تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۶۳۷
تعداد بازدید: ۱۸۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
دریا از نعمت های بزرگ خدا و منبعی مهم برای ادامه حیات انسان ها و همه موجودات روی زمین است و با توجه به نقش قابل انکار آن در اقتصاد، اشتغال و زندگی امروز مردم دنیا، توجه به آن ضروری بوده و باید آن را دریابیم و سهم خود را از آن بگیریم.
مارین نیوز- به خوبی می دانیم که بخش قابل توجهی از کره زمین را دریاها و اقیانوس ها تشکیل می دهند و نخستین جوانه حیات بشر در دریاها آشکار شده است و خداوند نیز در قرآن دریاها را منبع بسیار مهم حیات و زندگی دانسته و سه فایده مهم این نعمت بزرگ الهی را تامین گوشت مورد نیاز انسان ها که بدون زحمتِ پرورش به دست می آید، وجود مواد زینتی که از اعماق دریاها استخراج می شود و به حرکت در آوردن شناورها و کشتی ها که به منظور انتقال انسان ها و امور دیگر است، برشمرده است.
در واقع منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با نیازمندی ها، توانایی ها و فرهنگ آن ها دارد و هدف اقتصادی، سیاسی و نظامی را دنبال می کند که موفقیت در هر یک از این هدف ها، بستگی به میزان به کارگیری نیروی انسانی توانا و استفاده از ابزار و تجهیزات دارد و مدیریت کارآمد این منابع در هر کشوری، آن را به یکی از قدرت های دریایی تبدیل می کند.
ایران نیز در عرصه سواحل، بنادر و حوزه دریا دارای ظرفیت‌ های خارق ‌العاده‌ای است که می توان در این زمینه به شیلات و آبزی پروری، صید و صیادی، گردشگری دریایی، صنایع دریایی، تجارت دریایی و غیره اشاره کرد که تا حدودی این فعالیت ها صورت گرفته اما باید بتوان سایر ظرفیت های مغفول را در این زمینه شناسایی و برای شکوفا ساختن آن ها تلاش کرد.
کشور ما ایران دارای خط ساحلی طولانی در شمال و جنوب کشور به طول 5 هزار و 800 کیلومتر و مرز آبی 2 هزار و 700 کیلومتر در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و هم چنین 16 استان مرزی است که به لحاظ نظامی و سیاسی به برکت اقتدار نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، بر دریا مسلط است.
اما ایران همچنان از یک غفلت تاریخی نسبت به دریا رنج می برد و به لحاظ اقتصادی و گردشگری و تفریحی سهم اندکی از این نعمت بزرگ داریم و بهره برداری اصولی و علمی از همه داشته ها و نعمت های دریا با ملاحظه های زیست محیطی که کمترین آسیب به آن وارد شود، تسلط کامل نداریم.
هرمزگان نیز با وجود دارا بودن یک هزار و 400 کیلومتر مرز آبی و 14جزیره مهم و حساس و با داشتن دریای طولانی و متصل به خلیج فارس نتوانسته از داشته های خدادادی که همان ساحلی بودن و جزیره های متعدد بوده، آن چنان که باید از این نعمت الهی استفاده کند و همواره به نگرانی از کاهش ذخیره های دریایی سخن گفته می شود. 
با توجه به مناسب بودن محصولات دریایی و قیمت آن ها در سبد غذایی مردم، می توان علاوه بر آبزی پروری از ظرفیت استخرهای کنار ساحل در خود دریای بی کران استان هرمزگان از جاسک تا پارسیان، بکار گرفت که این امر می تواند منبع درآمدی زیادی را به همراه داشته باشد. 
اما در سال های اخیر آب های هرمزگان علاوه بر مشکل ریختن سوخت در دریا با مشکل ورود فاضلاب و آلاینده های زیست محیطی، صیدهای بی رویه آبزیان و پدیده های سخت همچون کشند قرمز روبرو بوده که گونه های دریایی و اشتغال صیادان را تهدید می کند و نگرانی جدی در این زمینه ایجاد کرده است.
با استفاده از اقتصاد دریا پایه، توسعه زیرساخت های دریایی و بندری و رونق معیشت ساحل نشینان که از مهم ترین سیاست های مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید در حوزه دریایی بوده می توان بر مشکلات اقتصادی کشور غلبه کرد که این کار نیاز به پیگیری جدی از سوی متولیان امر دارد.
هم چنین می توان با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور، از صنعت عظیم دریانوردی که شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور است، در جهت ایجاد توسعه و گردشگری دریایی، توسعه صید و صیادی، پرورش و صادرات آبزیان و شیرین سازی آب دریا استفاده کرد و با ایجاد سرمایه گذاری، اشتغال و درآمدزایی در این حوزه، سهم خود را از این نعمت بی کران خدادادی گرفت.


رقیه غلامی زاده


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
آقای کاپیتان باقری‌نژاد، هدف از ایجاد شرکت آماد دریای خزر چیست؟ شرکت آماد دریای خزر یا (Khazar Sea Logistics Company) یک شرکت لجستیکی است که در منطقه آزاد انزلی ثبت شده است، ۴۹ درصد سهام آن متعلق به وزارت حمل و نقل یا ریلی دولت قزاقستان است و ۵۱ درصد متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. شرکت‌های اقماری گروه هستند که کشتیرانی دریای خزر یکی از سهامدارانی است که در هیات مدیره هم عضویت دارد. شرکت حمل و نقل ترکیبی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت جنوب خط کشتیرانی ایران هم از سهامداران طرف ایران در این شرکت هستند. هدف از ایجاد این شرکت این بود
سلام . این فرمایشات مدیر عامل محترم کشتیرانی دریای خزر است که گاهی خصوصی میشود و گاهی دولتی خانم غلامی زاده ما ((بخش خصوصی )) می خواهد سهم خود را از دریا بگیرد ولی به گفته آقای طیب نیا (یادش بخیر ) مگر بخش خصولتی می گذارد ساحل نشینان و خصوصا آنانی که در کنار تالاب زندگی می کنند یک پرنده را خوب می شناسند که در شمال کشور به آن پرنده آب قنبول (مرغ ماهی خوار ) می گویند اصلا نمی گذارند یک ماهی نصیب ساحل نشینان شود . جالب تر آنکه این پرنده مهاجر است ولی وقتی این پرنده به آب های شمال میرسد اینقدر فراوانی نعمت می بیند که می شود پرنده بومی منطقه و ارتزاق جماعت بومی را می خورد و سپس با فریاد تمام منطقه را از تنها خوری خود آگاه می سازد و مستانه فریاد می زند منم و دیگر هیچ کس .
نمیدانم این همه تنگه وجود دارد چرا تنگه شمال به شرق و چرا بخش خصولتی ؟
آقای طیب نیا شیری که از مادرت خوردی حلالت باشد . که ماموریت . سفر خارجی . اضافه کاری . فاکتور . نمایندگی . اسکله و هوا دریا و شمال همیشه سبز .
و در این بازار وانفسا که کسی کسی را نمی شناسد اینجا بعضی از مدیران خود را منتصب به علما و انقلابیون می دانند و جالب آن است یک بار دائی آنها می شود هاشمی . یک بار میشود شاهرودی . یک بار دو نفر راجمع می کنند که بشود یک نفر که آخرش معلوم می شود مادرش اصولا برادر نداشته که دائی او بشود . برای صادرات دلار یا معادل نرخ روز مبلغ را ریالی میگیرند و می گویند خصوصی هستند و برای واردات دلار 4200 می گیرند و می گویند دولتی هستند . خلاصه برای خودشان آفتاب پرستی هستند . و ما هک فعلا کاری نداریم ولـــــــی فرامــــــــــــوششششششش نمی کنیم . و اینجا است که به تقلید از سردار بلند بالای کشور سردار سلیمانی به آنها می گوییم طرف شما حمایت تولید . دولت و نظام نیست شما با ما طرف هستید بخش خصوصی کشور جمهوری اسلامی ایران و ما شما را فراموش نمی کنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: