تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۲۶
تعداد بازدید: ۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر: در حقیقت دستاوردهای صنعتی و خدماتی دریایی جدید برای هیچ جامعه ای میسر نبوده مگر اینکه "نقشه راه معین، علمی و کاربردی در مقاطع مختلف زمانی" به عنوان چراغ راه حرکت در محدوده ای عظیم و دارای پتانسیل کمک به بشریت تهیه نشده باشد.
پرویز باورصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
مارین نیوز - حوزه دریا وسواحل همجوار آن دارای طیف گسترده ای از انواع فعالیت های اقتصادی بسیار موثر بر توسعه, رفاه و ثروت مردم دنیا و بخصوص کشورهای ساحلی است که از دیر باز به طور محدود در بعضی زمینه استفاده محدود داشته ولی امروزه به لطف دانش، تکنولوژی و فناوری های بسیار کارآمد و موثر زمینه های بهره برداری بسیار جدید و اختصاص منابع جدید در دهه های اخیر باعث تعمیق استفاده های سنتی و منجر به تولید محصولات دریا پایه کثیر و بخصوص زیست فناوری دریا بنیان گردیده که در نتیجه اشتغال و رونق و رفاه و انباشت سرمایه برای کشورهای فعال شده است، توسعه عظیم صنایع دریایی را در بر داشته است.
در حقیقت دستاوردهای صنعتی و خدماتی دریایی جدید برای هیچ جامعه ای میسر نبوده مگر اینکه "نقشه راه معین، علمی و کاربردی در مقاطع مختلف زمانی" به عنوان چراغ راه حرکت در محدوده ای عظیم و دارای پتانسیل کمک به بشریت تهیه نشده باشد. خوشبختانه این سند در ایران به وسیله ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه و منتشر شده است و جا دارد ضمن اجرا، مستمرا بازنگری تا بتواند حوزه های دارای ظرفیت اقتصادی جدید دریایی را پوشش دهد.
دانش و پژوهش همانطور که تاکنون چراغ راه سعادت بشر بوده و ایفای نقش عظیمی را از خود آشکار و اثبات نموده، در چند دهه اخیر نیز پیچیدگی های علمی و مکانیزم زمین و کهکشان ها و منافع و تعاملات فی مابین را با عمق و ابعاد جدیدتری شناسایی که موجب شده به مراتب نقش کلیدی بیشتری را شکوفایی جهان در کفه ترازوی علم، دانش و پژوهش قرار دهد و در شناخت و بهره برداری پایدارتر از منابع و بخصوص منبع عظیم و خدادادی دریا در آینده همچنان پیشرو باقی بماند.
تمام دارایی زمین، اقیانوس و اتمسفر خیلی ناچیز شکافته و پیموده شده و رفتار و تعاملات دراز مدت آنان بر تغییرات آب و هوایی و اقلیمی ما و همچنین بهره برداری از همه منابع زمین که ضرورت مطلق حیات پایدار بشری است نیاز مبرم به دانش و آگاهی های علمی بیشتری را می طلبد.
امروزه اهمیت اقیانوس ها برای توسعه پایدار زمین و ساکنان آن بکرات اثبات و عمومیت یافته که پایه آن دانش و آگاهی های عمیق و جدید تقریبا روزانه بشری در چند دهه گذشته عامل آن بوده و در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی حاصل می گردند. منابع روی سطح زمین با توجه افزایش فزاینده جمعیت جهان و صنعتی سازی عظیم قرن گذشته منابع را رو به تحلیل برده و ضرورت تامین منابع جدید را بعنوان یک نگرش جهانی ایجاد که حوزه دریا مهمترین و بیشترین سهم را در این رابطه به عهده داشته و یا به آن واگذار نموده است. ولی اقیانوس با توجه به ماهیت و ابعاد دینامیکی آن کمتر از 10% کل آن که بیش از 70% سطح زمین را شامل می شود بسیار ناشناخته، علمی و نیازمند به پژوهش های عظیم و متنوع جهت شناخت بیشتر و استفاده آتی دارد و مسئولیت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را بسیار سنگین می نماید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: