معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بین اینکه توجه به دریانوردی از منظر آموزش عالی برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود، گفت: لازم است دانشگاه های دریایی را تقویت کنیم و شرکت هایی که کشتی دارند پای کار باشند و با تقویت دانشگاه ها، دانشجو جذب کنند.
به گزارش مارین نیوز، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص وضعیت مسافر و بارگیری در بنادر جنوب، اظهار داشت: در بنادر جنوب پیک سفر به جزایر دیگر یا خارج از کشور سفرهای دو هفتهای در تابستان است. این ظرفیت در بنادر جنوب وجود دارد اما در روزهای عادی میزان سفرها کمتر است. یکی از شروط حمل و نقل، بخش مسافر است که توسعه و تقویت گردشگری دریایی جزو برنامههای سازمان و بنادر است.
هادی حقشناس افزود: فعلا سفرها در حوزه کشورهای منطقه است اما در مورد سفر دریایی به سایر کشورها یک کشتی با ظرفیت مناسب با حدود ۴۰۰ مسافر در بندر شهید باهنر وجود دارد که با مالک آن صحبت شد تا اقدام به اضافه کردن دو شناور کند. همانطور که می دانید سفرهای دریایی در جنوب در سوار و پیاده شدن بیش از چند ساعت نیست و کشتیها شبها در دریا نمیمانند. به همین خاطر دنبال کشتیهای کروز هستیم که شب ها هم بتوانند در دریا بمانند. به جز یک شناور در بندرعباس سازمان بنادر به دیگر شناورها هم تسهیلات میدهد تا بتوانند شب در دریا بمانند. قطعا کشتیهایی که در شب در دریای عمان و خلیجفارس بمانند به جذابیتهای گردشگری دریایی ایران اضافه میکنند.
ایجاد ۳۰ میلیون تن ظرفیت در دریای خزر
عضو هیات عامل سازمان در ادامه با اشاره به وضعیت حمل و نقل دریایی در دریای خزر اظهار داشت: در دریای خزر در چند سال گذشته در بندر انزلی گرفته به عنوان قدیمیترین بندر ایران تا آستارا، نوشهر و امیرآباد که جدیدترین بندر است و همچنین بندر نفتی نکا توانستهایم حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد کنیم که الان تقریبا از یک پنجم آن استفاده میشود.
حقشناس ادامه داد: در بخش کشتیرانی ۴۰ فروند کشتی ناوگان ملی با پرچم ایران در دریای خزر بوده و مابقی کشتیها مالکان خصوصی دارند که در دریای خزر تردد میکنند. از همین رو بیش از ۵۰ درصد بار در خزر توسط ناوگان ملی و با پرچم ایران حمل و بقیه با دیگر کشتی هاست.
این مقام مسئول افزود: وضعیت دریای خزر در بحث جابهجایی کالا نسبت به قبل از انقلاب یا دهه اول Hن قابل مقایسه با وضعیت کنونیاش نیست. مثلا در سال ۵۳ یا ۵۵ که تنها بندر نوشهر و انزلی را داشتیم تنها ۳۰۰ هزار تن کالا جابه جا می شد اما در سال ۹۰ که اوج تخلیه و بارگیری بود این عدد تقریبا به ۱۲ میلیون تن رسید و در آینده هم بیشتر خواهد شد. به هرحال کالایی که در آسیای میانه تولید میشود مثل چوب، کاغذ و برخی محصولات دیگر ارزانتر است و همان طور هم در صادرات یکسری محصولات ایران امتیاز نسبی دارند و قطعا آینده کشتیرانی ایران در خزر پررونقتر از قبل خواهد شد.
هادی حق شناس در ادامه با اشاره به فرصتهای شغلی موجود در صنعت دریایی و اینکه چه برنامهای برای رونق بخشیدن به آن دارند، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار دریانورد ایرانی در جنوب و شمال کشور وجود دارد. با این حال بخشی از این دریانوردان به استثنا افسران کشتی های بالای ۳هزار جیتی که باید فارغ التحصیل دانشکده های دریایی باشند تقریبا هیچ لیسانس دریایی بیکار در ایران نداریم. کسانی که در رشته دریانوردی تحصیل می کنند بلافاصله جذب می شوند و در خطوط کشتیرانی داخلی و خارجی به کار گرفت میشوند.
وی ادامه داد: یکی از ظرفیتهای مهم جهت تربیت نیرو دانشکده دریایی در چابهار است که با یک استاندارد بین المللی شکل گرفته ولی در سال گذشته به دلایل مختلف برخی از سازمان ها نتوانستند دانشجو بورسیه کنند. به همین خاطر در چابهار که محروم است با کمبود دریانورد مواجه هستیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: به همین خاطر ۱۵ درصد نیروهای ناوگان ملی ما پرسنل خارجی هستند. از ابتدای انقلاب نگاه ملی این بود که افسران ایرانی باشند اما به دلیل کمبود نیرو خارجی ها در کشتی های ما حضور دارند. لازم است که دانشکاه های دریایی را تقویت کنیم و شرکت هایی که کشتی دارند پای کار باشند و با تقویت دانشگاه ها، دانشجو جذب کنند.
عضو هیات عامل سازمان ادامه داد: با اینحال اگر فرض کنیم چنین اتفاقی نیفتد و بورسیه نشوند، خود داشجویان در مقطع دیپلم اگر این رشته را انتخاب کنند، بازار کار دریایی بازار کار بین المللی است که طبق آمار و برآوردهای بین المللی در ۱۰ سال آینده ۱۵۰ هزار دریانورد کمبود داریم. به همین خاطر کسانی که وارد این عرصه میشوند جذب ناوگان دریایی خواهند شد و بازار بین المللی هم برای آنها فراهم است و توجه به دریانوردی از منظر آموزش عالی برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.