تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۶۲۳
تعداد بازدید: ۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
بحران باب المندب قطعا به افزایش قیمت نفت خواهد انجامید، چرا که با افزایش فواصل، هزینه ‌های حمل و نقل سوخت نیز افزایش یافته و بازار جهانی را دچار تحولاتی خواهد کرد.
به گزارش مارین نیوز، تنگه باب ‌المندب در جنوب دریای سرخ، این دریا را به خلیج عدن و اقیانوس هند وصل می‌ کند. کشتی‌ هایی که از طرف اقیانوس هند می ‌آیند، پس از گذر از باب ‌المندب و عبور از طول دریای سرخ می ‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند. تنگه باب المندب میان دو کشور جیبوتی و یمن قرار دارد و دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس هند متصل می‌ کند. این تنگه یکی از مهمترین مسیرهای صادرات نفت تولید شده در غرب عربستان است.
حوثی‌ های یمن روز چهارشنبه اعلام کردند که یک «کشتی جنگی» سعودی را در دریای سرخ هدف حمله موشکی قرار دادند. در مقابل عربستان می ‌گوید که این کشتی یک نفت ‌کش بوده و خسارت جزئی به آن وارده شده است. 
عربستان در پی این حمله اعلام نمود، هدف حمله دو «کشتی نفتکش» بوده‌ است. به همین دلیل عربستان موقتا صادرات نفت از طریق تنگه باب المندب را متوقف کرد. در بیانیه وزارت انرژی عربستان آمده است که تا زمان برقراری امنیت در مسیر تردد کشتی ‌ها در تنگه باب المندب و روشن شدن وضعیت هیچ صادراتی از این طریق انجام نخواهد شد. 
خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان با انتشار بیانیه‌ ای گفت به دو نفتکش حمله شده و به یکی از آن‌ ها آسیب جزئی وارد شده است. دو نفتکش ادعایی متعلق به «گروه بحری» بوده و هر یک از آن ‌ها قابلیت حمل دو میلیون بشکه داشته ‌اند. 
یمنی‌ ها اما روایت دیگری دارند. نیروی دریایی یمن می ‌گوید این کشتی، کشتی نظامی الدمام بوده است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک، به نقل از مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی انصارالله از دستاورد نظامی بزرگ نیروی دریایی یمن تقدیر کرد. المشاط در تماس تلفنی با محمد الغماری رئیس ستاد کل نیروی دریایی ارتش یمن گفت: عملیات ویژه نیروی دریایی یمن علیه مواضع متجاوزان در بندر المخا از طریق دریا نقطه عطفی در مقابله با متجاوزان است. الدمام مدرنترین شناور نیروی دریای عربستان است که تاکنون از سوی انصارالله هدف قرار می‌ گیرد.
برخی تحلیلگران معتقدند این واکنش، عقب ‌نشینی عربستان از مواضع نظامی و حتی نفتی خود بوده است. این دیدگاه بر این اساس است که در پی کشیده ‌شدن اختلافات ایران و عربستان به عرصه تولید و فروش نفت، عربستان به دنبال افزایش سهم خود از بازار نفت و اختلال در روند کار ایران بود. 
گروهی نیز معتقدند، عربستان، به همین دلیل یا دلایل دیگر، فوراً اقدام به توقف انتقال نفت کرده است، تا با تشدید ابعاد اقتصادی و نفتی درگیری ‌های منطقه، کشورهای غربی خصوصاً آمریکا را مجبور به واکنش کند یا از نگاهی دیگر، بهانه لازم برای دخالت بیشتر را به آنها بدهد. این گروه از تحلیلگران معتقدند، عقب ‌نشینی فوری عربستان از برقراری امنیت این تنگه استراتژیک به هم ‌پیمانان و حامیان سعودی‌ ها این پیام را می ‌دهد که اگر به دلایل نظامی یا اقتصادی، مایل به فعالیت عربستان و انتقال نفت از این تنگه و دیگر تنگه‌ ها هستند، خود باید وارد عمل شوند.
بر اساس گزارش یک روزنامه انگلیسی «اکسپرس انگلیس»، این حمله درست در هفته ‌ای رخ داد که حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان اخیرا درباره مباحثی که پیرامون تهدید ایران به بستن تنگه هرمز مطرح شده، گفته بود: تنگه های زیادی داریم که تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا هم همتای ایرانی خود را خطاب قرار داد و گفت در صورت تهدید آمریکا با تبعات سنگینی مواجه خواهند شد. 
به نوشته سی ان بی سی، بحران باب المندب موجب ترس بیشتر از احتمال وقوع حوادث مشابه شده است. این امر قطعا به افزایش قیمت نفت خواهد انجامید. چرا که با افزایش فواصل، هزینه ‌های حمل و نقل سوخت نیز افزایش یافته و بازار جهانی را دچار تحولاتی خواهد کرد. روزانه ۵ میلیون بشکه نفت خام از تنگه باب المندب انتقال می ‌یابد.
توقف موقت صادرات نفت عربستان از تنگه باب ‌المندب موجب شد قیمت نفت برنت همچنان این هفته خود را با سود به پایان برساند.
قیمت پیش‌ خرید هر بشکه نفت خام برنت با ۲۵ سنت کاهش به ۷۴.۲۹ دلار رسید، در حالیکه این هفته خود را با ۱.۸ درصد سود به پایان رساند. این اولین هفته سود دهی برنت در ۴ هفته اخیر است.
قیمت پیش‌ خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌ سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۹۳ سنت افت کرد و در ۶۸.۶۹ دلار به کار خود پایان داد. دابلیوتی ‌آی چهارمین هفته متوالی افت را با کاهشی ۲.۸ درصدی به ثبت رساند. افت گسترده بازار سهام آمریکا در روز جمعه باعث شد قیمت ‌های نفت پایین بیاید.


تصاویر منتشر شده رسانه های خارجی از کشتی آسیب دیده 



هدف مارین نیوز گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: