تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۱۲
تعداد بازدید: ۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
رییس واحد بهره ‌برداری NGL منطقه سیری گفت: همکاران ما در این سال‌ ها در جهت خدمت به کشور و صیانت از صنعت نفت همه تلاش و کوشش خود را به کار گرفته و برای در سرویس نگه داشتن پالایشگاه از هیچ خدمتی کوتاهی نمی‌ کنند.
به گزارش مارین نیوز، پالایشگاهNGL سیری وظیفه دریافت و جمع آوری گازهای همراه نفت سکوهای نصر، ایلام و بخش‌ های فرآورش کارخانه بهره ‌برداری خشکی منطقه را بر عهده دارد. این گازها پس از دریافت، تبدیل به محصولات گاز خشک، پروپان، بوتان، پنتان و نفتا شده و از طریق اسکله گازی سیری برای صادرات فرستاده می‌ شود. در این ارتباط جهت آشنایی با فرآیند انجام فعالیت‌ های روزمره و در جریان قرار گرفتن تلاش‌ ها و خلاقیت کارکنان این واحد، گفتگو انجام گرفته روابط عمومی منطقه سیری با سید محسن ثریا رییس واحد بهره ‌برداری NGL منطقه سیری را می خوانید. 
  
جناب آقای مهندس، لطفاً در ارتباط با فعالیت‌ هایی که اخیراً در واحد  NGL سیری توسط همکاران انجام شده توضیح دهید؟
پس از دوره‌ای که خوراک پالایشگاه به دلیل محدودیت‌ هایی که روی چاه‌ های ایلام به‌ وجود آمد، دبی آن کاهش پیدا کرد و از سرویس خارج شد مسئولان پالایشگاه و مجموعه بهره‌ برداری با اتفاق نظر جمعی تصمیم گرفتند پالایشگاه را با همین میزان خوراک موجود در منطقه که از سکوی ایلام دریافت می‌ شود راه‌ اندازی نمایند. به همین منظور با انجام تغییراتی که در واحد نم‌ زدایی انجام شد توانستیم پالایشگاه را از اواخر سال 96 در سرویس قرار دهیم.
 
با توجه به محدودیت‌ ها و مشکلات موجود، چه اقداماتی در واحد NGL انجام شده است؟
بخش دیگری از فعالیت‌ های همکاران به سال‌ های پیش که اصلاحاتی بر روی برج‌ های دیبوتانایزر و دیپنتا‌نایزر انجام و منجر به تولید پنتان شد همینطور بهبود فلوریت و کیفیت بوتان و پروپان بر‌ می‌ گردد. ضمن اینکه توانستیم BOG های مخازن پنتان و بوتان را هم راه‌ اندازی کنیم که در زمان پیمانکار وقت پروژه اتفاق نیفتاده بود.
 
برای جلوگیری از افت فشار گاز چه کارهایی انجام شد؟
برای اینکه فلوریت گاز که مصرف سوخت توربین‌ های تانکفارم می‌ شود را به صورت کامل دریافت و به واحد NGL برسانیم باید فشار خروجی گاز NGL که به سمت کیش و تانک‌ فارم است را ثابت نگه داریم تا در سیستم سوخت گاز تانک‌ فارم به مشکل برخورد نکنیم و موجب شات‌دان (SHUTDOWN) نشود. به همین منظور تغییراتی را در واحد نم‌ زدایی دادیم که یک خط لوله 6 اینچ با تجهیزات مورد نیاز طراحی و با کمک دیگر همکاران واحد NGL و واحدهای مهندسی منطقه، طراحی خط لوله، شیرها و اتصالات انجام و به مرحله اجرا درآمد.
خرید اقلام مورد نیاز توسط پیمانکار مربوطه انجام و نصب آنها توسط همکاران واحد تعمیرات و دیگر واحدها انجام گرفت. پس از نصب خط لوله نیاز به انجام هیدروتست داشت که با نظارت همکاران واحد بازرسی فنی انجام گرفت و در نهایت با ایمنی کامل خط لوله به بهره‌ برداری رسید. در حال حاضر این خط لوله در سرویس است و باعث شده هنگامی که در واحد نم‌ زدایی بسترها از حالت جذب به حالت احیاء وارد می‌ شوند (پیشتر گاز فلر  شده و باعث افت فشار گاز در لاین خروجی می‌ شد) و در حال حاضر با این خط لوله، گاز را به خط لوله کیش منتقل و عملاً از افت فشار گاز در خط لوله جلوگیری می‌ شود. این امر باعث شده فشار در خط لوله به سمت کیش و تانک‌ فارم ثابت مانده و خوشبختانه تا‌کنون افت فشار گاز در سیستم نداشته و توانسته ‌ایم سیستم را کاملاً کنترل کرده و از ایجاد شات ‌دان جلوگیری نماییم.
 
با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌ها و مشکلات در تامین قطعات و لوازم، انجام امور جاری چگونه برنامه ‌ریزی و اجرا می ‌شود؟
همانگونه که اطلاع دارید برای پالایشگاه از ابتدا قرار بود قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز تهیه شود که متاسفانه این امر انجام نگرفت و به همین دلیل در حال حاضر با کمبود قطعات و لوازم مواجه هستیم. همچنین قطعات و تجهیزات فرسوده که در اثر فعالیت پالایشگاه ایجاد می ‌شوند نیازمند جایگزینی هستند، که بخشی از آن به صورت آماده توسط پیمانکار حاضر تامین می ‌شود و در این زمینه همکاران ما در واحدهای تعمیرات و بهره ‌برداری تلاش مضاعفی را انجام می ‌دهند تا بتوانند قطعات مورد نیاز را به موقع تامین و تهیه نمایند.
برای برخی دیگر که قطعه در بازار موجود نیست باید وارد فرایند ساخت قطعه توسط سازندگان داخلی شویم. بدین منظور با توجه به تحریم‌ های موجود ابتدا شرکت‌ های سازنده داخلی توسط همکاران واحد تعمیرات شناسایی و معرفی شده سپس نمونه به همراه مدارک مورد نیاز برای ساخت فرستاده شده و نمونه پس از آماده شدن جهت تست و تایید به منطقه فرستاده و در محل مربوطه نصب و مورد استفاده قرار گرفته و در صورت تایید، مراحل تکمیلی آن انجام می‌ گردد.
خوشبختانه در بیشتر مواقع قطعات ساخته شده از کیفیت خوبی برخوردار بوده و توانسته‌ ایم از این طریق پالایشگاه را فعال و خط تولید را حفظ نماییم. برخی مواقع هم ممکن است قطعات از کیفیت لازم برخوردار نباشد و مشکلاتی پیش بیاید که ناچاریم قطعه را دوباره برای اصلاح به سازنده بازگردانیم و یا اینکه برای ساخت مجدد آن قطعه به سازنده دیگری مراجعه نماییم.
در این چالش ‌هایی که وجود دارد پس از تبادل ‌نظر با همکاران بخش‌ های فنی و مهندسی و مشاوره و رایزنی‌ هایی که با مسئولان بخش‌ های مختلف منطقه انجام می‌ دهیم، به ما کمک می ‌کند بهترین راه را انتخاب کنیم که هم سریعتر به مقصود برسیم و هم کم‌ هزینه ‌ترین مسیر را طی کنیم، به همین جهت نیاز به تلاش زیادی دارد. همکاران ما در این سال‌ ها بسیار درگیر این مسائل بوده و هستند و در جهت خدمت به کشور و صیانت از صنعت نفت همه تلاش و کوشش خود را به کار گرفته و برای در سرویس نگه داشتن پالایشگاه از هیچ خدمتی کوتاهی نمی‌ کنند.
 
برنامه‌ های آینده در واحد NGL سیری چیست؟
در آینده برنامه‌ های دیگری از جمله راه‌ اندازی واحد شیرین‌ سازی برای پالایشگاه داریم، که بخشی از کار را انجام دادیم، عملیات چربی‌ زدایی (DEGREASING) روی این سیستم انجام شده، یک سری از تجهیزات که فرسوده شده بودند را تهیه و نصب کردیم و برخی از آنها نیز آماده نصب بوده و مقدمات کار برای راه‌ اندازی در حال فراهم شدن است.
همچنین پمپ‌ های آمین که پیش از این شرکت OICO نتوانست راه‌ اندازی کند، پس از اینکه پالایشگاه را تحویل گرفتیم با کمک سایر شرکت‌ های تابعه نفت تعمیر و راه‌ اندازی کردیم و در حال حاضر یکی از پمپ‌ ها نصب بوده و تست 72 ساعته در مورد آن انجام شده است که باید تست نهایی آن انجام شود. پس از راه‌ اندازی واحد شیرین‌ سازی، هم کیفیت محصول افزایش پیدا خواهد کرد هم اینکه بسیاری از مشکلاتی که در واحدهای زیردست واحد 11 وجود دارد مرتفع خواهد شد. این موضوع یکی از اولویت‌ های کاری واحد NGL است.
نکته مهم دیگری که لازم است به آن اشاره کنم ساخت برخی قطعات در پالایشگاه است که توسط کارکنان کوشا و خلاق واحدهای مربوطه انجام می‌ شود. بدین صورت که متریال به صورت خام تهیه می‌ شود و در کارگاه تعمیرات به قطعه مورد نظر تبدیل و مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
 
جناب آقای مهندس؛ در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده است بفرمایید؟
در پایان از همه همکاران گرامی در واحد‌های مختلف منطقه که با جدیت همراه ما بوده‌ اند تا بتوانیم با هم‌ افزایی پالایشگاه را در سرویس عملیاتی نگه داشته و تولید پایداری داشته باشیم قدردانی می‌ نمایم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: