تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۶۰۸
تعداد بازدید: ۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال از وزیر نفت، گفت: چرا اکنون که ما در شرایط تحریمی هستیم باز هم از نیروهای جوان و متخصص استفاده نمی‌ شود، این جوانان که توانستند به انرژی هسته ‌ای دست پیدا کنند آیا نمی ‌توانند در بحث نفت موفق باشند؟
به گزارش مارین نیوز، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت، گفت: رهبر معظم انقلاب سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند تا وزیر و نماینده مجلس بهانه ای برای تفسیر سخنان ایشان نداشته باشند.
نادر قاضی پور با انتقاد از عدم استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت افزود: چرا سامانه تامین کالای الکترونیکی صنعت نفت ایجاد نمی شود، چرا سیستم کدینگ در صنعت نفت جهت تامین کالاها از خارج ایجاد شده و نفت کد جایگزین آن نمی شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت های داخلی در حال نابودی هستند، ادامه داد: وزارت نفت به دنبال چشم آبی ها و مو طلایی ها است و در حال حاضر که مجددا تحریم ها اعمال شده کارها به نیروهای جوان و جهادهای دانشگاهی سپرده نمی شود.
وی یادآور شد: در صنعت لوله سازی حوزه نفت و گاز چند شرکت فعالیت کرده و توانمندی های خود را نشان داده اند اما امروز حتی در مناقصه فاز 11 پارس جنوبی شرکت داده نشده اند.
قاضی پور با بیان اینکه چرا از شرکت های خارجی لوله خریداری می شود، افزود: مگر در قراردادهای جدید مقرر نشد که شرکت های خارجی که در ایران فعالیت می کنند یک شریک ایرانی داشته باشند.
نماینده مردم ارومیه ادامه داد: آیا کمیسیون صنایع و معادن که از کالای ایرانی حمایت کرده اشتباه می کند؟ چرا شرکت توتال باید برای ما تعیین تکلیف کند که چه شرکتی در مناقصه حضور داشته و یا حضور نداشته باشد.
وی خطاب به بیژن زنگنه اظهار داشت: تاریخ ذلتی را که وزارت نفت در دوران ریاست شما به کشور وارد کرده ثبت می کند و نام بدی از شما در تاریخ به جای می ماند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شرکت توتال اطلاعات ایران را به سرقت برده و سپس قرارداد را ترک کرد، افزود: آقای زنگنه با قرارداد کرسنت کشور را متحمل هزینه کرد و سبب شد که قرارداد انتقال گاز ایران به هند و پاکستان به سرانجامی نرسد.
وی با اشاره به اینکه وزیر نفت اظهار کرده بود که تا پایان سال 96، 10 قرارداد در حوزه نفتی با شرکت های خارجی منعقد می کند، ادامه داد: وزارت نفت فاز 11 پارس جنوبی را معطل توتال نگه داشت و با انتصاب ژنرال های نفتی در شرکت های داخلی صنعت نفت که می تواند در زمان تحریم ها به ما کمک کنند کشور را از این ظرفیت محروم کرد.
قاضی پور با بیان اینکه فرزندان بسیاری از کارشناسان وزارت نفت در شرکت های چند ملیتی در خارج از کشور همانند کشور انگلیس فعالیت می کنند، تصریح کرد: مهم ترین تجهیزات نفت از انگلیس خریداری می شود و شرکت های داخلی را رد صلاحیت می کنند که سفرهای خارجی این کارشناسان و فرزندان آن ها موید این موضوع است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه چرا وزارت نفت در حوزه پتروشیمی به دنبال چشم آبی ها است، افزود: چرا بازار میلیارد دلاری ایران در اختیار خارجی ها قرار می گیرد و شرکت های ایرانی را خود تحریمی می کنند.
وی ادامه داد: چرا اکنون که ما در شرایط تحریمی هستیم باز هم از نیروهای جوان و متخصص استفاده نمی‌شود، این جوانان که توانستند به انرژی هسته ‌ای دست پیدا کنند آیا نمی ‌توانند در بحث نفت موفق باشند؟
قاضی‌پور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید داخل و مقابله با واردات بی‌رویه کالا، گفت: در صنعت نفت چند شرکت توانایی فعالیت در لوله‌ سازی را به اثبات رساندند اما در مناقصه‌ ها شرکت داده نمی‌ شوند و به جای آن از شرکت ‌های خارجی لوله خرید می ‌شود. از طرف دیگر شاهدیم که همه چیز را معطل کردند تا تجار را وارد کشور کنند اما در نهایت توتال اطلاعات را از ما گرفت و رفت. تاریخ این اقدامات را فراموش نمی ‌کند و از آقای زنگنه نام بدی در تاریخ ثبت می‌ شود.
وی با طرح این پرسش که قرارداد بزرگ نفتی با کشورهای غربی چه شد؟، گفت: آقای وزیر شما کارکنان سابق را خانه ‌نشین کرده و یکسری نیروهای ناکارآمد را سر کار آوردید، شرکت ‌هایی که می‌ توانند در شرایط تحریم به ایران کمک کنند را به افراد ناکارآمد دادید، چه دشمنی با کشور دارید که این کارها را می‌ کنید. بر اساس اطلاعات ساده دستگاه‌ های امنیتی بسیاری از کارشناسان وزارت نفت و فرزندان آن‌ ها در کشورهای غربی به ویژه انگلیس مشغول تحصیل بوده و حتی واحد مسکونی دارند. شاید به همین دلیل است که بیشترین خرید تجهیزات وزارت نفت از انگلیس است. سفرهای سالانه کارشناسان و خانواده‌ های آن‌ ها نیز این موضوع را تایید می ‌کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «چرا سالانه هزاران میلیارد دلار به خارجی ‌ها می ‌دهید»، گفت: شما با اقداماتتان خود تحریمی می ‌کنید، امروز وزارت نفت خوار و ذلیل شده است که لازم است به این اقدامات رسیدگی شود.
قاضی ‌پور بعد از صحبت‌ های وزیر نفت، گفت: صحبت‌های وزیر نفت در حالی مطرح شد که شاهد اقدامات این وزارتخانه هستیم که نتیجه آن بیکار شدن بسیاری از جوانان و به نوعی خود تحریمی است. شما قرارداد می ‌بیندید که نتیجه آن را در این می ‌بینید که کشتی‌ ها پهلو گرفته ‌اند، تکلیف این قراردادها چه می‌شود.
وی با طرح این پرسش که نماینده وزیر نفت در جلسات خرید خارجی چه کسانی هستند؟، گفت: در شرایطی که باید از شرکت ‌های داخلی دانش ‌بنیان حمایت شود شاهدیم که حتی وزیر نفت اجازه نمی ‌دهد که این شرکت‌ ها و قرارگاه خاتم به وزارتخانه ‌شان نزدیک شوند. کار به جایی رسیده که شرکت‌ های خارجی تصمیم می ‌گیرند که کدام شرکت داخلی در مناقصات شرکت کند.
وی با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌ های خارجی در حوزه وزارت نفت، گفت: از برگزاری این نمایشگاه‌ ها جلوگیری کنید تا پول بیت ‌المال صرف تبلیغات شرکت‌ های خارجی نشود.
این نماینده مجلس با انتقاد مجدد از عدم توجه به تولید کنندگان داخلی، گفت: در حال حاضر ۱۴۰ شناور اجاره ‌ای خارجی وجود دارند که حتی آب و نان ‌شان را در ایران تهیه می ‌کنند و هیچ کارگر و مهندس ایرانی در این شناورها وجود ندارد.
وی با طرح این ادعا که زنگنه به دنبال غیرملی کردن صنعت نفت ایران است، بیان کرد: ما ۱۳۶ سال است که نفت خام می ‌فروشیم که ۳۰ سال از این مدت را آقای زنگنه وزیر بود، سوال این است که شما در این زمان چند پالایشگاه ساختید؟ قرار بود تا آخر سال ۹۵، ۱۴ میلیون بشکه بنزین صادر کنید اما امروز وارد کننده بنزین شده‌ ایم، این کار دقیقا مصداق استفاده از کالای خارجی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی باید با وحدت مقابل دشمنان بایستیم، افزود: به نظر می‌رسد چنین اهتمامی در وزارت نفت و زیر مجموعه آقای زنگنه وجود ندارد. ایشان چند بار به ما قول دادند و حتی دستور به زیرمجموعه‌ شان دادند اما انجام نمی ‌دهند، این باعث شده که هزاران کارگر در جایگاه ‌ها و پالایشگاه ‌ها بیکار شده و ورشکست شوند.


منبع: خانه ملت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: