تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۰۲
تعداد بازدید: ۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با تاکید بر تدوین نقشه راه فناوری‌ های دریایی کشور، گفت: قطعا در این سند یکسری ابزارها، منابع مالی و ارتباطات بین سازمان‌ های مختلف دیده شده و تعاملاتی دارند که می ‌تواند بستر خوبی را برای رشد و توسعه شرکت ‌های دانش‌بنیان فراهم کند.
به گزارش مارین نیوز، رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌های ایران در حوزه دریا، اظهار داشت: دو کریدور شمال و جنوب که مسیر مواصلاتی شمال و جنوب و همچنین آسیا میانه است که در بحث ترانزیت ما قطعا مزیت خیلی خاص و خوبی داریم و نیز در بحث حوزه نفت و گاز در هر دو حوزه هم دریای خزر و هم خلیج فارس ما مزیت داریم.
علی ‌‌فتی با تاکید بر این مزیت ویژه برای استان هرمزگان عنوان کرد: مزیت ویژه استان هرمزگان واقع شدن در تنگه هرمز و همچنین خلیج‌فارس است که 95 درصد حمل‌ونقل کانتینری کشور از همین منطقه است که شاهراه حمل ‌و نقل مواد نفتی و پتروشیمی این‌ها هستند لذا بسیار موقعیت ویژه و خوبی است.
وی اظهار کرد: خلیج ‌فارس یک اکوسیستم ویژه‌ای دارد. برخی از جانوران و گیاهانی که زندگی می‌کنند خاص این منطقه هستند که این می‌طلبد که سرمایه‌گذاری و همچنین نگاه ویژه بر این منطقه باشد.

توسعه فناوری‌ های دریایی اهمیت و ضرورت دارد
فتی با اشاره به اصول توسعه کشورها تصریح کرد: در خیلی از کشورها اصول توسعه بر این مبنا استوار است که یا از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بومی خود استفاده می‌کنند و یا ظرفیت‌سازی می‌کنند.
وی ادامه داد: قطعا اگر از ظرفیت‌های بومی استفاده شود هزینه‌های آن به مراتب کمتر خواهد بود چرا که مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه است که خوشبختانه استان هرمزگان در موقعیت ممتاز و ویژه‌ای قرار دارد که قبلا توضیح داده شد.
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه استفاده از فرصت دریا جهت توسعه ضروری و نیاز است به نقل از افرادی اسناد توسعه استان هرمزگان را تنظیم کرده‌اند خاطرنشان کرد: استان هرمزگان، استان دریایی است. یعنی اینکه ما می‌توانیم در بحث‌های مختلف شیلات و آبزی‌پروری، پرورش جلبک، ترانزیت، حمل‌ونقل دریایی و نیز گردشگری دریایی فعال باشیم.
فتی ابراز کرد: نمی‌توانیم بندری را در دنیا نام ببریم که به لحاظ اقتصادی ضعیف باشد! هر کجای دنیا را نگاه کنیم، شهرهای بندری به لحاظ اقتصادی شاخص‌های خوبی دارد و چند پله از استان‌های همجوارش بالاتر است.پس این ضرورت توجه کشور و نظام جهت استفاده از فرصت و مزیت دریا و توسعه فناوری‌های دریایی است.

رشد شرکت‌ های دانش‌ بنیان دریایی بر توسعه اقتصادی کشور موثر است
مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان همان‌طور که از نامش پیداست شرکت‌هایی هستند که مبتنی بر فناوری و توسعه تکنولوژی کار می‌کنند تصریح کرد: فرض کنی برای مثال شما در حوزه صید آبزیان اگر بخواهید با همان فناوری‌ها و دانش بومی خودتان کار کنیدزقطعا نمی‌توانید آن راندمان و بهره‌وری را که در صید لازم هست داشته باشید. پس اکنون نیاز است که ما روی بیاوریم به سمت تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های جدیدی که در واقع وجود دارد مثلا پرورش ماهی در قفس و خیلی چیزهای دیگر که می‌توان از آن استفاده کرد.
وی با تاکید بر شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه استان و توسعه استان‌های دریامحور قطعا امری ضروری است.
 فتی با اشاره بر تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور بیان کرد: قطعا در این سند یکسری ابزارها دیده شده، یکسری منابع مالی دیده شده، یکسری ارتباطات بین سازمان‌های مختلف دیده شده و تعاملاتی که این‌ها دارند، در هر صورت این‌ها می‌تواند بستر خوبی را برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

برنامه پارک علم و فناوری دریامحور است
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان بیان کرد:  از آنجایی که ما در استان هرمزگان زندگی می‌کنیم و در این استان قرار است کار فناوری و توسعه را انجام دهیم، چندین سال است که به فکر فعالیت در حوزه دریا هستیم.
وی تصریح کرد: تقریبا یک سال پیش ما مرکز رشدی را تحت عنوان مرکز رشد فناوری‌های دریایی تاسیس کردیم که این مرکز رشد چندین ضلع دارد که هر ضلع چند حوزه تخصصی را در برمی‌گیرد. یک ضلع آن به صنایع دریایی و کشتی‌سازی که به هر حال شامل تمام موارد مربوط به ساخت کشتی می‌شود. یک حوزه مربوط می‌شود به حوزه آبزی‌پروری و پرورش جلبک و یک حوزه هم کشاورزی مبتنی بر آب شور هست که باز به دریا مربوط می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد.
فتی با بیان اینکه این مرکز رشد در مرحله تفاهم‌نامه با ارگان‌ها و سازمان‌های دریایی که با همکاری دارند قرار دارد ابراز کرد: از جمله این ارگان‌ها پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس، سازمان بنادر و دریانوردی و نیز کشتی‌سازی بندرعباس که پیگیر اختصاص فضا به این مجموعه هستیم و خوشبختانه تا کنون به نظر می‌آید که 15 شرکت هم در این حوزده داشته باشیم که به طور فعال دارند کار می‌کنند.
این مسئول ادامه داد: این مرکز رشد از اولویت‌های ما است که باید با همکاری شرکای پارک که به هر حال در این نقش درگیر هستند این کار را انجام دهیم تا بتوانیم یک اکوسیستم خوب را برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

نقش پارک‌ های علم و فناوری در توسعه علوم دریا غیرقابل انکار است
فتی با بیان اینکه قطعا جای توسعه فناوری و انتقال فناوری در پارک‌های علم‌وفناوری است تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری همیشه پل ارتباطس خوبی بین دانشگاه و صنعت بوده‌اند یعنی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این پارک‌ها ایده‌های خودشان را به محصول تبدیل می‌کنند و پارک‌ها با دادن تسهیلات و امکاتی که در اختیارشان می‌گذارد از این‌ها حمایت می‌کنند تا افراد بتوانند این محصولات را به جامعه معرفی کنند که البته دولت‌ها همواره در همه جای دنیا این ریسک رو متقبل می‌شوند.

در پارک علم و فناوری اولویت اصلی ما دریا است
مدیر پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه در این پارک، اولویت اصلی ما دریا است خاطرنشان کرد: دریا مزیت ما است و این مقوله‌ای است که ما آن را ثابت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: با حضور شرکت‌های مختلفی از پارک که خوشبختانه همگی در توسعه فناوری‌های دریا موفق بوده‌اند مانند توسعه کشت جلبک که الان در سیریک شرکت‌های ما دارند این کار را انجام می‌دهند و در قشم که پرورش خرچنگ برای صادرات را انجام می‌دهند، استخراج داروهای مختلف از جلبک و مواد دریایی و نیز ساخت صابون‌هایی که اساس آن‌ها محصولات دریایی مانند جلبک و یا این‌ها هستند.
فتی با بیان اینکه این‌ها همه نشان می‌دهد که پارک نگاه ویژه‌ای به حوزه دریا دارد اظهار کرد: در پارک هر شرکت، مجموعه یا هر کسی با یک ایده جدید در حوزه دریایی بیاید خارج از برنامه‌های پارک، حمایت ویژه‌ای از آن انجام می‌دهیم و حاضر هستیم تسهیلات ویژه‌ و بیشتری در اختیارش قرار دهیم که بتواند برنامه خودش را جلو ببرد. که البته به طور خاص جزایر برای ما خیلی مهم است مثل جزیره هرمز که منطقه بکری هست و موقعیت خیلی خوبی دارد. از این رو در جزایر مختلف ما خیلی راغب به این کار هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: