تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۵۶
تعداد بازدید: ۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
کارشناسی ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران: ارتباط تنگاتنگ جوامع بشری و رویكرد آن‌ ها به اقتصاد دریا به‌ عنوان مقوله‌ ای جداناپذیر از زندگی جوامع انسانی نمایان شده است.
حسن سوری 
کارشناسی ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
وابستگی جداناپذیر اقتصاد جهانی از اقتصاد دریا و عجین شدن اقتصاد دریا با زندگی امروز بشر نشان از اهمیت صنعت دریانوردی و اقتصاد ناشی از این صنعت است. ارتباط تنگاتنگ جوامع بشری و رویكرد آن‌ ها به اقتصاد دریا به‌عنوان مقوله‌ ای جداناپذیر از زندگی جوامع انسانی نمایان شده است. به‌ عنوان نگارنده این سطور سعی و اهتمام داشتم تا با نگاهی به اهمیت دریا در زندگی امروز و اقتصاد زاییده از این پدیده الهی و اثرات آن بر پیشرفت‌ های جهان امروز و تأثیر آن در برآورد نیازهای جوامع بشری را بیان كنیم.
در نهایت نتیجه‌ گیری‌ ام این بود تا گرایش اقتصاد جهانی و وابستگی آن به دریا را همانگونه كه این ارتباط شکل‌ گرفته است در این نوشتار به هم پیوند دهم. باشد تا بابیان واقعیات در این سطور بتوانم بر اهمیت اقتصاد دریا در زندگی ما ایرانیان نیز آنطور كه شایسته این كشور بزرگ است صحه بگذاریم.

مفهوم اقتصاد 
امروزه در دهکده کوچک جهانی، اقتصاد بیانگر این واقعیت است تا هر کشور با بهره‌ گیری از امکانات طبیعی و خدادادی خود و تاثیر دادن فن ‌آوری‌ های لازم در این امکانات تولید و یا دستاوردهای صنعتی و کشاورزی خویش را به بازارهای مصرف در جای‌ جای این دهکده برساند و بالعکس نیازها و احتیاجات خویش را با بهره‌ گیری از دستاوردهای صنعتی طبیعی دیگر اعضا این دهکده برگیرد. احتیاج و نیاز انسان انگیزه اصلی حرکت و حمل‌ و نقل زائیده‌ ای است از حرکت، توزیع ناهماهنگ منابع تولید و پراکندگی ناموزون سرزمین‌ های قابل بهره‌ برداری و از طرفی رشد روز افزون جمعیت در جوامع مختلف دهکده جهانی پارامترهای نیاز به جابجایی است که این خود نیز بنیانگزار مبادله و تجارت به شمار می‌ آید. صنعت امروزی حمل‌ و نقل نتیجه تکامل تدریجی و تغییرات بنیادی زندگی انسان و دگرگونی‌ های اساسی در امر تولید و پیشرفت‌ های تکنیکی است که طی قرون متمادی حاصل آمده. ارتباط و حمل‌ و نقل پاسخگوی رابطه بین توزیع ناهماهنگ منابع تولید و توسعه روز افزون نیازهای انسانی است که از زمانی که قدرت عقلانی انسان او را بر چهار پایان مسلط ساخته تا به امروز که در اندیشه تسلط بر فضاست در حمل‌ و نقل خود و کالایش راه تکامل جسته است. 
رابطه تبعی میان بسط و توسعه اقتصاد جهانی و توسعه تسهیلات حمل‌ و نقل نشان می‌ دهد که تحول تکنیکی و ارزانی حمل‌ و نقل تأثیر متقابل در کلیه سطوح اقتصادی و اجتماعی جامعه جهانی دارد. به همین دلیل است که انگیزه بسیار عمیق برای توسعه حمل‌ و نقل دریایی بر همه دولت‌ های جهان غالب شده است. منافع عمومی در گرو  ارائه خدمات حمل‌ و نقل در پایینترین قیمت ممکن است. آرمان جهانی بر این مهم قرار گرفته تا ارزانترین و سهلترین راه را برای نقل و انتقالات کالا برگزیند. به طور کلی حرکت یکی از خصائص اقتصاد است. هر منطقه‌ ای طبیعتاً" دارای یک پایه اقتصادی است که تا حد زیادی به تأثیرپذیری از شرایط و استعدادهای محیطی و همگرایی پیچیده و پویای میان آن‌ ها به وجود آمده است. 
راه‌ها شریان‌های فیزیکی خاصی هستند که بافت ارتباطی منطقه را به وجود می‌آورند، اما براساس موقعیت‌ های جغرافیائی قابل‌ دسترسی ترین نقطه عبارت است از نقطه‌ ای است که در مقایسه با سایر نقاط به راحت‌ ترین وجه ممکن می‌ توان به آن دست یافت، زیرا بسیاری از نیازهای فزاینده انسان مجموعاً در یک نقطه برآورده نمی‌ شود.
تجارت محرک اصلی رشد اقتصادی است، تجارت و رشد اقتصادی دارای رابطه دو جانبه اند بدین معنی که علاوه بر نقش تجارت در تحرک اقتصادی، رشد اقتصادی خود باعث توسعه تجارت می‌ شود. بدیهی است که بدون وسائل حمل‌ و نقل تجارت صورت نمی‌ گیرد و داشتن حمل‌ و نقل بین‌ المللی مناسب با هزینه‌ های معقول عنصر ضروری جهت رشد و توسعه است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: