تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۶۶۹
تعداد بازدید: ۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
یکی از تحلیل‌ گران سیاسی جمهوری آذربایجان در رابطه با اجلاس آتی سران کشورهای خزر که در تاریخ 12 آگوست 21 مرداد ماه برگزار می شود مواردی را اظهار نمود.
به گزارش مارین نیوز، در حال حاضر مذاکرات در خصوص کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به پایان رسیده است و سند نهایی در نشست آکتائو تصویب خواهد شد. 
به گفته یکی از تحلیل‌ گران سیاسی جمهوری آذربایجان، پس از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر میان کشورهای حوزه خزر مناسبات اقتصادی جدیدی میان آنها ایجاد خواهد شد. 
ایلگار ولی ‌زاده طی مصاحبه‌ ای با پایگاه خبری "شرق" گفته است، تشکیل یک چارچوب حقوقی برای وضعیت دریای خزر نقش کلیدی و اساسی در تقویت روابط اقتصادی میان کشورهای این حوزه ایفا خواهد کرد. همچنین در این پیش‌نویس می‌توان در خصوص توسعه زیرساخت‌های بندری و دریایی کشورهای خزر و منطقه صحبت کرد.
او اذعان داشت: اخیرا در تمام کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، تاسیس بنادر جدید و مناطق آزاد اقتصادی نیز ایجاد شده است. امضای این کنوانسیون شرایط مناسبی برای توسعه بیشتر حوزه‌ها و مناطق آزاد تجاری ایجاد خواهد کرد.
این تحلیل‌ گر سیاسی معتقد است، کنوانسیون در رابطه با وضعیت حقوقی دریای خزر تا حد و درجه معینی گام‌های تاخیر برداشته است. با در نظر گرفتن توسعه همه کشورها و نیز با اجرای کنوانسیون، رشد اقتصادی بیشتری را شاهد خواهیم بود. زیرساخت های اقتصادی در حوزه دریای خزر روابط حمل و نقل و ارتباطات میان کشورها را تقویت خواهد کرد.

خاطر نشان می ‌شود، نشست دیپلمات‌های ارشد کشورهای حوزه دریای خزر قرار است در تاریخ 11 آگوست (20 مردادماه) در بندر «اکتائو» قزاقستان برگزار شود. این نشست قرار است پیش از پنجمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر که با حضور رهبران روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ایران و ترکمنستان برای روز 12 آگوست (21 مردادماه) برنامه ریزی شده، برگزار شود.


ترجمه، قاسم عزیزی 
منبع: Sherg.az


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: