تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۳۴
تعداد بازدید: ۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
مهندسی معماری دریایی شامل طراحی و ساخت انواع کشتی‌ ها و متحرک ‌های دریایی، طراحی و ساخت انواع سکوهای ثابت و متحرک دریایی و طراحی و ساخت انواع اسکله و موج‌ شکن می ‌شود.
به گزارش مارین نیوز، مهندسی معماری دریایی که نام بین‌ المللی آن Naval Architect است تا سال 94 در دفترچه انتخاب رشته به نام مهندسی کشتی‌ سازی قرار داشت که با اصلاحات انجام‌ شده اکنون با عنوان مهندسی دریا شناخته می‌ شود که منظور همان مهندسی معماری دریایی است. حوزه کاری مهندس دریانورد و مهندس کشتی روی کشتی و دور از ساحل است درحالیکه حوزه کاری یک مهندس دریا در ساحل و یا دقیقتر بگوییم در خشکی است، همانطور که گفته شد حوزه کاری یک مهندس دریا در خشکی است و تمام موارد طراحی و ساخت در حوزه دریا بر عهده مهندس دریا است.

طراحی و ساخت انواع کشتی‌ ها و متحرک‌ های دریایی
این بخش شامل انواع کشتی‌ های تجاری مانند نفت‌ کش‌ ها و کانتینربرها، انواع شناورهای تندرو مانند کاتاماران‌ ها، تری‌ ماران‌ ها، شناور هیدروفویل و انواع شناورهای زیرسطحی مانند زیردریایی‌ های با سرنشین و بدون سرنشین مانند ربات‌ های زیرسطحی Auv ها و Rov ها و همچنین انواع شناورهای کروز و تفریحی است همچنین شناورهای تحقیقاتی مانند شناورهای اقیانوس‌شناسی، شناورهای نقشه‌ برداری و شامل بخش طراحی و ساخت انواع کشتی‌ ها و متحرک‌ های دریایی است که می‌ توان به آن اشاره کرد.

طراحی و ساخت انواع سکوهای ثابت و متحرک دریایی
بخش طراحی و ساخت انواع سکوهای ثابت و متحرک دریایی اصطلاحاً مهندسی فراساحل هم نامیده می‌ شود که زیرشاخه مهندسی دریا است. و به طراحی و ساخت Jackup ها و Jackit ها می‌ پردازد. البته اخیراً طراحی و نصب توربین‌ های بادی فراساحل نیز به این مجموعه اضافه‌ شده است. اما بطور کل می‌ توان زمینه علمی استحصال انرژی از دریاها و اقیانوس‌ ها مانند روش‌ های انرژی امواج، انرژی جزر و مد، توربین‌ های بادی فراساحل و موارد دیگر را جزو آخرین زمینه‌ های علمی و فناوری این شاخه قلمداد کرد.

طراحی و ساخت انواع اسکله و موج‌ شکن (صنایع ساحلی و بندری)
این رشته بیشتر در تخصص فارغ‌ التحصیلان رشتهٔ عمران است اما دانش‌ آموختگان رشته مهندسی دریا در بعضی از موارد قادر به انجام این کار هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: