تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۶۰۰
تعداد بازدید: ۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
میزان اورانیومی که از صخره‌ ها شسته می‌ شود و از طریق رودخانه‌ ها به دریا حمل می‌ شود، به اندازه‌ ای است که می‌ تواند ۲۵ برابر کل مصرف برق کنونی جهان را تأمین کند.
به گزارش مارین نیوز، هم اکنون بیش از ۴۳۰ نیروگاه هسته‌ ای در جهان فعال می‌ باشند که قادر به تولید بیش از ۳۲۲ هزار مگاوات توان الکتریکی هستند و انرژی برخی کشورها از برق هسته ‌ای تأمین می‌ شود. بالای ۷۰ درصد این نیروگاه‌ها در کشور فرانسه و بالای ۲۰ درصد آنها در کشور آمریکا قرار دارد. مقدار انرژی مصرفی در ایالات متحده که یک کشور صنعتی پیشرفته است، بین سال‌ های ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ با ضریبی حدود ۴۰ افزایش یافته است. این بدان معنی است که در طول این ۵۰ سال، مقدار مصرف انرژی تقریبا هر ۱۰ سال دو برابر شده است. با آنکه هنوز زغال سنگ و نفت وجود دارد، آشکار شده است که حتی با کوشش های بیشتر برای استفاده محتاطانه و صرفه جویانه از انرژی، باز هم منابع انرژی جدیدی لازم است، انرژی حاصل از شکافت هسته (و در دراز مدت، از همجوشی) می ‌تواند این نیاز را مرتفع سازد.
ماده‌ ای که به عنوان سوخت در راکتورهای هسته‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گیرد باید شکاف پذیر باشد یا به طریقی شکاف پذیر شود. ۲۳۵ U شکاف پذیر است ولی اغلب هسته ‌های اورانیوم در سوخت از انواع ۲۳۸ U است. این اورانیوم بر اثر واکنشهایی به ترتیب با تولید پرتوهای گاما و بتا به ۲۳۹ Pu تبدیل می‌ شود. پلوتونیوم هم مثل ۲۳۵ U شکافت پذیر است.
فلز طبیعی اورانیوم محتوی مقادیر بسیار کمی از آن است. فقط ۰٫۷ درصد باقیمانده درصد اورانیوم طبیعی شامل ۹۹٫۳ ‏درصد اورانیوم ۲۳۸ می باشد که فقط به وسیله نوترون های سریع شکسته می شود.‏ اورانیوم ۲۳۸ به طور بسیار موثری نوترون های کند با انرژی یک تا ده الکترون ولت را جذب می کند.
میزان اورانیومی که از صخره‌ ها شسته می‌ شود و از طریق رودخانه‌ ها به دریا حمل می‌ شود، به اندازه‌ ای است که می‌ تواند ۲۵ برابر کل مصرف برق کنونی جهان را تأمین کند. با استفاده از این نوع موضوع، راکتورهای زاینده ‌ای که بر اساس استخراج اورانیوم از آب دریاها راه اندازی شوند قادر خواهند بود تمام انرژی مورد نیاز بشر را برای همیشه تأمین کنند، بی آنکه قیمت برق به علت هزینه سوخت خام آن حتی به اندازه یک درصد هم افزایش یابد.
استفاده از انرژی شکافت هسته ‌ای که بر روی یک ماده قابل احتراق کانی که بصورت محدود پایه گذاری می ‌شود. برای سایر کشورها خطرات بسیار دارد در حال حاضر تولید الکتریسته با استفاده از شکافت هسته‌ ای کنترل شده به میزان زیادی توسعه یافته و مورد قبول واقع شده است. تولید انرژی هسته‌ ای در کشورهای توسعه یافته بخش مهمی از طرح انرژی ملی را تشکیل می ‌دهد. 

کاربردهای سوخت هسته ای
در راکتور هسته ای از این مواد جهت تامین انرژی گداخت هسته ای و شکافت هسته های سنگین استفاده می شود.‏
در نیروگاه هسته ای از این نوع سوخت جهت تولید انرژی هسته ای و راه اندازی ژنراتورها و موتورها و دیناموها استفاده می شود.‏
در صنایع نظامی کاربرد وسیعی داشته و در ساخت مهمات و تسلیحات پرقدرت از جمله انواع چاشنی ها، راکت ها، نارنجک ها، ‏زیر دریایی های هسته ای، سفینه های فضایی، موشک های دور برد و بمب های هسته ای استفاده فراوان می شود. 


برداشته شده از world nuclear association 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: