو هدف یافتن مناطق و منابع صید جدید و برآورد وضعیت ذخایر آبزیان به خصوص ماهیان اقتصادی که حدود 50 گونه هستند، انجام می ‎شود.
وی با بیان اینکه میزان تاثیر شاخص های اکولوژیک را بر توده و وضعیت آبزیان می سنجیم، خاطرنشان کرد: بر اساس نمونه برداری هایی که در این گشت‎ ها انجام می ‎شود وضعیت و توده ذخایر آبزیان را در آب ‎های سرزمینی پایش می‎ کنیم و با تمرکز روی آنها مشخص می شود که وضعیت گونه‎ های اقتصادی یا همان ماهی‎ های مهم مانند شوریده، حلوا سفید، حلوا سیاه، کپور و ... چگونه است.
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه سهم شاخص های اکولوژیک و فعالیت صیادان بر کاهش توده ماهیان اقتصادی بررسی می ‌شود، گفت: بر اساس نتایج به دست آمده میزان صید را برآورد و به سازمان شیلات ایران اعلام می ‎کنیم که این میزان صید در هر استانی با توجه به آبزیان موجود در آب‎ های آن استان تعیین می ‎شود.
لازم به ذکر است، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور عضو شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی ایران می باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: