تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۶۴۴
تعداد بازدید: ۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) از سفیدشدگی حجم وسیعی از آبسنگهای مرجانی خلیج چابهار خبر داد و گفت: در بازدید اخیر پژوهشگران این مرکز از آبسنگهای مرجانی خلیج چابهار، حجم وسیعی از سفیدشدگی در مرجان های سخت این منطقه ثبت گردید.
به گزارش مارین نیوز، رئیس مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) در این باره گفت: پیرو اعلام وضعیت قرمز هشدار جهانی مبنی بر افزایش دمای آب و احتمال سفیدشدگی مرجان ها، تیم کارشناسان و غواصان مرکز در اوایل مرداد سال جاری به خلیج چابهار اعزام  گردید و پس از تحقیقات به عمل آمده، میزان سفید شدگی انواع گونه های مرجان توده ای (مثل گونه های متعلق به جنس Favia و Cyphastrea) قریب به 100 درصد و در گونه های متعلق به جنس Acropora بین 10 الی 50 درصد برآورد و ثبت گردید.
امیر قاضی لو با بیان این که در زمان بررسی، اغلب مرجان های Acropora موجود در منطقه در حالت رنگ پریدگی بوده و دمای آب بیش از 30 درجه ثبت گردید، تصریح کرد: در صورت تداوم موج گرما نرخ سفیدشدگی این مرجان ها افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه افزود: در این تحقیقات میدانی کمترین میزان سفید شدگی (کمتر از 5 درصد) در مرجان های متعلق به جنس Pocillopora مشاهده و گزارش شد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خاطرنشان کرد: بر اساس هشدار جهانی افزایش دمای آب به حدی زیاد است که احتمالا منجر به سفید شدگی آبسنگهای مرجانی خواهد شد و این افزایش بیش از حد دما خارج  از تحمل مرجان هاست. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: