تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۷۵۹
تعداد بازدید: ۵۴۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
وزیر راه و شهرسازی گفت: گسترش حمل و نقل دریایی کشور، بکارگیری نیروهای ایرانی بر روی کشتی ‌های خودی، دادن سفارش ساخت و تعمیر کشتی‌ ها و شناورها به کارگاه‌ های کشتی ‌سازی داخلی به طور قطع ما را در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق برای مردم، کمک شایانی خواهد کرد.
به گزارش مارین نیوز، وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: مواردی همچون توسعه پایدار، توسعه و بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمندسازی آن، نقش و جایگاه صنعت دریانوردی در ایجاد رفاه و رشد اقتصادی و زدودن فقر، جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، حفاظت از محیط‌زیست دریایی و کاهش سوانح دریایی از جمله موضوعاتی هستند که در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته ‌اند.
عباس آخوندی با بیان اینکه صنعت دریانوردی در ریشه‌ کن کردن فقر نقش کلیدی دارد، افزود: واقعیت این است که صنعت دریانوردی در ذات خود محتاج به نیروی کار فراوان، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و دانش برنامه‌ریزی و مدیریت قوی اجرایی است. از این رو این صنعت می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری را تا حدود زیادی برطرف کند.
وی با بیان اینکه نقش صنایع دریایی و کشتیرانی حتی از این مسئله هم مهمتر است، گفت: حمل و نقل دریایی به‌صرفه‌ترین شیوه حمل و نقل کالا و مواد خام در مقادیر زیاد در سرتاسر جهان محسوب شده و بیشتر تجارت جهانی امروزه از طریق دریا به وسیله کشتی انجام می‌شود و هم‌اکنون سهم کشتی‌ها در جابجایی کالا و مواد خام به ۹۰ درصد کل تجارت جهانی می‌رسد.
آخوندی افزود: کل کالای حمل شده توسط کشتی‌ها در جهان تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰.۳ میلیارد تن بوده است که این حجم به وسیله ناوگانی با ۱.۶ میلیارد تن ظرفیت حمل شده است، ضمن اینکه نیمی از تناژ ناوگان جهان، در  مالکیت کشورهای آسیایی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش حمل و نقل دریایی در حمل و نقل نفت و مشتقات آن، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود، بیش از ۶۰ درصد مصرف سالیانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل می‌شود و عمدتاً نیز تا حد ۹۹.۹۹ درصد آن به صورت ایمن تحویل داده می‌شود.
وی با اشاره به نقش ایران در صنعت دریانوردی گفت: بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر، ۱۵ جزیره و ۹۰ بندر بزرگ و کوچک تجاری و صیادی موجب شده ایران جایگاه ویژه‌ای در حمل و نقل دریایی داشته باشد. خلیج‌فارس به عنوان یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان محسوب شده و سالانه بیش از ۱۲ هزار کشتی اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز تردد می‌کند.
آخوندی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط آنکتاد در سال ۲۰۱۷، ایران با مالکیت ۲۳۸ کشتی و ظرفیت بارگیری حدود ۱۹ میلیون تن، مقام ۲۱ جهان را از این حیث به خود اختصاص داده است. کشتیرانی ایران با جایگاه ۲۱ از جمله ۲۵ خط کشتیرانی اول جهان محسوب می‌شود. همچنین ایران با ۶ میلیون و ۵۸۳ هزار تن ظرفیت بارگیری ناوگان تحت پرچم، سی و یکمین کشور جهان از این حیث است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران دارای ناوگانی با بیش از ۱۱ هزار فروند شناور غیرکنوانسیونی است که عمدتاً در آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر فعالیت می‌کند که از این جهت بزرگترین ناوگان دریایی منطقه است.
وی تأکید کرد: گسترش حمل و نقل دریایی کشور، به‌کارگیری نیروهای ایرانی بر روی کشتی‌های خودی، دادن سفارش ساخت و تعمیر کشتی‌ها و شناورها به کارگاه‌های کشتی‌سازی داخلی به طور قطع ما را در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق برای مردم، کمک شایانی خواهد کرد؛ البته این مسئله مستلزم تأمین نیروی انسانی متخصص و ماهر است.

ایران بزرگترین ناوگان تجاری و نفتکش خاورمیانه را دارد
آخوندی در ادامه با اشاره به نقاط قوت کشور در صنعت دریانوردی اظهار کرد: ناوگان تجاری ما با داشتن بیش از ۶.۵ میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال ۲۰۱۷ دارای رتبه سی و یکم در جهان است. ناوگان تجاری و نفتکش ما در سطح منطقه بزرگترین است. از نظر سن ناوگان نیز کشتی‌های ملی ایرانی در بهترین وضعیت هستند. همچنین ایران به اکثر کنوانسیون‌های IMO و به تمامی کنوانسیون‌های مهم دریایی و کنوانسیون کار دریایی سازمان بین‌المللی کار ملحق شده و قوانین داخلی خود را از حیث انطباق با استانداردهای روز بین‌المللی کاملاً به روز کرده است. از سوی دیگر، حضور ایران در لیست سفید کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، نگهبانی و گواهینامه‌های دریانوردان، امکان ادامه ارائه آموزش دریایی مطلوب و اعطای گواهینامه به دریانوردان ایرانی را استمرار می‌دهد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، فراهم کردن زمینه‌های استفاده از حداکثر توان داخلی در مدیریت ترمینال‌های کانتینری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت IPGL هند با مشارکت شرکت‌های داخلی و کاهش هزینه حمل با هدف افزایش سهم بازار حمل و نقل بین‌المللی شامل تا ۵۰ درصد تخفیف بر کشتی‌های با محموله ترانزیت خارجی و تا ۷۰ درصد تخفیف بر کالاهای ترانزیت خارجی در عملیات باربری و خنکاری از دیگر نقاط قوت ما محسوب می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقاط ضعف کشور در صنعت دریانوردی گفت: ضعف در اشاعه فرهنگ دریانوردی در کشور، نظام مدیریتی غیرروزآمد با نگاه سنتی و بدون توجه به تحولات ساختاری صورت گرفته، بروز مشکل در صنعت دریانوردی که منجر به کاهش رغبت جوانان به کار دریانوردی می‌شود و وجود موانع قانونی و اجرایی برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی، از جمله نقاط ضعف ما در این صنعت محسوب می‌شود.
آخوندی همچنین به تهدیدهای پیش‌روی صنعت دریانوردی اشاره کرد و افزود: از جمله مهمترین تهدیدهایی که حمل و نقل دریایی ما و واردات و صادرات ما را تهدید می‌کند، عدم پایبندی دولت آمریکا به برجام و بازگشت تحریم‌های ناجوانمردانه و اعمال تحریم‌های ثانویه آن کشور برخلاف تمامی موازین بین‌المللی و حقوق بشری علیه کشورمان است.
وی ادامه داد: همچنین گسترش امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب، حضور نیروهای بیگانه در منطقه و اخلال آنها در رفت و آمد آزاد کشتی‌ها و پیدایش ائتلاف‌های بزرگ کشتیرانی که قدرت چانه‌زنی آنها را بالا می‌برد، از دیگر تهدیدهای پیش‌روی صنعت دریانوردی و کشتیرانی است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به فرصت‌های پیش‌روی صنعت دریانوردی گفت: امکان گسترش ترانزیت از خاک کشور برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه، امکان گسترش ترانشیپ کالا به سایر کشورهای منطقه از طریق بنادر جنوبی، امکان یافتن شرکای جدید با عنایت به سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا و تمایل بلوک‌های قدرت در جهان برای ایجاد توازن قوا و مقابله با یکجانبه‌گرایی و ایجاد نظام بین‌المللی چندجانبه‌گرایانه، از جمله فرصت‌های پیش‌روی صنعت دریانوردی ما است.
آخوندی گفت: امیدوارم دست‌اندرکاران حوزه‌ دریایی کشور در وضعیت بسیار حیاتی کنونی کشور به عبور موفق کشور و به ویژه صنعت بسیار حساس دریانوردی، از شرایط کنونی کمک کرده و موجبات پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر این صنعت را فراهم کنند.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بنده خدا
|
United States
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
یا ابوالفضل . دو باره قرار ه چه بلائی سر کشتیرانی بخش خصوصی . تا کنون در مورد کشتی و کشتیرانی . مدیران عامل و یا دیگه آخرش معاون وزیر در این خصوص فرمایش داشتند حال و روز بخش خصوصی در زمینه دریا و بندر و کشتیرانی این فلاکت و ورود در ورطه ورشکستگی است خدا بخیر بیاره ایندفعه دیگه خود وزیر حرف زده . بقول اون دوست مان شهاب سنگ بیا ما را خلاص کن . جان مادرت شهاب سنگ . فرداست که گازوئیل بشه لیتری ۱۰ هزار تومان و عوارض بندری بشه دو برابر او دوبرابر قبلی .
ناشناس
|
Ukraine
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
حرفهای قشنگی میزنه ولی افسوس که

دوصد گفته چون نیم کردار نیست!!
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
آقای وزیر . والله خطرناکه والله خطرناکه . نگو . نکن . این کارها را نکنید امروز قیمت سوخت اعلام شد] خدا تومن میدانی یعنی چی ؟ لیتری 6860 تومان . آقای وزیر شما مالک کشتی من وزیر و دوست وزیر نفت من گازوئیل را به این قیمت بهت بدم اون هم در دریای خزر که یک ابول شرکت خصولتی بنام شرکت کشتیرانی دریای خزر که تمام اختیارات نرخ حمل را به یک واسطه داده و تا شکا شمایل کار را بگونه ایی نشان دهد که بخش نظارتی حاکمیت متوجه تالی فاسد این موضوع نشود .و تو مالک بخش خصوصی باید نانت را از زیر سنگ پیدا کنی و اینجوری نانت را توی خون پیدا کنی به مسبب آن چه می گفتی . تو بگو که من یاد بگیرم تا به اون وزیر بگم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: