تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۲۷
تعداد بازدید: ۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
عملیات كلمپس و ماسه‌ سایی خط لوله 18 اینچ HP FLARE سكوی رسالت به روش مرطوب انجام شد.
به گزارش مارین نیوز، با توجه به خوردگی موضعی‌ بسیار زیاد و نشتی‌ های متعدد خط لوله 18 اینچ مشعل سکوی رسالت در زیر کلمپس‌ ها و ساپورت‌ های نگهدارنده، تعویض خط لوله یاد شده به‌ عنوان نخستین گزینه تعمیر و نوسازی مطرح شد که این کار جدای از هزینه‌ های مستقیم، شرکت را با هزینه‌ های بسیار زیاد ناشی از توقف تولید از میدان رسالت مواجه می‌ کرد.
برای انجام ترمیم به روش‌ های مختلف و موجود از جمله استفاده از پوشش‌ های کامپوزیت، شرکت‌ های مختلف پیشنهادهای فنی و مالی مختلف با قیمت‌ های قابل‌توجه ارائه نمودند. مسلما، انجام چنین پروژه‌ هایی به‌ صورت برون‌ سپاری و با استفاده از توانایی و قابلیت‌‌ های شركت‌ های پیمانكار و متخصص هزینه‌ های زیادی را به شركت تحمیل نموده و در عین حال زمان زیادی را نیز به خود اختصاص می‌ داد. بنابراین برای کاهش این هزینه‌ ها و همچنین انجام تعمیرات یاد شده بدون خاموشی و توقف در تولید، عملیات تعویض ساپورت‌ های نگهدارنده و بستن کلمپس نگهدارنده خط لوله 18 اینچ HP-Flare، جداسازی و حذف قسمت‌ های مازاد و فرسوده، به‌ ویژه عملیات خطرناک مسدود نمودن انشعابات 12 و 6 و 4 اینچ منتهی به خط مشعل بدون هیچ‌گونه خاموشی سیستم انجام شد. در این فرآیند، هم‌زمان با رفع نشتی از خط لوله 18 اینچ گاز به سمت مشعل و انشعابات مربوطه، نقاط آسیب‌ دیده و دارای خوردگی بالا در زیر ساپورت‌ ها به روش ماسه‌ سایی مرطوب (Wet-Blast)، سیستمی كه اخیراً در منطقه لاوان طراحی شده ماسه‌ سایی شد و سپس با استفاده از بتونه‌ های ویژه بر پایه‌ اپوکسی ترمیم گردید. انجام این عملیات ماسه‌ سایی به روش سنتی به‌خاطر پوسیدگی و خوردگی بسیار زیاد خط لوله مشعل، همچنین امکان بروز نشتی از نقاط مختلف، بسیار پر خطر و غیرممكن بود؛ بنابراین برای کاهش ریسک و خطرات احتمالی، عملیات ماسه‌ سایی به روش مرطوب انجام شد. در نهایت پس از ترمیم نقاط آسیب‌ دیده و رفع نشتی، همه سطوح خط مشعل ماسه‌ سایی و با رنگ مناسب برای محیط دریایی پوشش گردید. گفتنی است، در ناحیه جزر و مدی نیز این خط نیازمند تعمیرات است که به دلیل حساسیت‌ های بسیار زیاد این ناحیه و نشتی موجود هنوز محقق نشده و امید است در آینده نزدیک با همت مجدد کارکنان این مهم نیز انجام پذیرد.
بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه لاوان، اجرای موفقیت‌ آمیز این پروژه با همكاری مسئولان سكو و به همت و پشتكار كاركنان واحدهای تعمیرات سكو (به‌ ویژه جوشكاری و تعمیرات عمومی)، بهره‌ برداری و ایمنی سكو انجام شد. آماده‌ سازی سطح و اعمال پوشش خط لوله یاد شده توسط واحد تعمیرات مخازن لاوان و با نظارت واحد حفاظت ‌فنی و تعمیرات با هماهنگی واحد‌های بازرسی ‌فنی و نوسازی و تعمیرات لاوان، خوشبختانه بدون هیچگونه حادثه‌ ای صورت پذیرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: