تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۵۸
تعداد بازدید: ۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
ظرفیت ها و دستاوردهای صنایع دریایی کشور در چهل سالگی انقلاب در گفتگویی پژوهشی با دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بررسی و پرداخته شد.
به گزارش مارین نیوز، تلاش، اقتدار و خودکفایی ایران در حوزه صنایع دریایی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی که با وجود تمام محدودیت ها و مشکلات داخلی و خارجی با تکیه بر توان داخلی حاصل شده است، به شمار آورد. 

چکیده گفتگوی پژوهشی:
  • ایران در مجموع حدود 190 هزار کیلومتر از مربع مساحت آب های جهان را تحت حاکمیت خود دارد.
  • بالغ بر 76% از تناژ صادرات و واردات کشور طی سال 1395 از طریق بنادر و اسکله های بازرگانی کشور صورت گرفته است.
  • ظرفیت کل تناژ ناوگان حمل و نقل دریایی کشور (نفتی و غیرنفتی) سالانه حدود 310 میلیون تن می باشد.
  • مناطق مهم تجاری و نفتی دریایی کشور در چهار حوزه مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزاد، مناطق عادی و مناطق عملیاتی نفتی قابل تقسیم می باشد.
  • بزرگ ترین ناوگان تجاری و نفتی منطقه متعلق به ایران می باشد.
  • ایران از نظر تولید علم در حوزه علوم دریایی رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص داده است.
  • ناو جماران، ناو دماوند، کشتی های ایران- اراک و ایران - شهرکرد، نفتکش اقیانوس پیمای افراماکس، ساخت سکوهای نفتی، کاوشگر خلیج فارس، زیردریایی غدیر، زیردریایی نهنگ، زیردریایی السابحات، زیردریایی فاتح، ساخت انواع سکوهای حفاری و نفتی و ... از جمله دستاوردهای مهم صنایع دریایی کشور به شمار می رود.
دریاها از منابع ارزشمند خدادای هستند که نقش بسیار مهمی به لحاظ اقتصادی، سیاسی، دفاعی و نظامی در توسعه کشورها ایفا می کنند و هر اندازه که دسترسی کشوری به آبراه های استراتژیک و مهم بین المللی بیشتر باشد، آن کشور به لحاظ بین المللی جایگاه و نقش ویژه ای در محیط پیرامونی و بین المللی می  یابد. در این میان ایران با قرار گرفتن میان سه آبراه مهم دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس نقشی مهم در مبادلات و مناسبات بین المللی ایفا می کند؛ به خصوص دسترسی به منابع عظیم انرژی در حوزه خلیج فارس اهمیت ایران را در نظام اقتصادی و سیاسی بین المللی دوچندان کرده است. از طرف دیگر، تجارت بین المللی و حمل و نقل دریایی جایگاه ویژه ای در اقتصاد جهان دارد، به طوریکه در حال حاضر بیش از 90 درصد حمل و نقل بین المللی کالا و حاملهای انرژی از طریق دریا انجام می شود و به همین دلیل صنایع مرتبط با حوزه دریا و همچنین خودکفایی کشورها در این حوزه، یکی از موضوعات مهم برای کشورهای همجوار با دریاهاست و در واقع صنایع دریایی یکی از صنایع مهم و استراتژیک برای کشورهای دریایی محسوب می شود. در ایران، اگرچه دریا و صنایع مرتبط با آن همواره مورد توجه بوده است اما تا پیش از انقلاب، بخش اعظم صنایع دریایی کشور از ساخت و تولید شناور و انواع کشتی گرفته تا انواع خدمات از طریق شرکت های خارجی انجام می گردیده است، اما بعد از انقلاب و دستیابی به استقلال کامل سیاسی، فرصت بهره  مندی از ظرفیت ها و توان داخلی در حوزه صنایع دریایی نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر برای کشور فراهم شد و با وجود همه مشکلات و محدودیت های داخلی و خارجی متخصصان کشور توانستند با همت و تلاش خود دستاوردهای بی نظیری در حوزه صنایع دریایی به دست آورند؛ به طوریکه، نه تنها امروزه بسیاری از نیازها در حوزه صنایع دریایی با تکیه بر توان متخصصان داخلی برطرف شده است، بلکه خدمات و تولیدات صنایع دریایی کشور قابل ارائه به دیگر کشورها نیز می باشد و همین امر نقش و جایگاه استراتژیک ایران را در منطقه دوچندان کرده است. در این راستا، نظر به اهمیت صنایع دریایی، گروه اقتصاد پژوهش خبری صدا و سیما در گفتگویی با دکتر محمدسعید سیف، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بررسی ظرفیت ها و دستاوردهای صنایع دریایی کشور پرداخته است.
 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: