تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۶۳۴
تعداد بازدید: ۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
با معرفی انواع فناوری ‌های جدید رباتیک، برخی از فناوری ‌های رباتیک صنعت حمل ‌و نقل نیز اخیراً خبرساز شده‌ اند که به آنها نگاهی می اندازیم؛ روزی خواهد رسید که ربات ‌ها چند شغل مهم را در دریا و ساحل انجام دهند.
به گزارش مارین نیوز، ماشین ‌ها ما را به سمت انقلاب صنعتی هدایت کرده ‌اند. دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، در مقایسه با چند دهه قبل، بسیار متفاوت است. اگرچه  نقایصی وجود دارد، واقعیت این است که ماشین زندگی ما را بهتر و ساده‌تر ساخته است. 
در این عصر جدید، رباتها یک بعد جدید به این جهان مدرن اضافه میکنند. در حال حاضر در سراسر جهان، صنایع بیشتر به سمت رباتیک کشیده شده است، این نشان دهنده آینده صنعت دارویی، جنگ، اقتصاد بهتر و رفاه است. حتی صنعت دریایی نیز رباتیک شده است. با معرفی انواع فنآوری های جدید رباتیک، روزی خواهد رسید که ربات ها چند شغل مهم را در دریا و ساحل انجام دهند.

برخی از فن آوری های رباتیک صنعت حمل و نقل دریایی که اخیرا خبر ساز شده اند:

ربات‌ های آتش‌ نشان
ربات‌ های مبارزه با آتش‌سوزی کشتی (SAFFiR) که توسط آزمایشگاه تحقیقات دریایی در همکاری با ویرجینیا تک  (Virginia Tech) و سایر دانشگاه‌های ایالات‌متحده توسعه‌یافته، یک ربات انسان نمای مستقل است که قادر به شناسایی و مهار آتش‌سوزی است. این ربات‌ها شانه‌به‌شانه با آتش‌نشان‌های انسانی با استفاده از حسگرهای پیشرفته کار می‌کنند. این ایده جایگزین انسان‌ها در آتش‌سوزی نیست، بلکه برای کمک به آن‌ها در عملیات آتش‌نشانی در کشتی‌ها است.
در صورت آتش‌سوزی در کشتی‌ها، این ربات‌ها وظایفی نظیر چرخاندن سوپاپ‌ها، برداشتن و کشیدن شلنگ‌های آتش و ریختن آب بر روی آتش را انجام می‌دهند.ازجملهٔ این فناوری‌ها می‌توان به بمب آتش‌نشانی اشاره کرد. ربات آتش‌نشانی دارای سیستم دید برای جستجوی بازماندگان است و می‌تواند تا دمای 500 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. همچنین مجهز به حسگر چندمنظوره برای جهت‌یابی پیشرفته در غلبه بر موانع و حفظ تعادل حتی در شرایط ناآرام دریا است. ربات‌ها می‌توانند به دستورات پاسخ دهند و بسته‌های حسگر آن، شامل سنسور دوربین و گاز است. دوربین IR و UV  کمک می‌کند تا از میان دود ببیند و کانون گرما را پیدا کند.
در چند ماه گذشته چندین آزمایش بر روی SAFFiR باهدف افزایش توانایی‌های آتش‌نشانی نیروی دریایی ایالات‌متحده انجام‌شده است. همچنین این ربات می‌تواند برای مقابله با آتش‌سوزی در کشتی‌های تجاری و سکوهای نفتی در آینده استفاده شود.

ربات‌ های تمیز کننده‌ بدنه 
با افزایش آگاهی، برای حمل‌ونقل سبز، از فن‌آوری‌هایی که به افزایش بهره‌وری سوخت و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن کمک می‌کنند، بیشتر استقبال می‌شود. تنظیم زبری بدنه با استفاده از ربات‌های تمیزکننده بدنه می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
تجمع موجودات دریایی بر روی  بدنه کشتی، که به آن رسوب زیستی نیز گفته می‌شود، سرعت کشتی را تا 10٪ کاهش می‌دهد. برای جبران سرعت، ممکن است کشتی مجبور به استفاده از حدود 40 درصد، سوخت بیشتر باشد. بعضی‌اوقات از پوشش‌های سمی برای جلوگیری از رسوبات زیستی استفاده می‌شود؛ اما این پوشش‌ها تهدیدی برای محیط‌زیست دریایی هستند. هال باگ (HullBUG) که یک ربات تمیزکننده بدنه است توسط کمپانی رباتیک دریایی (SeaRobotics) ساخته شد و اداره تحقیق نیروی دریایی ایالات‌متحده (ONR) بودجه آن را تأمین کرد.
هال باگ (Hull BUG) یک وسیله نقلیه اتوماتیک کوچک با وزن 30 تا 40 کیلوگرم است . این ماشین اتوماتیک از چهارچرخ استفاده می‌کند و خود را به  زیر کشتی‌ها وصل می‌کند، با استفاده از یک دستگاه مکنده موجب ایجاد پیچش بین خود و بدنه می‌شود و به آهستگی روی سطح بدنه می‌خزد و همواره آن را تمیز نگه می‌دارد. حسگرها، گذر از مانع، تمیز کردن مسیر و امکان جهت‌یابی را فراهم می‌کنند. به ربات اجازه می‌دهند که رسوبات زیستی را تشخیص دهد و سپس از برس چرخشی و یا جت آب برای پاک کردن این رسوبات استفاده می‌کنند .
سازندگان این ربات برآورد می‌کنند اگر این ربات‌ها به کار گرفته شوند، می‌توانند  بهره‌وری سوخت را 5درصد بهبود بخشند و در سراسر جهان سالانه 15 میلیارد دلار برای صنعت حمل‌ونقل صرفه‌جویی کنند، همچنین 1 میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای ناشی از ناوگان را کاهش دهند.
کمپانی کیلکراب (Keelcrab) اقدامات مشابهی را برای توسعه ربات‌های تمیزکننده بدنه انجام می‌دهد. محصول I-keelcrab یک ربات نیمه اتوماتیک با دوربینی با وضوح‌بالا (ip68) است و می‌تواند به‌وسیله گوشی هوشمند یا تبلت کنترل شود. Keelcrab-one یکی از ربات‌های زیرآبی است که می‌تواند با استفاده از کنترل از راه دور و با تصویر ویدئوی زنده هدایت شود.

ربات‌ های بازرس کشتی
از دیرباز برای نقشه‌برداران، بازرسی کشتی‌های باری (cargo ships)، برای اطمینان از نبود ترک‌خوردگی، خوردگی و یا هرگونه سایش و نیز انطباق آن با استانداردهای بالا اجرا می‌شود، یک کار وقت‌گیر است. علاوه بر این، آن‌ها مجبورند برای بالا رفتن از بدنه کشتی امنیت خود را به خطر بیندازند. ربات‌های بازرس کشتی نوعی فن‌آوری رباتیک است که می‌تواند به این فرایند کمک کند و در زمان و پول مالکان صرفه‌جویی کند، همچنین دقت و کیفیت این بازرسی‌های مهم را حفظ نماید.
یک تیم دانشجویی از دانشگاه ETH زوریخ (Zürich) و ZHdK  در همکاری با کمپانی بازرسی رباتیک آلستوم (Alstom Inspection Robotics)  ربات بازرس کشتی (SIR) که  سبک و کم‌هزینه است را ساخته است. نمونه اولیه آن می‌تواند تانک‌های بالاست را مشاهده کند و دسترسی به قطعات در کشتی‌های باری را آسان کند . چهارچرخ مغناطیسی و دو محور همپوشانی آن، SIR را قادر می‌سازد تا در برخورد با تیرها و سایر موانع ناخوشایند موجود در بالستیک کشتی حرکت کند. این ربات‌ها را می‌توان از طریق یک فرستنده بی‌سیم با تصویر ویدئویی زنده کنترل کرد و چهار حسگر تشخیص فاصله، با مادون‌قرمز آن در تشخیص لبه‌ها و موانع کمک می‌کند.
به‌طور مشابه، MINOAS (سیستم کمکی سنجش نیروی دریایی ) و INCAAS (بازرسی کشتی باقابلیت ایمنی پیشرفته ) پروژه‌هایی با بودجه اتحادیه اروپا هستند که هدف آن حمایت از فرآیند بازرسی کشتی‌های بزرگ دریایی با استفاده از سیستم رباتیک است .
علاوه بر این ، اسمارت بوت (SmartBot) بر روی پروژه‌ای به نام روبوشیپ (ROBOSHIP) کار می‌کند که هدف از آن ایجاد یک سیستم با چند حسگر هوشمند برای بازرسی و تعمیر مخازن تعادل آب در کشتی‌ها است . همچنین کمپانی Bluefin Robotics ، ربات زیرآب (HAUV) را برای نیروی دریایی ایالات‌متحده به‌منظور اجرای بازرسی بدنه کشتی و به دست آوردن پوشش ردیاب صوتی کامل طراحی کرده است. این کمپانی هم‌اکنون درحال‌توسعه این ربات است تا در رقابت‌های تجاری شرکت کند.

ربات‌ های مقابله با دزدی دریایی 
 Recon Scout throwbot که توسط کمپانی رکن رباتیکس (Recon Robotics) تولید می‌شود، یک ربات ضد سرقت است که علیه دزدی دریایی مبارزه می‌کند.
این ربات به‌اندازه دمبل است و می‌تواند در عرض 5 ثانیه از توپ شلیک شود و تا 120 فوت ارتفاع داشته باشد . چرخ‌های مغناطیسی این ربات کمک می‌کنند قبل از رسیدن به عرشه کشتی روی بدنه کشتی به آهستگی بخزد. او می‌تواند با دسته کنترل از مرکز فرماندهی نزدیک هدایت شود. این ربات‌ها می‌توانند فعالیت‌های دزدان دریایی را با دوربین‌هایی که حتی در تاریکی با استفاده از مادون‌قرمز قادر به دیدن هستند، نظارت کنند. سازنده قصد دارد به‌سرعت سیستمی را برای استقرار ربات مارسوپیل (marsupial robot) ایجاد کند که این توانایی را به ربات بدهد تا به ربات‌های کوچک‌تر تقسیم شود. اطلاعاتی که از زمان دقیق حادثه می‌دهد به تیم نیروی دریایی کمک می‌کند تا وضعیت را ارزیابی کرده و مطابق آن عمل کند. به‌تازگی، سازنده، قراردادی را برای تحویل بسته میکرو ربات Recon Scout XT throwable  به جهت کمک به نیروی دریایی ایالات‌متحده بسته است.

دستگاه‌ های هوشمند 
اخیراً، کمپانی رولز رویس (Rolls-Royce) طرح‌های کشتی‌ باری کنترل از راه دور را به نمایش می‌گذارد. اگرچه برخی از متخصصان تردید دارند که این ایده را به واقعیت تبدیل کنند، تولیدکننده ادعا می‌کند که این کار را ظرف یک دهه با استفاده از فن‌آوری‌های مدرن انجام می‌دهد. اولین کشتی باری کنترل از راه دور که ایده آن را کمپانی رولز رویس (Rolls-Royce) داده است، سیستمی از یک کشتی بدون خدمه است و از ساحل کنترل می‌شود . پروژه تحقیقاتی به نام MUNIN - ناوبری دریایی بدون سرنشین از طریق اطلاعات داخل شبکه -به‌وسیله کمیسیون اروپا، باهدف توسعه و آزمایش این کشتی رباتیک پشتیبانی شده است.
علاوه بر این، یک وسیله نقلیه شناور بدون سرنشین (USV) به‌وسیله نیروی دریایی ایالات‌متحده برای حرکت در سراسر اقیانوس به‌منظور شناسایی معادن با استفاده از فن‌آوری‌های مغناطیسی و صوتی  (UISS) ساخته‌شده است. انتظار می‌رود UISS تا سال 2017 ناوگان نیروی دریایی ایالات‌متحده را در اختیار داشته باشد. کشتی‌های رباتیک بدون سرنشین می‌توانند در مبارزه با دزدی دریایی همچنین برای تحقیقات صورت گرفته کمک کنند.
رباتیک در صنعت دریایی می‌تواند در انجام بسیاری از وظایف مهم با بازدهی و ایمنی بیشتر کمک کند. این در حالی است که این موضوع بر فرصت‌ های شغلی که در برخی از نقاط جهان دچار ضعف شده تأثیری ندارد. هرچند ربات‌ها می‌توانند در بسیاری از مشاغل حیاتی کمک کنند، برای آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود که تجربه , دانش و مهارت‌هایی که دریانوردان با خود به دریا می‌برند را داشته باشند. توازن سالم بین رباتیک و تلاش‌های دریانوردان، کلید افزایش کیفیت و ایمنی کار کشتی و به نفع کل صنعت است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: