تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۳۱
تعداد بازدید: ۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم شفافیت شیلات در موضوع فعالیت صیادان و شناورهای چینی در آب‌های جنوب ایران، گفت: فعالیت آنها در عمل، موجب کم شدن سایر گونه‌های ماهی شده و به نارضایتی صیادانی که با روش‌های سنتی در آب‌های کم‌عمق صید می‌کنند دامن زده است.
به گزارش مارین نیوز، نماینده حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع حضور صیادان چینی در آب ‌های جنوب ایران، اظهار داشت: زمانی بود که سازمان شیلات ایران وجود اینها را به طور کلی نفی می‌کردند. بعدتر، گفتند این صیادان و کشتی‌ها در آب‌های جنوب هستند اما در اختیار شرکت‌های ایرانی هستند؛ شرکت‌های ایرانی‌ای که شناورها را به صورت مشارکتی از شرکت‌های چینی به اجاره می‌گیرند و از آنها برای صید فانوس ماهیان استفاده می‌کنند. آنها مدعی بودند که صرفا این ماهیان بسیار ریز و کوچک را که ارزش اقتصادی خاصی ندارند و در آب‌های ۲۰۰ متری جنوب زیست می‌کنند، صید می‌کنند.
احمد مرادی با بیان اینکه اکنون ماهی بسیار کم شده و به سختی پیدا می شود، ادامه داد: این شکل از صیادی در عمل، موجب کم شدن سایر گونه‌های ماهی شده و به نارضایتی صیادانی که با روش‌های سنتی در آب‌های کم‌عمق صید می‌کنند، دامن زده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اکنون این مساله عیان شده است اما مسئولان مربوطه در شیلات در مورد آن صداقت به خرج نمی‌دهند و آن را بیان نمی‌کنند. در همین خصوص، من در این هفته طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی را دارم و سوالم را هم، تحویل کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی داده‌ و قصد مطرح نمودن آن در صحن علنی مجلس دارم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان شیلات تاکنون وجود این پدیده را در آب‌های جنوب ایران رد می‌کرده، گفت: افراد خاصی دست به این اقدام زده‌اند. برای مثال، بعضی کسانی که مجوز برای این کار را گرفته‌اند از بازنشستگان خود شیلات هستند. البته خود سازمان شیلات هم فکر نمی‌کرد کار به چنین جاهایی برسد و تاکیدی که به این افراد داشته، این بوده که باید در آب‌های ۲۰۰ متری صید کنند. بنابراین، در این زمینه صحبت شیلات درست است اما کسانی هستند که تخلف انجام می‌دهند و قدرتی هم که با این متخلفین برخورد کند، وجود ندارد. در واقع، یگان حفاظتی که در دریا بتواند گشت بزند و نظارت کند و یا اینکه بتواند تخلف را شناسایی کرده و برخورد محکم قانونی کند وجود ندارد. خود شیلات هم در این زمینه این نکته را مطرح می‌کند که یگان حفاظت قدرتمندی برای برخورد با چنین مسائلی را ندارد. یک چنین مشکلی وجود دارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که مالکیت، فعالیت و برداشت سود در این شرکت‌ها عمدتا متعلق به چه گروهی (ایرانی یا چینی) است، تصریح کرد: مالکیت و کار مشارکتی است. ماهیان صیدشده، با توجه به حرام گوشت بودن، پودر می‌شوند. اما اینکه دیگر در انتها چه اتفاقی می‌افتد براساس تفاهم‌نامه‌هایی است که بین خود آنها وجود دارد.
وی افزود: قبلا این کشتی‌ها با پرچم‌ کشور چین می‌آمدند. اما بعدا که سر و صدای قضیه درآمد؛ پرچم ایران را به جایش نصب کردند. خدمه‌ها اکثرا چینی هستند و همان‌طور که گفتم، دارند مشارکتی کار می‌کنند.
مرادی در خصوص چرایی به‌کارگیری نیروهای چینی به‌جای صیادان ایرانی در این کشتی‌ها، گفت: کسانی که چنین اقدامی انجام می‌دهند با بی‌شرمی این استدلال را پیش می‌کشند که صیادان ایرانی‌ توان این کارها را ندارند و سختکوش نیستند، بنابراین ما از آنها برای این کارها استفاده نمی‌کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اقدامات مورد بحث، کلا صید در خلیج فارس و دریای عمان را با نابودی مواجه کرده، تصریح کرد: آنچه که من در این ماجرا پیگیری می‌کنم تخلفات این کشتی‌ها و عدم شفافیت سازمان شیلات در این حوزه است. در ابتدا قرار بوده است که به ۳۰ الی ۴۰ فروند از اینگونه کشتی‌ها مجوز بدهند اما روند مجوزدهی به‌گونه‌ای پیش رفت که تعداد این شناورها به دو و حتی سه برابر رسیده است. بعد هم استدلال شیلات برای این کار این است که ما ملزم به صید این گونه ماهیان هستیم؛ در غیر این صورت، کشورهای دیگر دست به این اقدام می‌زنند. در صورتی که فانوس ماهیان، غذا و خوراک ماهیان دیگر هستند. بعلاوه، سایر کشورهای دنیا، صید ترال را که به شکل کف‌روبی است از چرخه صیادی خارج نموده‌اند. هیچ کشوری تا این اندازه بی‌رویه صید انجام نمی‌دهد.  
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در پایان، تاکید کرد: برای تمام شدن این ماجرا، همه باید همکاری کنند. ما نمایندگان به‌همراه فعالان رسانه‌های جمعی با تاثیرگذاری بر افکار عمومی می‌توانیم جلوی این مساله را بگیریم.       


منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: